Inlägg från: Freja87 |Visa alla inlägg
  • Freja87

Varför psykofarmaka när man är gravid?

Det finns läkemedel som inte innebär någon noterad risk för fostret. Anledningen till att gravida tar psykofarmaka är för att de troligtvis mår väldigt DÅLIGT och behöver stöd för att orka må bättre och hantera både livet och det kommande barnet.

Jag har haft ångestproblematik men har aldrig velat ta några läkemedel eftersom jag upplever att jag är tillräckligt stark och har tillräckligt stöd hemma för att orka igenom allt nu. Dessutom har min ångest minskat med mer än 80% sedan jag blev gravid. Tyvärr är alla inte så lyckligt lottade. Vissa kanske har svåra trauman att bearbeta, de kanske har någon diagnos som gör känslorna och humörsvängningarna svåra att hantera. De kanske mår bättre av medicineringen, och mår mamman bättre så mår även barnet bättre.

Forskning har även visat på att barn som haft mammor som varit depressiva under graviditeten kan ta skada av det.

• Freja87
    MickeN1973 skrev 2010-06-26 11:44:17 följande:
    mm barnet kanske mår bra, men föds med skador...

Sen får man fundera på om man ska ha barn när man är sjuk eller under medicinering
    Än en gång: Det finns läkemedel som inte innebär någon risk för fostret.

Klart att personer med psykiatriska diagnoser också ska få skaffa barn. Känns som att du inte vet så mycket om psykiska sjukdomar. Vissa sådana har man hela livet. De går att leva med. Släpp fördomarna nu och sluta dra alla över en kam!
  • Freja87

Men det finns ju massa andra läkemedel som inte är psykofarmaka som innebär risk för barnet... Ipren t.ex... varför är du så irriterad för just dem som tar psykofarmaka?

• Freja87

Vilken rolig diskussion det blev!

Alla borde tänka efter femtio gånger innan de skaffar barn, "friska" som "sjuka".
    Känner många med psykiatriska diagnoser som är fantastiska föräldrar! De har en förmåga till empati och kärlek som nästan känns som en bristvara hos andra föräldrar... Sen är jag mycket subjektiv också.. Jag har ingen diagnos men har levt med ångest sedan jag var barn. Gått i psykoterapi, KBT och idag går jag regelbundet hos psykolog. Jag tror att många som dömer ut människor med psykiska problem inte vet hur många runt omkring dem, i deras närhet som kanske lever med ångest och ändå fungerar.

För att ta ett konkret exempel, säg att du i 20årsåldern är med om en bilolycka och förlorar en nära vän. Du drabbas av PTSD (posttraumatisk stress) och kanske en depression som du medicineras för. Du kommer att sörja hela livet. Ska du då inte få skaffa barn? För att du mår dåligt ibland?

Jag brukar säga utan mörker - inget ljus. Människor som varit med om svåra saker i livet har ofta en förmåga att uppskatta det vackra i livet mer än andra. Det är någonting positivt, inte tvärt om.

Inlägget kanske blev konstigt, har lite bråttom iväg :P

• Freja87

Gulletroll:

Det finns ett bevisat samband mellan låga serotoninnivåer och depression. Vad som ORSAKAR depression är någonting annat, allt som sägs är att det finns ett SAMBAND. Troligtvis är det ju så att man har en "sårbarhet" för depression om ens kropp inte producerar lika mycket serotonin som icke-depressiva.

Depression är som en ond spiral och det går inte att försöka diskutera orsak och verkan. En del i ledet är låga serotoninnivåer och den delen går att behandla. Har man sedan på grund av depressionen (eller av annan anledning) ett liv som inte innehåller skyddsfaktorer mot depression och ångest (ex få nära sociala relationer, få aktiviteter på fritiden, missbruksproblem eller ekonomiska problem) kan man inte "räddas" av läkemedel. Men läkemedel kan hjälpa en att komma upp på fötterna lite så att man kanske orkar ta tag i sitt liv lite mer..

Precis som det inte finns uteslutande EN orsak till depression så finns det heller inte EN enda väg ut ur den.

