Inlägg från: Qarrolajm |Visa alla inlägg
  • Qarrolajm

Varför psykofarmaka när man är gravid?

Gulletroll skrev 2010-06-26 18:00:10 följande:

Går man under antideppressiv medicinering tycker jag inte att man ska skaffa barn. Om man äter sådan medicin så är det uppenbart att man just nu har svårt att hantera livet. Å har man svårt att hantera livet och sig själv så tycker jag man först ska ta tag i det INNAN man skaffar barn. För ett liv med barn blir liksom inte lättare så att säga.

Så mitt svar är NEJ. Å jag är rätt så bestämd där. Kan man inte hantera livet och sig själv och sina känslor så måste man först arbeta med sig själv och sina problem innan man sätter ett nytt liv till världen där ens uppgift är att vägleda barnet rätt i livet. Å kan man inte vägleda sig själv särskilt bra så är man inge bra vägledare åt någon annan.

Väljer man att göra det iallafall, skaffa barn altså - ja då anser jag att man handlar grymt egoistiskt som sätter sina egna behov före ett barns.

HA! så du menar att jag med en diagnos bipolär/adhd, inte borde få skaffa barn?!?!?
    Bara för jag faktiskt kommer vara sjuk livet ut?!??!!

Fy fan säger jag bara...
    inte direkt så att man väljer att bli sjuk.

Jag VET att de kommer vara mer krävande för mig om jag får barn, de kommer kräva MASSOR från min sida, men de e jag beredd på den dagen .. Jag kommer göra ALLT i min makt för att mitt barn ska få det så bra som möjligt!!!
    Sen ja, jag kommer säkert dippa någon gång o må skit. möjligt!!!
    Men vem gör inte det ibland?!!?
  • Qarrolajm
    Gulletroll skrev 2010-06-26 18:29:00 följande:

Medicin livet ut?

Vad lider man då av? Å vad är det för medicin?

jag kommer att äta concerta och stämningstabliserande livet ut.
  • Qarrolajm
    Gulletroll skrev 2010-06-26 18:29:00 följande:

Medicin livet ut?

Vad lider man då av? Å vad är det för medicin?

dessutom kan jag tala om för dej, att jag mår JÄVLIGT bra när jag mår bra, jag uppskattar mitt liv på ett helt annat sätt en vad andra kanske gör?
    För jag har varit på botten sett mörkret, i princip sett döden i ögonen, o rest mig upp...

Kallar du mig svag som människa??!!
  • Qarrolajm
    Gulletroll skrev 2010-06-26 18:32:34 följande:
    Ja och det är inget som jag anser är obtoligt. Bara för att man har säg ex adhd när man är 20 så behöver man inte ha det när man är 30.

Hjärnan är formbar hela livet.

Man är inte slav under sin hjärna!
    bipolär är en s.k kronisk sjukdom.
    adhd KAN växa bort...

hjärnan e formbar... PFFFT.. säg de till mina vänner som tagit sina liv...

De är lätt att uttrycka sig om att hjärnan e formbar när du själv kanske inte upplevt panikångest attacker där livet försvinner framför dina ögon, när du känner hur ditt hjärta stannar och du försviner långsamt men säkert...
    hjärnan e formbar?!

varför tror du man får medicin då? för att hjärnan kanske måste ställas om...

i min hjärna fattas de vissa saker, därför jag e sjuk! medicinen ersätter detta...
    min hjärna har ingen balans utan medicin, men med medicinen , mår jag KANON!
  • Qarrolajm
    Honeyflowers skrev 2010-06-26 18:36:21 följande:
    men adhd är väl inget som går över? Det får man ju leva med hela sitt liv. Men vid 30 kanske man har lärt sig leva med det, acceptera det..vilket man kanske inte har gjort vid unga år.....
    För dom flesta går de inte över, de är som du säger att man lär sej hantera det.

