Freja87 skrev 2010-06-27 12:59:51 följande:
Vilken rolig diskussion det blev!
Alla borde tänka efter femtio gånger innan de skaffar barn, "friska" som "sjuka".
Känner många med psykiatriska diagnoser som är fantastiska föräldrar! De har en förmåga till empati och kärlek som nästan känns som en bristvara hos andra föräldrar... Sen är jag mycket subjektiv också.. Jag har ingen diagnos men har levt med ångest sedan jag var barn. Gått i psykoterapi, KBT och idag går jag regelbundet hos psykolog. Jag tror att många som dömer ut människor med psykiska problem inte vet hur många runt omkring dem, i deras närhet som kanske lever med ångest och ändå fungerar.
För att ta ett konkret exempel, säg att du i 20årsåldern är med om en bilolycka och förlorar en nära vän. Du drabbas av PTSD (posttraumatisk stress) och kanske en depression som du medicineras för. Du kommer att sörja hela livet. Ska du då inte få skaffa barn? För att du mår dåligt ibland?
Jag brukar säga utan mörker - inget ljus. Människor som varit med om svåra saker i livet har ofta en förmåga att uppskatta det vackra i livet mer än andra. Det är någonting positivt, inte tvärt om.
Inlägget kanske blev konstigt, har lite bråttom iväg :P
Jag har inte heller nån diagnos på papper direkt. Ångest är ju en diagnos.