Inlägg från: Mandarina |Visa alla inlägg
  • Mandarina

Varför psykofarmaka när man är gravid?

FuuCk skrev 2010-06-27 22:51:49 följande:
    Gulletroll; de gör ont i mig när jag läser detta. eller tja,allt du skrivit...
    Jag kan inte riktigt avgöra om du pissar på oss med psykisk ohälsa eller bara vill ha rätt.. 
    Ja så kan man ju oxå välja att tolka det om man vill.
    Men förstår bara inte hur gör den tolkningen att jag skulle pissa på er med psykisk ohälsa då jag själv varit drabbad av det och vet vad jag talar om.

Synd att jag kämpar ensam med min kunskap. Men återigen så vet jag vad jag talar om och är säker i min sak.

Nu lämnar jag denna diskussionen eftersom jag inte får ut nåt mer av den.

Jo, en sak till - jag står fast vid min åsikt att om man är deprimerad och behöver äta SSRI för att klara livet så bör man inte skaffa barn. Lider man av psykisk ohälsa så tar man tag i det först och sen skaffar barn.
  • Mandarina

Men gud. När ska folk inse att vi inte är slav under vår hjärna och vår biologi?
    Herregud vi är människor. Människor som påverkas av vår omgivning, vi är sociala, psykologiska och biologiska varelser. Vårt psyke formas av våra upplevelser. Å grunden för psyket lägga under de första levnadsåren.
    Att hålla på och snacka om serotoninet är ju rena rama tramset!! Som att det ensam skulle vara ansvarigt för psykisk hälsa - hellooooo wake up!! Dags att börja tänka själv lite folk!!
    Medicin botar aldrig psykisk ohälsa!! Visst, symtomen blir bättre ( behöver inte heller alltid bli det )men grundorsaken finns ff kvar! Man måste jobba med det som orsakar ditt lidande, för det finns alltid något som orsakar ditt lidande. Oftast är man inte ens medveten om VAD det är som orsakar ens lidanden, det e ju oftast därför man blir sjuk och lider. Läs grundläggande psykologi för f*n!!!

Å du som utger dig för att vara läkare, klart du talar för det medicinska/biologiska - det är ju så läkare arbetar! Vore ju märkligt om du sa nåt annat!!

Undra vad alla kommer köra med sen då, när medicin med melatonin nu börjar användas mot deppression/ångest mm. Jaha, vad hände me serotoninet då??

Suck.

• Mandarina
    Suck och suck skrev 2010-06-30 00:36:19 följande:
    Jag ska tillägga att jag tycker det är BRA/sunt med folk som har skepsis mot mediciner. Men argumentationen får inte ligga på en för naiv nivå,
    där den som är skeptisk lever to far away, kanske kvar på stenåldern? och inte har riktigt koll på läget.
    Hur är det med dig Gulletroll? Du tror inte ens att SSRI-preparaten har verkan? Eller hur kan vi sammanfatta din skepsis mot medicinerna?
    Ärligt, ni lyssnar ju inte på vad jag säger.

Jag säger inte att medicin är fel eller att det inte hjälper. Medicin är bra och i många fall livsnödvändig, oxå just för att ta till sig terapi o annan behandling. Men medicin botar aldrig någon psykisk ohälsa, den lindrar dina symtom men botar ingenting!! Så egentligen tar man inte tag i grundorsken till ens smärta.
    Desstuom är smärta sunt i den bemärkelsen att den talar om för dig att "du lever ditt lev på "fel" sätt", genom att lyssna till när kroppen talar till dig så kan du faktiskt få ett ännu bättre liv än du hade innan du drabbades av besvären. Men för det krävs behandling och insikt. Långvarig terapi har t.om visats sig ha bättre effekt på lång sikt - inget konstigt alls.

Men man väljer själv hur man ser på saker.

Sen måste jag säga att jag tycker det är dålig stil att komma med påhopp och kränkande uttalanden.
    Men men, förväntar mig faktiskt inte så mkt mer av er.
    Å egentligen är det konsigt att ni inte vill lyssna på det jag säger med tanke på att jag själv varit sjuk och idag är frisk och mår bra.
  • Mandarina
    Här och nu skrev 2010-06-30 09:58:24 följande:
    Dina inlägg är otrevliga och det har de flesta påpekat. Dessutom är de fakta du säger dig ge i dem helt åt skogen. Det är det enda.
    Va? Är mina inlägg otrevliga?

Sen andra meningen förstår jag inte...förklara gärna. Vad då fakta? Jag ger min personliga åsikt och hur jag tänker, tror, tycker och känner om saken. Förstår inte ens varför det finns så mkt att bli upprörd över?
  • Mandarina
    Här och nu skrev 2010-06-30 10:02:46 följande:
    Jag orkar egentligen inte bemöta såna här provocerande inlägg, så första meningen lämnar jag därhän.