oftast är de för barn de växer bort.. men kommer du upp i vuxen ålder och adhd:n är kvar så får du nog lära dej leva med det.
  • Qarrolajm
    iii skrev 2010-06-26 18:46:41 följande:
    Jadå, det finns folk som är bipolära tex. Det finns även de som är kroniskt deprimerade (vissa menar att kroniska depressioner är en sorts bipolaritet). Man kan inte bota en bipolär människa med terapi. De behöver sina mediciner. Och om de inte skadar fostret, vad är det då som är så farligt att man tar dom? Oavsett vilken diagnos som ligger i botten? Så länge man mår bra med medicinerna.
    Tummen upp!
  • Qarrolajm
    idiblon yes skrev 2010-06-26 18:59:26 följande:
    Det kan ofta vara tvärtom också, att den som "är" (klassas) som sjuk de facto besitter en väldig självinsikt. Som det är idag klassas det nästan som friskt att just sakna självinsikt och självkännedom, för det som mäter hur frisk man är är hur bra man mår. En människa som mår bra kan vara helt bakom flötet och dum i huvudet, problemet är bara att denne inte fattar det själv.

Ibland är det helt enkelt friskare att vara "sjuk". Eller må dåligt, som ett symptom på ett sjukt samhälle.

Faktiskt.
    Vilar vid denna källa...
    Min överläkare säger alltid till mig att jag är en enorm självinsikt i min sjukdom, eftersom jag börjat lära mig hur den fungerar.

Jag kan börja känna på mig när jag är på väg in i en manisk fas alt. deppig fas.
    Vilket är ett stort plus för mej eftersom inte många med bipolär/adhd diagnos kan göra det.

Så visst tror jag att jag kommer klara av ett barn mkt bra i framtiden. För jag lär mig av varje dag som går att hantera det.

Sen vet jag att min sjukdom är ärftlig, de finns en risk att mina barn kan ärva den. Men samtidigt, om de nu händer (vilket jag inte hoppas) så kan jag finnas där, och verkligen förstå dom...
    för den som gått igenom skiten själv, vet hur skiten luktar. :)
  • Qarrolajm
    Gulletroll skrev 2010-06-26 19:03:42 följande:
    Ehhh....vad vet du om mig? Å vad jag har lidit av och själv gått igenom?

Tro mig, jag vet exakt vad jag pratar om. Mer än de flesta!!
    hahahahahahahah !! de tror jag verkligen inte..

snackar man om att hjärnan e formbar så tycker att du ska leta lite fakta...
    så kära Dr.gulletroll hur blir jag av med mina diagnoser bipolär och adhd?

Jag vill ha ett helt seriöst svar faktiskt.
    jag är mkt intresserad eftersom jag kämpat med detta väldigt hårt i mitt liv.
  • Qarrolajm
    Gulletroll skrev 2010-06-26 19:05:54 följande:
    FEL! Återigen, bara för att man har ADHD när man är 20 behöver man inte ha det när man är 30.

Seriöst, är folk så himla dåligt pålästa.....!!

Läs på och kom tillbaka så vi kan diskutera på samma nivå. Jo jag menar allvar.
    Varför säger min överläkare då att vi ska lära dej att hålla sjukdomen i schack... inte ta bort den.... utan i BALANS!!!
  • Qarrolajm

ännu en gång...

Du snackar om att hjärnan e formbar ....
    så kära Dr.gulletroll hur blir jag av med mina diagnoser bipolär och adhd?

jag har försökt i många år utan framgång...

• Qarrolajm
    gutegirl skrev 2010-06-26 19:29:47 följande:
    Fast skrev inte du i ett tidigare inlägg här i tråden att du mådde så väldans bra och hade en massa insikter om din sjukdom osv? Då måste du ju ändå ha haft en viss framgång i dina försök?
    Tomten bjuder alla som vill på risgröt
    Jooo, men jag var mer på Gulletrolls nivå.. och otroligt nyfiken att få mig ett svar.

