• Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?
  • Här och nu
    shoreline skrev 2010-06-26 20:43:27 följande:
    Tyvärr kanske man inte orkar ha taggarna beredda när man inte mår bra.
    Ja, att få antidepp är inte jättesvårt precis o man ha andra som har taggarna beredda. För att va sjuk måste man va frisk. Hemskt men sant.
  • Modgun
    Här och nu skrev 2010-06-26 20:43:03 följande:
    Som sagt; då söker man vård.
    ja och du har så mycket erfarenhet av det hör jag.
    Det kan ta mycket lång tid innan du får vård.
  • saltabanditen
    Här och nu skrev 2010-06-26 20:43:34 följande:
    Citera om du vill ha fram nåt.
    Det gjorde jag, men citeringsfunktionen fungerar inte alltför många inlägg bakåt, annars hade det gått fram extrem tydligt.
    Som det är nu måste du söka upp inlägget själv. Enklast genom "visa endast".
    Tangentbordet har för många tangenter och fingrarna är för breda. En torkad ostsmula brfinner sig just nu under E
  • amalie79
    saltabanditen skrev 2010-06-26 18:51:34 följande:
    Felet du gör är att resonera utifrån ett friskt perspektiv. Den som är sjuk kan sakna sjukdomsinsikt, vilket är oerhört vanligt. Så i princip säger du att alla som vill bli föräldrar ska genomgå en sinnesundersökning, sedan ska de ta till sig och acceptera resultaten, först därefter får man skaffa barn...

Jag är av åsikten att anhörigvård måste förbättras mångfaldigat liksom sociala myndigheters rättighet att gå in med stödåtgärder.

Jag kan sätta det högra saltkaret på att de som har allvarliga sjukdomar i släkten och har sjukdomsinsikt tänker sig för många gånger innan de sätter barn till världen.
    Tangentbordet har för många tangenter och fingrarna är för breda. En torkad ostsmula brfinner sig just nu under E
    Ja d u har kanske rätt i det...jag tänkte mer som så att om man äter medicin så vet man väl om att man har en sjukdom, annars skulle man väl inte äta medicin? Men bara för att man funkar just nu, med sin medicin så vet man ju inte att man gör det om ett eller fem år?

Jag vet, jag kan bli överkörd av en bil och dö imorgon och då får mitt barn lida ändå. Man kanske inte kan tänka så.

Och de tillstånd som kan vara ärftliga? Hur resonerar ni med psykisk ohälsa kring det?
  • Här och nu
    Modgun skrev 2010-06-26 20:44:50 följande:
    Jag har mycket erfarenhet av detta o antidepp får man oftast inom ett par veckor. Nu håller jag mig till tråden, så kan ni tjafsa ifred.
  • idiblon yes
    Här och nu skrev 2010-06-26 20:42:38 följande:
    Man får ha taggarna beredda lite, men då brukar det gå att få vård. Allmänläkare får skriva ut antidepp.
    Dvs, man måste vara frisk för att kunna vara sjuk.

Vården kan inte erbjuda alla hjälp. I framtiden, förhoppningsvis, men inte än.
    Vilar vid denna källa...
  • Här och nu
    amalie79 skrev 2010-06-26 20:45:43 följande:
    Ja d u har kanske rätt i det...jag tänkte mer som så att om man äter medicin så vet man väl om att man har en sjukdom, annars skulle man väl inte äta medicin? Men bara för att man funkar just nu, med sin medicin så vet man ju inte att man gör det om ett eller fem år?

Jag vet, jag kan bli överkörd av en bil och dö imorgon och då får mitt barn lida ändå. Man kanske inte kan tänka så.

Och de tillstånd som kan vara ärftliga? Hur resonerar ni med psykisk ohälsa kring det?
    Depression, autism, ADHD mm KAN va ärftligt, men det finns bra hjälp idag.
  • My Girls

Den läkare jag träffade för en tid sen sa att de har som regel att de inte skriver ut antidepressiva till gravida, utan de har samtalskontakt som alternativ.
    Som jag förstått så finns det godkända läkemedel, men långt ifrån alla är så pass testade, att man kan garantera att det inte föreligger någon som helst risk för fostret.

Men av två onda ting; medicinera eller inte medicinera? I de svårare fall, så väger nog ändå fördelarna med medicineringen tyngre.

• Här och nu
    idiblon yes skrev 2010-06-26 20:46:42 följande:
    Dvs, man måste vara frisk för att kunna vara sjuk.

Vården kan inte erbjuda alla hjälp. I framtiden, förhoppningsvis, men inte än.
    Du har rätt att pröva antidepp. De allra flesta får det.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Modgun skrev 2010-06-26 20:44:50 följande:
    För att inte tala om att det för många är ett stort steg att söka vård, för vissa kan detta steg vara i det närmaste omöjligt att ta.

Alkohol kan då bli ett alternativ, tråkigt nog.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?