Inlägg från: MickeN1973 |Visa alla inlägg
  • Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?
  • MickeN1973
    Freja87 skrev 2010-06-26 11:39:55 följande:
    Det finns läkemedel som inte innebär någon noterad risk för fostret. Anledningen till att gravida tar psykofarmaka är för att de troligtvis mår väldigt DÅLIGT och behöver stöd för att orka må bättre och hantera både livet och det kommande barnet.

Jag har haft ångestproblematik men har aldrig velat ta några läkemedel eftersom jag upplever att jag är tillräckligt stark och har tillräckligt stöd hemma för att orka igenom allt nu. Dessutom har min ångest minskat med mer än 80% sedan jag blev gravid. Tyvärr är alla inte så lyckligt lottade. Vissa kanske har svåra trauman att bearbeta, de kanske har någon diagnos som gör känslorna och humörsvängningarna svåra att hantera. De kanske mår bättre av medicineringen, och mår mamman bättre så mår även barnet bättre.

Forskning har även visat på att barn som haft mammor som varit depressiva under graviditeten kan ta skada av det.
    mm barnet kanske mår bra, men föds med skador...

Sen får man fundera på om man ska ha barn när man är sjuk eller under medicinering
  • MickeN1973
    Freja87 skrev 2010-06-26 12:06:32 följande:
    Än en gång: Det finns läkemedel som inte innebär någon risk för fostret.

Klart att personer med psykiatriska diagnoser också ska få skaffa barn. Känns som att du inte vet så mycket om psykiska sjukdomar. Vissa sådana har man hela livet. De går att leva med. Släpp fördomarna nu och sluta dra alla över en kam!
    Ja om det inte medför risk för barnet
  • MickeN1973
    shoreline skrev 2010-06-26 12:19:24 följande:
    Men vad är det du inte förstår? Det finns läkemedel som inte innebär någon noterad risk för fostret/barnet.
    de läkemedel som är riskfria är självklart utanför diskutionen.
  • MickeN1973
    Här och nu skrev 2010-06-26 20:33:18 följande:
    Ursäkta, men är du kille? Och dessutom; de flesta vet att ångest osv är långvariga sjukdomar. Många skulle aldrig kunna skaffa barn om man inte skulle ta medicin när man var gravid. Jag har ett barn med autism o ett utan. Gissa under vilken graviditet jag tog antidepp? Nej, väldigt få barn föds med skador pga. antidepp o då är det inga skador utan max lite skakighet eller problem med andning som avhjälps med kuvös. Läs på innan du sårar alltför många.
    Läs undersökningen i stället,   jag har länkat till den i uppdateringen av trådstarten.
  • MickeN1973
    Kathryn skrev 2010-06-27 08:57:37 följande:
    MickeN; Artikeln du angivit i ts handlar ju inte främst om mammors användning av antidepressiva utan förskrivning av dessa till barn. Använd översättning så  kanske det klarnar lite...

Dessutom torde väl problemet med de mödrar som äter antidepressiva som är skadliga/ antas kunna skada barnet ligga mycket på läkaren. Det är nog svårt att anta att alla kvinnor som äter medicin vet om dessa är skadliga vid en eventuell graviditet. Viktigast borde alltså vara för sjukvården att ha god kontakt med patienten och ge adekvat information. Som vi redan fastslagit tidigare går det ju att byta läkemedel.
     Nej det handlar om mödras användning av psykofarmaka

Och att läkarna ska vara uppmärksamma på det 

Findings

All spontaneous ADR reports from 1998 to 2007 for children from birth to 17 years of age were included. The unit of analysis was one ADR. We analysed the distribution of ADRs per year, seriousness, age and gender of the child, suspected medicine and type of reported ADR. A total of 429 ADRs were reported for psychotropic medicines and 56 % of these were classified as serious. Almost 20 % of psychotropic ADRs were reported for children from birth up to 2 years of age and one half of ADRs were reported in adolescents, especially for antidepressants and psychostimulants. Approximately 60 % of ADRs were reported for boys. Forty percent of all ADRs were from the category 'nervous and psychiatric disorders'. All but one ADR reported for children below two years were serious and two of these were fatal. A number of serious ADRs reported in children from birth up to 2 years of age were presumably caused by mothers' use of psychotropic medicines during pregnancy.

Conclusion

The high number of serious ADRs reported for psychotropic medicines in the paediatric population should be a concern for health care professionals and physicians. Considering the higher number of birth defects being reported greater care has to be given while prescribing these drugs for pregnant women.

• MickeN1973
    Här och nu skrev 2010-06-27 08:35:37 följande:
    Du är kille som jag väntat. Försök att sätta dig in i att tjejer vill ha barn. Du får vidga dina vyer om det ska va lönt att diskutera med dig.
    Ja tjejer vill ha barn

Sen att ungen far illa av olika anledningar.  ja det är inte så noga bara tjejen har fått sin rätt till en avkomma.
  • MickeN1973
    Här och nu skrev 2010-06-27 11:35:42 följande:
    Jag bemödar mig inte med att besvara så sjuka inlägg.
    klarar du inte av att bemöta hennes påstående?
  • MickeN1973
    Belavon skrev 2010-06-27 11:51:26 följande:
    Är det här någon tråd för att hoppa på varandra i stället för att skriva om ämnet?
    Tydligen... 

Man ser när argumenten börjar tryta hos vissa...
  • MickeN1973
    shoreline skrev 2010-06-27 11:54:20 följande:
    Ja du Micke... DIna argument för att styrka trådstarten var ju inte heller särskilt starka.
    Problemet var att vissa blev hysteriska när jag ifrågasatte användningen av psykofarmaka under graviditeten, och pga detta började yla om bevis. och ifrågasatte källans kvalitet.

Det lustiga är att man inte ser samma ylande om bevis och källans kvalitet när man skriver något positivt... 
  • MickeN1973
    Belavon skrev 2010-06-27 12:01:03 följande:
    För att svara på din TS :)

Jag tror att läkare har lite för lätt ibland att ge ut medicin i stället för annan behandling. Speciellt ska man ju vara försiktig när det gäller gravida. Att just vara gravid är ju en jättestor omvandling i sig och man behöver kanske ibland stöd för att förstå och ta sig igenom det. Tänk om alla kunde få samtal i stället för mediciner.

Vissa behöver säkert mediciner för att orka och klara av situationen, men det bör ju övervakas noga av läkare. Det är ju konstigt att ibland måste man ta ansvaret själv och inte alltid kunna lita på läkare.

En perfekt värd borde alla graviditeter och livsresor vara underbar och ingen skulle behöva ta mediciner.

Själv får jag överleva på panodil när jag har migrän och blir utslagen. Läkaren vill inte att jag tar med medicin än så. Så det är bara ta sig igenom och ligga tills det går över och man kan klara av att göra saker igen. Förhoppningsvis bara en dag och att man har nära och kära som kan ta hand om hushållet och allt annat. Men jag ligger hellre utan att kunna göra något än att ta starka mediciner som kan påverka livet i magen.

Bara mina tankar, och jag har ingen speciell utbildning i ämnet.
    Är du gravid nu eftersom du inte får migrän-medicin?
Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?