Idag mår jag väldans bra, igår oxå... men imorgon vet jag inte... de är så med mej..
    men de blir mer stabilt, vilket jag inte riktigt är van vid än :)
  • Qarrolajm
    Gulletroll skrev 2010-06-26 20:06:49 följande:
    Du kanske aldrig varit med om det men så är det.
    Fråga vilken psykolog som helst. Herregud, vi förändras som människor genom livet. Vi är inte slav under vår hjärna.

Seriöst, vad är det ni inte förstår. Gå och låna en bok på biblioteket !
    var har du källa på det?!
  • Qarrolajm
    Stinky skrev 2010-06-26 20:16:14 följande:
    Psykolog? Sen när blev psykologer läkare?
    hahaha!!! xD undrar jag med`?
  • Qarrolajm
    Här och nu skrev 2010-06-26 20:59:01 följande:
    De flesta klarar det. Har man kontakt med vården sen innan, ska de följa upp en. Men nu är det rejält ot, så jag svarar bara på frågor rörande ts nu. Jag kan inte ta hand om allas mående.
    tog många år för mej att ta kontakt.....
  • Qarrolajm
    Qarrolajm skrev 2010-06-26 21:23:56 följande:
    tog många år för mej att ta kontakt.....
    iofs tog inte ens jag den kontakten (men jag bad nog om den innerst inne, men inte våga) , utan jag kom dit med tvång i princip, jag va för rädd,, även om jag visste att de va rätt..
  • Qarrolajm
    Stealth skrev 2010-06-26 21:13:50 följande:
    Du är fantastisk! Du lyckas alltså tro något som är så fel, när du dessutom har informationen ett knapptryck bort och ett fåtall tangentnedslag vilket du tycks behärska ypperligt.

När jag var som sjukast, då resonerade jag somsåhär: ALLA klarara av att ta hand om sigsjälva.
    För det gör ju jag. För jag är så bäst. Sen fick jag fel medicin, som gjorde att jag blev ännu värre, jag blev ännu mer bäst, jag var bäst i hela världen och här och nu existerade bara mitt universum, inget annat var rätt, dessutom klarade jag av att ta hand om mig själv, jajjemensan!

Jag inser just hur jobbig jag var. "dom flesta klarar det".

Förlåt alla som jag försökte pracka på min skit.
    Skaffa EGEN gillaknapp!

Hmm , försöker läsa lite mellan raderna.
    Va du mitt uppe i en mani då? eller har jag fel?

• Qarrolajm
    Stealth skrev 2010-06-26 21:37:18 följande:
    Bra läst mellan raderna nere i en djup depression, med blandepisod, som katalyserades av antidepressiva som gjorde det till en... mani fast med depression. Är du med? Luddigt förklarat.
    Skaffa EGEN gillaknapp!
    jag förstår , är själv bipolär..
  • Qarrolajm
    Stealth skrev 2010-06-26 21:43:04 följande:
    Ah, då förstår jag att du förstår.
    Skaffa EGEN gillaknapp!
    Haha ;) Jajamensan .
    Haft flertal manier då jag blir helt knäpp... målar om hela lägenheten, springer och plockar blommor mitt i nätterna , och kör bil i flera timmar..... m.m
    Men tack gode gud, att jag funnit rätt medicin så det gett med sig nu....
  • Qarrolajm
    Stealth skrev 2010-06-26 21:49:49 följande:
    samma här, mina maniska perioder är myyyycket lugnare men jag ger mig fortfarande av på bilturer ibland och målar en och annan pryl, men inte hela trappor och halva rum som innan Oskyldig
    Skaffa EGEN gillaknapp!
    Haha, ja du, de är fan inte lätt ibland ;)
  • Qarrolajm

Men alltså, varför inte??? de kan vara lika skadplig för fostret att mamman INTE äter medicin!!!

Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?