• Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?
  • Mandarina
    Reglementet skrev 2010-06-27 11:16:57 följande:
    Aha, men det förklarar saken. Vad har du för något?
    Jag tänker inte i detalj gå in på det. Då jag anser att det är privat och känner inget behov av att fläka ut mig på det sättet.
    Men jag vet att många av era tankegångar stämmer in på hur jag själv tänkte och trodde under många många år när jag inte visste bättre.

Idag vet jag mera och min egen erfarenhet av detta gör att jag känner mig trygg i det jag säger och förmedlar till er.
  • shoreline
    Gulletroll skrev 2010-06-27 11:21:43 följande:
    Jag tänker inte i detalj gå in på det. Då jag anser att det är privat och känner inget behov av att fläka ut mig på det sättet.
    Men jag vet att många av era tankegångar stämmer in på hur jag själv tänkte och trodde under många många år när jag inte visste bättre.

Idag vet jag mera och min egen erfarenhet av detta gör att jag känner mig trygg i det jag säger och förmedlar till er.
    Va fint. Men du, har du någon utbildning eller har du läst dig till all din kunskap?
  • Här och nu

Det enda jag orkar förmedla med den undermåliga kunskap du skriver, är att mediciner o träning kompenserar det som kroppen lider brist på. Terapi kan komplettera detta, men inte bota. Suck.
  • ElizaDay

Nä, Gulletroll, efter 3 1/2 års studier inom beteendevetenskap vet jag inte vad en personlighetsstörning ärSkrattande

• idiblon yes

Det är inte friskt att tro att man vet allt för att man mått lite dåligt. Då är du fortfarande kvar i sjukdomen, eller störningen snarare.

See you when you get here, if you ever get here. *vinkar här framifrån*
    Vilar vid denna källa...
  • t0va
    Gulletroll skrev 2010-06-27 11:06:19 följande:
    Sen förstår jag ärligt talat inte vad ni fått det ifrån: att man inte skulle bli fri från sin Borderline eller ADHD eller liknande. Det är liksom inget som är statiskt. Det är faktiskt något som går att "bli frisk ifrån." Märkligt att 99 av 100 här inne tror att det är något man måste ha hela livet.....? Sånt skrämmer mig. Att kunskapen är så lite. Ingen idé att be mig om källa på det. Jag är tyvärr ingen infobank utan vill ni ha det får ni leta reda på det själva eller boka tid med en psykolog som förklarar för er hur det funkar. Det är tyvärr inte min uppgift att göra och det tänker jag inte bjuda på. Lite får ni faktiskt själva göra. Jag som är intreserad av psykologi tycker det är så fascinerande att se hur provcerande det är för så många att en person som är så säker på sin sak. Samt att bara för att 99 % tycker en sak och 1% tycker nåt annat så tror alla att de som tycker som de 99% gör att det skulle vara rätt. Detta är en bra psykologisk tråd för den som är intresserad!  

och orsaken att man kan "bli frisk" från tex. adhd är att man kan lära sig att hantera sina svårigheter så de inte är ett så stort funktionshinder i livet. För om det inte är det längre så kan man inte ha den diagnosen. Det är lite som någon som har ett amputerat ben, utan protes så är det svårt att gå och kanske ett stort funktionshinder i livet, med en bra protes kan personen springa och det är inte längre ett funktionshinder. Tillskillnad mot att vara amputerad så sätts inte diagnosen adhd om man inte har stora funktionshinder. Man skiter i om det varit svårt innan dessa knep och lösningar funnits. Så då är frågan vad man lägger i ordet "frisk".
  • Här och nu
    t0va skrev 2010-06-27 11:32:10 följande:
    och orsaken att man kan "bli frisk" från tex. adhd är att man kan lära sig att hantera sina svårigheter så de inte är ett så stort funktionshinder i livet. För om det inte är det längre så kan man inte ha den diagnosen. Det är lite som någon som har ett amputerat ben, utan protes så är det svårt att gå och kanske ett stort funktionshinder i livet, med en bra protes kan personen springa och det är inte längre ett funktionshinder. Tillskillnad mot att vara amputerad så sätts inte diagnosen adhd om man inte har stora funktionshinder. Man skiter i om det varit svårt innan dessa knep och lösningar funnits. Så då är frågan vad man lägger i ordet "frisk".
    Fast diagnosen tas inte bort för att problemen minskar. Trots protes är man amputerad.
  • MickeN1973
    Här och nu skrev 2010-06-27 11:35:42 följande:
    Jag bemödar mig inte med att besvara så sjuka inlägg.
    klarar du inte av att bemöta hennes påstående?
  • Här och nu
    MickeN1973 skrev 2010-06-27 11:40:58 följande:
    klarar du inte av att bemöta hennes påstående?
    Lika lite som jag bemöter Svensk damtidnings skvaller.
  • Zavedos

Det är skadligt för fostret om mamman suiciderar vid graviditeten också...

Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?