Det är tragiskt om du inte ser att du försöker utmåla fakta och det är väldigt ogenomtänkt.
    Ok, du får se det hur du vill men jag talar bara om det som jag tror, vet om, kan, tycker och tänker om, känner osv - alltså jag utgår från mig själv och det som jag har känslomässigt stöd för. Som jag antar alla andra oxå gör. Vem ska jag annars utgå ifrån? Någon annans tankar? Men som jag inte håller med? Eller från en bok, bara för att det står där? Snälla, jag väljer att tänka lite själv, desstom är jag otroligt nyfiken inom området och har läst massvis!! Destuom har jag själv lidit av psykisk ohälsa - så varför får inte jag uttala mig och vad jag tror, tycker och tänker? Å om ni påstår att jag har fel så är det upp till er. Det viktigaste är att jag vet hur jag tänker o tycker och känner mig mycket säker i det. Förstår inte varför ni blir så upprörda.
    Sen om man väljer att tolka det som fakta eller inte, det e ju upp till var och en. Men varför bli så upprörd? Jag förstår inte....kan du inte förklara det. Jag är ärligt nyfiken.
  • Mandarina
    Reglementet skrev 2010-06-30 10:07:52 följande:
    Vad har autism eller adhd med saken att göra?
    Mycket.
    Svårt att samspela med andra människor och förstå kommunikation som pågår.
  • Mandarina

Jaha, det kunde jag väl tänka mig.

När man måste tänka själv då blir det inte så lätt att komma med svar.

Annars är du väldigt snabb med att skriva att jag är si eller så.

Pinsamt.

Väntar ff svar på inlägg nr 457.

• Mandarina
    Göteborgsmamman75 skrev 2010-07-02 10:22:44 följande:
    Så enbart de som har egen erfarenhet av detta ska få skriva? Enligt vem? Enligt dig? Är det du nu helt plötsligt som blivit TS och som bestämmer här i tråden vem som ska få tycka och skriva.

Jag skriver vad tusan jag vill och jag får ha vilka åsikter jag vill, ingen ska få säga att jag inte har rätt att uttala mig om vad jag tycker. Så är det. Jag tycker att man ska vara restriktiv med medicinering åt gravida. Punkt.

Hade Ts velat ha enbart expertbedömningaer hade väl TS skrivit ut detta på ett forum för läkare, men nu har ju TS inte gjort det. FL är ett öppet forum.

Jag vet inte vad dina sjukdomsproblem är, kanske du behöver mediciner för att överleva, men jag skriver inte om dig, allt kretsar inte kring enskilda individer, utan jags kriver i allmänhet. Visst kan du ha så svåra psykiska problem att medicinering är helt livsnödvändigt, men så är det inte för alla som tar mediciner under graviditeten...
    WORD!

Nåde dig om du har en annan åsikt än vederbörande.

Har redan försökt föra en diskussion med personen i fråga .....
  • Mandarina
    Här och nu skrev 2010-07-02 10:45:14 följande:
    Det är också ett hån mot drabbade att skriva nåt man inte har fakta på.
    Ursäkta mig men DU verkar ha stora problem att skilja på fakta och personliga åsikter.
  • Mandarina
    Omorfia skrev 2010-07-02 11:18:34 följande:
    En blivande mammas ångest och nojor över den kommande förlossningen, föräldraskapet och om barnet kommer att bli friskt eller inte är normalt. Tillstånd som diagnosticeras som depression eller ångest är inte normalt.

Du jämför din tillfälliga ångest efter att ha slutat att röka med kronisk depression som kan leda till att mamman tar livet av sig? Slutar du med antidepressiva läkemedel när du blir gravid så kan det leda till både din och barnets död.

Den läkare som skriver ut medicinen resonerar tillsammans med patienten om den eventuella risken överväger nyttan med läkemedelt och beslutar sig sedan för att fortsätta skriva ut eller inte. Läkare idag och de flesta mödrar tar inte alls medicinering under graviditet lättvindligt. Man brukar normalt heller inte påbörja en medicinering mot depression och ångest under en graviditet, utan äter man såna läkemedel under graviditeten är anledningen oftast att man redan stått på dem innan man blev gravid.

Är man psykiskt frisk kan man oftast "härda ut" medan ett försök att härda ut hos någon med ex. depression kan bli ödesdigert. All depression går inte att behandla bort med psykoterapi (även om Gulletrollet anser att så är fallet).
    Så du tycker att en mamma med kronisk deppression och som har suciidtendendser ska få skaffa barn?

Har man en "kronisk" deppression ( vad det nu är? eftersom hjärnan är formbar hela livet ) så ska man inte ha barn!! Det säger ju sig självt!
  • Mandarina
    Freja87 skrev 2010-07-02 11:24:46 följande:
    Självklart menar jag inte "normal" stress och ångest som typ "hur blir det med ekonomin nu då.." eller "Kommer jag verkligen bli en bra mamma?" utan snarare typ "JAGORKARINTEJAGORKARINTESNÄLLALÅTMIGDÖ" - vilket inte är hälsosamt varken för mamman eller barnet. Gravida som blir deprimerade ska få all hjälp de kan få. En depression är en sjukdom som måste behandlas eftersom symtomen kan vara skadliga både fysiskt, psykiskt, socialt och ekonomiskt för hela familjen. Det är ingenting man kan "härda ut" i 9 månader.
    Har man en deppression då skaffar man inte barn, man får fasiken tänka lite oxå!! Det fattar väl vem som helst - den mamma som lider av psykisk ohälsa kommer ju garanterat barnet oxå få det!! Läs på folk, hört talas om anknytning och sambandet mellan psykisk hälsa???