• Freja87

Med tanke på Gulletrolls terapisnack så rekommenderas kvinnor förresten att undvika terapi under graviditet.

• Freja87
    Här och nu skrev 2010-07-01 22:04:27 följande:
    Varför då?
    För att terapi kräver en hel del av människor, ser man till exempel till psykodynamisk terapi tar man ofta upp tidigare konflikter och trauman, vilket kan vara väldigt upprörande och ansträngande. Sedan finns det säkert "snällare" terapiformer som är helt ok vid graviditet också.. Det jag fick höra när jag precis blivit gravid och skulle börja gå hos psykolog var att jag inte ska gå i terapi, då det kan vara stressande och kan utlösa känslor som är svåra att hantera och dessutom kan komma att påverka barnet.
  • Freja87
    Här och nu skrev 2010-07-01 22:13:10 följande:
    Påverkar barnet tror jag inte alls på, men som jag anade svarade du ungefär att det är svårt att ta till sig terapi när man är gravid.
    Det är det jag har hört. Stress och ångest hos den gravida mamman kan ha en negativ effekt på barnet.
  • Freja87
    Freja87 skrev 2010-07-01 22:14:39 följande:
    Det är det jag har hört. Stress och ångest hos den gravida mamman kan ha en negativ effekt på barnet.
    Alltså vad jag låter neggo! Vad jag menar är att vissa terapiformer drar upp gammal skit som kan uppröra den gravida mamman. Det är enligt den psykologen jag haft kontakt med (samt även min bästa väninnas psykolog) bättre om hon tar den fajten när hon inte är skör och gravid.
  • Freja87
    Här och nu skrev 2010-07-01 22:23:22 följande:
    Ja, men det beror ju på om ångesten blir större av terapi än UTAN. Olika från individ till individ. Jag orkade inte gå i terapi under graviditeten. Jo, hos kurator men inte i KBT.
    Man måste ju inte gå i terapi, man kan ju få stöd genom samtal hos en psykolog.
  • Freja87
    Doktorn skrev 2010-07-01 22:38:59 följande:
    Samtalsterapi (s.k. "samtalsstöd") hos psykolog är iofs också en terapiform.
    Som jag skrev tidigare menade jag inte ALLA former av terapi, utan snarare de som drar upp gammalt och som kan vara smärtsamma för patienten.
    Psykologer och terapeuter är inte heller samma sak. Mina samtal hos min psykolog räknas inte som terapi.
  • Freja87
    Här och nu skrev 2010-07-01 23:03:19 följande:
    Men KBT som utgår mest från nuet kräver stor koncentration o det kände jag att jag inte orkade som gravid o trött.
    Ja, det är sant :) jag är ingen expert vet bara att man rekommenderas att inte gå i terapi när man är gravid - har aldrig fått det specificerat exakt varför (annat än att det är ansträngande) eller exakt vilka terapiformer man ska undvika. Tror också som du att det är viktigt att man själv överväger hur mycket man orkar med...
  • Freja87
    Här och nu skrev 2010-07-01 23:11:19 följande:
    Att gå hos en vanlig kurator o bara kräka av sig orkar nog de flesta med, men att jobba på sikt är värre. Jag erbjöds ändå förtur till KBT pga. jag var gravid, men såg ingen mening med det just då.
    Ok, jag har själv gått i KBT när jag var 16-18 år och skulle nog också tackat nej om jag erbjöds det idag, det är jobbigare än vad folk tror och kräver en hel del arbete från patientens sida.
  • Freja87
    Göteborgsmamman75 skrev 2010-07-02 09:50:59 följande:
    Jo men stress och ångest hör för många ihop med graviditet, så länge det inte är dödligt så är det ingen fara för barnet med lite ångest eller stress (bara det inte blir alldeles överväldigande). Jag menar när jag slutade röka tex så fick jag en helt otrolig ångest, abstinens, och stressnivån ökade extremt av att sluta med ett missbruk som rökning ändå är. Ändå slutade jag för att jag insåg ju att rökning är farligare för mitt foster än vad min stress är liksom.

