• Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?
  • My Girls
    Vettig mamma skrev 2010-06-27 00:01:47 följande:
    Inte om man får det helt plötsligt. Men om man haft det en längre stund innan man blev gravid. Kanske man borde tänkt efter innan man blev på smällen. Tycker du inte?
    Det beror helt på hur sjukdomen ter sig. Personligen ville jag avvakta innan jag kände att jag fick en vändning som kändes ok för mig, medan andra känner att de mår bättre när de får barn.
    Barnlängtan och ofrivillig barnlöshet tex under en längre tid, kan bidra till depressiva beteende, men även övergå till djupare depressioner. Ska vi då be de vänta ytterligare, trots att deras hälsa beror mycket på en djup saknad av barn?
  • Karroägget

Att äta psykofarmaka när man är gravid och BEHÖVER det är bättre än att låta bli när man är gravid och BEHÖVER det, tror du inte att en mammas depression kan vara skadligare för ett ofött barn om allting eskalerar (vilket psykofarmaka skall hjälpa till att förebygga)?

• Belavon

För att svara på din TS :)

Jag tror att läkare har lite för lätt ibland att ge ut medicin i stället för annan behandling. Speciellt ska man ju vara försiktig när det gäller gravida. Att just vara gravid är ju en jättestor omvandling i sig och man behöver kanske ibland stöd för att förstå och ta sig igenom det. Tänk om alla kunde få samtal i stället för mediciner.

Vissa behöver säkert mediciner för att orka och klara av situationen, men det bör ju övervakas noga av läkare. Det är ju konstigt att ibland måste man ta ansvaret själv och inte alltid kunna lita på läkare.

En perfekt värd borde alla graviditeter och livsresor vara underbar och ingen skulle behöva ta mediciner.

Själv får jag överleva på panodil när jag har migrän och blir utslagen. Läkaren vill inte att jag tar med medicin än så. Så det är bara ta sig igenom och ligga tills det går över och man kan klara av att göra saker igen. Förhoppningsvis bara en dag och att man har nära och kära som kan ta hand om hushållet och allt annat. Men jag ligger hellre utan att kunna göra något än att ta starka mediciner som kan påverka livet i magen.

Bara mina tankar, och jag har ingen speciell utbildning i ämnet.

• t0va

Endel av mina nätvänner som har adhd och liknande och äter medicin har fått göra det under graviditeten, enbart för att om de slutar så mår de så otroligt mycket sämre. Svår ångest, tappar koncentrationen, fixar inte vardagen osv. Att sluta kan innebära att de som någon skrev försöker ta livet av sig. Som man lätt ser här så finns det de som skyddar sig men blir gravida ändå och kanske inte förstår det förrens det är försent eller inte vill göra abort.

• MickeN1973
    Belavon skrev 2010-06-27 12:01:03 följande:

Jag tror att läkare har lite för lätt ibland att ge ut medicin i stället för annan behandling. Speciellt ska man ju vara försiktig när det gäller gravida. Att just vara gravid är ju en jättestor omvandling i sig och man behöver kanske ibland stöd för att förstå och ta sig igenom det. Tänk om alla kunde få samtal i stället för mediciner.

Vissa behöver säkert mediciner för att orka och klara av situationen, men det bör ju övervakas noga av läkare. Det är ju konstigt att ibland måste man ta ansvaret själv och inte alltid kunna lita på läkare.

En perfekt värd borde alla graviditeter och livsresor vara underbar och ingen skulle behöva ta mediciner.

Själv får jag överleva på panodil när jag har migrän och blir utslagen. Läkaren vill inte att jag tar med medicin än så. Så det är bara ta sig igenom och ligga tills det går över och man kan klara av att göra saker igen. Förhoppningsvis bara en dag och att man har nära och kära som kan ta hand om hushållet och allt annat. Men jag ligger hellre utan att kunna göra något än att ta starka mediciner som kan påverka livet i magen.

Är du gravid nu eftersom du inte får migrän-medicin?
  • Belavon
    MickeN1973 skrev 2010-06-27 12:03:10 följande:
    Är du gravid nu eftersom du inte får migrän-medicin?
    Japp
  • Här och nu

Snarare är det så att läkare fattar vilka patienter som kan testa terapi istället för medicin o för vilka som skillnaden i effekt handlar om ljusår. Finns läkare som skriver ut ALLTFÖR LITE medicin, med självmord som resultat.
  • Här och nu

Du måste tänka lite. Jag producerar för lite lusthormon. Ska vi skicka en diabetiker på samtal också istället för att ge insulin?
  • Belavon
    Här och nu skrev 2010-06-27 12:04:08 följande:
    Snarare är det så att läkare fattar vilka patienter som kan testa terapi istället för medicin o för vilka som skillnaden i effekt handlar om ljusår. Finns läkare som skriver ut ALLTFÖR LITE medicin, med självmord som resultat.
    Jo så kan det vara, men det är också att det är billigare och inte finns tillräckligt med resurser inom vården att ge alla tillräckligt med samtal och terapi. Det är synd tycker jag. Självklart hoppas jag att läkare tänker till extra när man är gravid och skriver ut mediciner av alla slag,
  • Belavon
    Här och nu skrev 2010-06-27 12:05:19 följande:
    Du måste tänka lite. Jag producerar för lite lusthormon. Ska vi skicka en diabetiker på samtal också istället för att ge insulin?
    Är man diabetiker övervakas man väl väldigt noga när man är gravid? Nu är jag inte diabetiker eller läkare så jag kan ha fel
Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?