• Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?
  • saltabanditen
    Här och nu skrev 2010-06-27 00:27:26 följande:
    Inte inom vården. Deppad är ett vardagligt uttryck.
    Ja ett kortnamn för depression. Det är det deppad betyder.
    Samma förkortningar är vanliga i svenska språket, tex "6-års" istället för "6-års verksamhet".

Tangentbordet har för många tangenter och fingrarna är för breda. En torkad ostsmula brfinner sig just nu under E
  • MickeN1973
    Här och nu skrev 2010-06-26 20:33:18 följande:
    Ursäkta, men är du kille? Och dessutom; de flesta vet att ångest osv är långvariga sjukdomar. Många skulle aldrig kunna skaffa barn om man inte skulle ta medicin när man var gravid. Jag har ett barn med autism o ett utan. Gissa under vilken graviditet jag tog antidepp? Nej, väldigt få barn föds med skador pga. antidepp o då är det inga skador utan max lite skakighet eller problem med andning som avhjälps med kuvös. Läs på innan du sårar alltför många.
    Läs undersökningen i stället,   jag har länkat till den i uppdateringen av trådstarten.
  • Qarrolajm

Men alltså, varför inte??? de kan vara lika skadplig för fostret att mamman INTE äter medicin!!!

• cassandracandra851

vågat o ifråga sätta mammor här,gulp!Förvånad

men va e psyk piller mot för att mammor röker o dricker när dom väntar barn?för d e ju helt ok här enligt många!
    för så länge en mamma inte får sitt ego tillfredstält så är hon ju en dålig mamma!
    O d betyder ju att en mamma ska o får göra allt som HON vill.
    Skit samma med vetenskap o undersökningar o allt d,mammor vet bäst vad mammor SKA HA o va MAMMOR BEHÖVER.

MER FÅR INTE SÄJAS!

• Astarte
    MickeN1973 skrev 2010-06-27 00:42:43 följande:
    Läs undersökningen i stället,   jag har länkat till den i uppdateringen av trådstarten.
    Hmm, jag är väl korkad, men den här undersökningen fattar jag inte. Hur visste de att problemen berodde på medicinen, och varför fanns ingen jämförelsegrupp med kvinnor som hade problem, men som inte medicinerade?
  • idiblon yes
    Bias?
    Vilar vid denna källa...
  • Här och nu
    Qarrolajm skrev 2010-06-27 00:51:24 följande:
    Men alltså, varför inte??? de kan vara lika skadplig för fostret att mamman INTE äter medicin!!!

Klockrent!
  • Här och nu
    Tänker jag inte alls göra, då jag har läkarkontakter som begriper bättre. Du kan inte basera din värld på en enda undersökning. Välkommen till verkligheten!
  • Här och nu
    Du är kille som jag väntat. Försök att sätta dig in i att tjejer vill ha barn. Du får vidga dina vyer om det ska va lönt att diskutera med dig.
  • Kathryn

MickeN; Artikeln du angivit i ts handlar ju inte främst om mammors användning av antidepressiva utan förskrivning av dessa till barn. Använd översättning så  kanske det klarnar lite...

Dessutom torde väl problemet med de mödrar som äter antidepressiva som är skadliga/ antas kunna skada barnet ligga mycket på läkaren. Det är nog svårt att anta att alla kvinnor som äter medicin vet om dessa är skadliga vid en eventuell graviditet. Viktigast borde alltså vara för sjukvården att ha god kontakt med patienten och ge adekvat information. Som vi redan fastslagit tidigare går det ju att byta läkemedel.

Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?