saltabanditen skrev 2010-06-26 18:51:34 följande:
Felet du gör är att resonera utifrån ett friskt perspektiv. Den som är sjuk kan sakna sjukdomsinsikt, vilket är oerhört vanligt. Så i princip säger du att alla som vill bli föräldrar ska genomgå en sinnesundersökning, sedan ska de ta till sig och acceptera resultaten, först därefter får man skaffa barn...
Jag är av åsikten att anhörigvård måste förbättras mångfaldigat liksom sociala myndigheters rättighet att gå in med stödåtgärder.
Jag kan sätta det högra saltkaret på att de som har allvarliga sjukdomar i släkten och har sjukdomsinsikt tänker sig för många gånger innan de sätter barn till världen.
Ja d u har kanske rätt i det...jag tänkte mer som så att om man äter medicin så vet man väl om att man har en sjukdom, annars skulle man väl inte äta medicin? Men bara för att man funkar just nu, med sin medicin så vet man ju inte att man gör det om ett eller fem år?
Jag vet, jag kan bli överkörd av en bil och dö imorgon och då får mitt barn lida ändå. Man kanske inte kan tänka så.
Och de tillstånd som kan vara ärftliga? Hur resonerar ni med psykisk ohälsa kring det?