Inlägg från: Mandarina |Visa alla inlägg
  • Mandarina

Varför psykofarmaka när man är gravid?

Vad menar du med psykofarmaka? Typ Panodil? Eller långvarig behandlig av ex antideppressiva?

• Mandarina

Går man under antideppressiv medicinering tycker jag inte att man ska skaffa barn. Om man äter sådan medicin så är det uppenbart att man just nu har svårt att hantera livet. Å har man svårt att hantera livet och sig själv så tycker jag man först ska ta tag i det INNAN man skaffar barn. För ett liv med barn blir liksom inte lättare så att säga.

Så mitt svar är NEJ. Å jag är rätt så bestämd där. Kan man inte hantera livet och sig själv och sina känslor så måste man först arbeta med sig själv och sina problem innan man sätter ett nytt liv till världen där ens uppgift är att vägleda barnet rätt i livet. Å kan man inte vägleda sig själv särskilt bra så är man inge bra vägledare åt någon annan.

Väljer man att göra det iallafall, skaffa barn altså - ja då anser jag att man handlar grymt egoistiskt som sätter sina egna behov före ett barns.

• Mandarina
    IWantCookies skrev 2010-06-26 18:23:51 följande:
    I vissa fall kan kvinnan må bra trots depressionsdiagnosen just på grund av medicineringen. Det är inte alla som kan sluta med medicinerna men som mår helt och hållet "som vanligt" på antidepressiva. Ska dessa kvinnor tvingas leva hela livet utan barn
    då? Eller ska man ta bort medicinen och låta de gå ner sig i en depression under tiden de väntar barn? Inget av alternativen känns etiskt korrekta. Läkare kan sätta in den minst skadliga medicinen men man gör alltid en avvägning - risk vs nytta. Risken med att ta bort medicinerna är större både för mor och barn vid en depression.

Vad gäller allvarligare psykiska störningar kan man konstatera att inte alla planerar sina graviditeter. Ska vi tvångssterilisera kvinnor som har eller har haft en psykisk störning? Eller tvinga dessa att genomgå abort? Hemsk tanke tycker jag. Och det strider mot alla lagar och vårdens etiska riktlinjer. 

Mår man inte bra psykiskt så tar man först tag i det.
    Att bara proppa i sig medicin botar inget utan lindrar bara symtomen. Man behöver gå till bukt med sina problem för att bli kvitt det som gör att man är deprimerad eller har ångest. Så länge man äter medicin så skjuter man bara problemet framför sig och desstuom trubbar av en del av sitt känsloliv och därmed också sin intuition som verkligen behövs i relation till sitt barn och för att få en sund anknytning.

Lider man av psykisk ohälsa så ser man till att få del hjälp man behöver för att bli frisk. Både för ens egen skull och barnets skull.
  • Mandarina
    iii skrev 2010-06-26 18:24:57 följande:
    Vissa behöver medicin livet ut. Och mår kanske jättebra så länge de medicinerar. Så vad är då problemet? Är man en sämre förälder för att man behöver medicin? Som sagt finns det alternativ som inte skadar fostert så jag tycker inte det är någon som ska avskräcka någon från att skaffa barn om de mår bra på medicineringen.

Medicin livet ut?

Vad lider man då av? Å vad är det för medicin?

• Mandarina
    Qarrolajm skrev 2010-06-26 18:30:12 följande:
    jag kommer att äta concerta och stämningstabliserande livet ut.
    Ja och det är inget som jag anser är obtoligt. Bara för att man har säg ex adhd när man är 20 så behöver man inte ha det när man är 30.

Hjärnan är formbar hela livet.

Man är inte slav under sin hjärna!
  • Mandarina
    Qarrolajm skrev 2010-06-26 18:31:37 följande:
    dessutom kan jag tala om för dej, att jag mår JÄVLIGT bra när jag mår bra, jag uppskattar mitt liv på ett helt annat sätt en vad andra kanske gör?
    För jag har varit på botten sett mörkret, i princip sett döden i ögonen, o rest mig upp...

Kallar du mig svag som människa??!!
    Jisses!!

Ähh...ok. Svag som människa? Eh vart har jag sagt det?

Shit alltså, snacka om att tolka in saker....

Ok, o du är den enda som sett mörkret, och döden...o den enda som rest sig upp?? Vad vet du om mig och mitt liv?

Shit alltså, bäst jag kniper nu så jag inte säger för mycket.
  • Mandarina
    shoreline skrev 2010-06-26 18:35:06 följande:
    Gulletroll: Du är ju inte dugg trångsynt... Menar du på fullaste allvar att kvinnor som äter antidepressiva inte borde skaffa barn? Gäller det både kvinnor och män? Jag vet många som troligtvis kommer behöva antidepressiva livet ut och som är utmärkta föräldrar. Mycket bättre än vad många "friska" är. Dummaste jag hört.
    Japp det menar jag.
  • Mandarina
    saltabanditen skrev 2010-06-26 18:35:47 följande:
    Det framgår kristallklart att du inte har kunskap för fem öre om det du pratar om.
    Innan du kommer med fler påståenden bör du sätta dig in i bara en uns mera vad psykiatriska sjukdomar kan innebära.

Det är just sånt här, tyckanden och tänkanden som sätter många käppar i hjulen för de som är sjuka. Det hjälper inte med ett hurtfriskt "ryck upp dig".
    Ehhh....vad vet du om mig? Å vad jag har lidit av och själv gått igenom?

Tro mig, jag vet exakt vad jag pratar om. Mer än de flesta!!
  • Mandarina
    Kinsale skrev 2010-06-26 18:36:14 följande:
    Du skojar va? Eller är dåligt påläst? Och ja, som Idiblon just sa - ibland kan man tvingas äta medicin livet ut, när det handlar om en kronisk fysiologisk sjukdom som medicineras med antidepressiva.
    Hm, en fråga - vad menar du med "kronisk fysiologisk sjukdom som medicineras med antidepressiva"...vad är det för sjukdom? *nyfiken*
  • Mandarina
    Honeyflowers skrev 2010-06-26 18:36:21 följande:
    men adhd är väl inget som går över? Det får man ju leva med hela sitt liv. Men vid 30 kanske man har lärt sig leva med det, acceptera det..vilket man kanske inte har gjort vid unga år.....
    FEL! Återigen, bara för att man har ADHD när man är 20 behöver man inte ha det när man är 30.

Seriöst, är folk så himla dåligt pålästa.....!!

Läs på och kom tillbaka så vi kan diskutera på samma nivå. Jo jag menar allvar.
Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?