Har man en stress som man inte kan hantera utan resulterar i "JAGORKARINTEJAGORKARINTESNÄLLALÅTMIGDÖ"-känslor så tar man tag i det först!! Man tar tag i sitt känsloliv och lär sig hantera det och SEN skaffar man barn!
  • Mandarina
    Stealth skrev 2010-07-02 19:28:28 följande:
    Va? Hur lyckas du komma fram till att barnet alltid ärver psykisk ohälsa?
    Eh...hört talas om anknytningsproblem?

Läs på!
  • Mandarina
    Omorfia skrev 2010-07-02 22:01:00 följande:
    Din åsikt är att folk med affektiva syndrom inte ska ha barn, men din åsikt styr inte verkligheten. Det finns människor som har en kronisk depression men är symptomfria med medicinering. Varför ska de inte få skaffa barn? Alla med depression har inte "barndomstrauman" eller vad du nu anser orsakar en depression. En del har helt enkelt en bristsjukdom som måste medicineras.
    Bristsjukdom? Av vad?

Ah, du kör oxå med serotoninsnacket....

Jaja....alla verkar ha gått på läkemedels marknadsföringstrick.

Läs:http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=918642078X
  • Mandarina
    Här och nu skrev 2010-07-03 10:16:38 följande:
    Det finns en hel del svåra fall o så dör många själsligt utan medicin. Det gäller inte bara att överleva utan även att leva.
    Att bota själen med medicin?

Bara det säger ju en hel del....
  • Mandarina
    Fru U skrev 2010-07-03 10:50:03 följande:

Är du emot värktabletter också?

För det är fullt möjligt att lära sig leva med mycket, mycket svår smärta utan att ta en endaste pilla men trots det rekommenderas inte denna metod då den anses inhuman och ganska medeltidsaktig.

Å att jämföra äpplen o päron kan man ju oxå göra...
  • Mandarina
    Här och nu skrev 2010-07-03 13:09:52 följande:
    Jag gick upp 16 kg när jag var tvungen att ta Remeron för att orka existera. Försökte sluta med dem, med det gick helt enkelt inte och jag körde bantardryck istället. Nu har jag äntligen kunnat sluta med Remeron och istället fått diagnos ADD, så jag hoppas jag slipper ta Remeron igen när tillvaron blir tuff på nytt.
    Lite nyfiken bara. Din ADD - hur yttrar det sig? Vad är det som är fel på att säga.

Ärligt nyfiken bara.
  • Mandarina
    Här och nu skrev 2010-07-03 12:21:16 följande:
    Du påstår dig ha fakta.
    Vart påstår jag det? 

Hänvisa gärna till ett inläggsnr så jag kan se själv vart jag skriver det. Eller om det är DU som väljer att tolka det så.
  • Mandarina
    Här och nu skrev 2010-07-03 15:44:23 följande:
    Vad kul att du är nyfiken! Men du trodde väl inte på bokstavsdiagnoser? Glad att du vill lära dig iaf. ADD är ADHD utan hyperaktivitet. Vanligtare bland kvinnor.

Hehe...visste väl att jag skulle få det svaret MEN nu vill jag att svaret kommer från dig och vad som är dina "fel" ?
  • Mandarina
    Här och nu skrev 2010-07-03 15:50:13 följande:
    Jag lägger inte ut så privata saker hursomhelst. ADD är vad ADHD kan vara o det kan va ganska olika, men utan hyperaktivitet alltså.
    Jag frågade inte om ADHD eller hyperaktivitet.

Utan jag frågadede vad dina fel är? Du säger dig ha ADD och då är jag nyfiken på vad som är dina fel så att säga...

Hade det på känn att du inte skulle svara o att svaret skule bli det som du skrev ovan....
  • Mandarina
    Göteborgsmamman75 skrev 2010-07-03 20:59:07 följande:
    Dr Kungen: tack för ett bra svar. Du skriver att de flesta blir hjälpta av medicinering i de tillstånden du beskriver. Men tror du inte medicineringen är en genväg då? Visst jag tror att medicin hjälper det är inte det jag säger. Jag säger bara att det är en quick fix, det är den hjälpen som är snabbat fungerande, jämfört med samtalsterapi som kan ta många år i anspråk men den tiden finns inte inom vården idag.

Här och nu: Javisst kan jag skilja på sjukdomen depression och de som är deprimerade av annan orsak. men jag hävdar att vården inte alltid kan det, och inte patienterna heller tydeligen om det nu är så att många medicinerar fast de inte skulle behöva det.
    Äntligen en klok människa på familjeliv!!

Trevligt att råkas!

Bor oxå i Göteborg
Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?