Samma tror jag om medicinering med psykofarmaka. Visst slutar man med detta så får man ångest det är jag ju helt med på, men man bör ju göra en avvägning om det är så att preparatet i sig är farligare eller om ångesten är det?

Det är extremt vanligt med depressioner och förlossingsångest och nedstämdhet och gud vet allt i samband med graviditet, men jag tycker inte att alla gravida med dessa besvär ska medicineras, utan man får helt enkelt "härda ut" under 9 månader liksom man får härda ut extrem illamående eller foglossning som kan vara mycket smärtsamt det också. Men det handlar ju bara om 9 månader sedan kan man ju göra vad tusan man vill liksom.
    Självklart menar jag inte "normal" stress och ångest som typ "hur blir det med ekonomin nu då.." eller "Kommer jag verkligen bli en bra mamma?" utan snarare typ "JAGORKARINTEJAGORKARINTESNÄLLALÅTMIGDÖ" - vilket inte är hälsosamt varken för mamman eller barnet. Gravida som blir deprimerade ska få all hjälp de kan få. En depression är en sjukdom som måste behandlas eftersom symtomen kan vara skadliga både fysiskt, psykiskt, socialt och ekonomiskt för hela familjen. Det är ingenting man kan "härda ut" i 9 månader.
  • Freja87
    Gulletroll skrev 2010-07-02 17:20:38 följande:
    Har man en deppression då skaffar man inte barn, man får fasiken tänka lite oxå!! Det fattar väl vem som helst - den mamma som lider av psykisk ohälsa kommer ju garanterat barnet oxå få det!! Läs på folk, hört talas om anknytning och sambandet mellan psykisk hälsa???

Har man en stress som man inte kan hantera utan resulterar i "JAGORKARINTEJAGORKARINTESNÄLLALÅTMIGDÖ"-känslor så tar man tag i det först!! Man tar tag i sitt känsloliv och lär sig hantera det och SEN skaffar man barn!
    Här fabulerar du fram statistik ur din egen lilla ficka.. Sen när drabbas alla barn till psykiskt sjuka av psykisk sjukdom?

Sen har jättemånga ställt samma fråga till dig som du aldrig svarar på
    VAD SKA EN GRAVID KVINNA SOM DRABBAS AV DEPRESSION UNDER GRAVIDITETEN GÖRA DÅ - ABORT?

Ska personer med bipolär sjukdom exempelvis inte få skaffa barn?
    De kan ju till och med fungera bättre som föräldrar än "friska" personer
  • Freja87
    Göteborgsmamman75 skrev 2010-07-03 20:59:07 följande:
    Javisst kan jag skilja på sjukdomen depression och de som är deprimerade av annan orsak.
    Här säger du emot dig själv, depression är en sjukdom och att vara deprimerad innebär att lida av sjukdomen depression.
  • Freja87
    Här och nu skrev 2010-07-03 23:05:04 följande:
    Jag är säker på att svaret blir abort, men om man får depression i v23 eller så då? Hur menar du med att de med bipolär kan va bättre föräldrar?
    För att en person med bipolär sjukdom kan vara som vilken annan förälder som helst! Jag känner flera som har diagnosen och de är fantastiska människor allihop (precis som mina "friska" vänner också är)! Visst är medicinering ett måste i vissa situationer men de som jag känner har även lärt sig att hantera sina känslor på ett till och med bättre sätt än andra. Är så jvla trött på att folk försöker kategorisera människor trots att vi alla är individer.

BTW Gulletroll jag vet vad anknytning är, skrev min kandidatuppsats i psykologi hösten -09 och läste spädbarnspsykologi under våren i år. Du verkar dock inte ha grepp om den teorin :P
  • Freja87

Fru U: Eller hur.. det märks att Gulletroll inte har några vetenskapligt grundade uttalanden whatsoever tyvärr Obestämd

Hoppas verkligen inte att folk tar det som vissa här säger på allvar. SSRI-preparat (mfl.) har räddat många liv.

• Freja87
    Här och nu skrev 2010-07-06 13:54:29 följande:
    Egentligen ska man väl säga nedstämd när det INTE är sjukdom.
    Nja.. nedstämdhet kan ju vara ett symtom på någon sjukdom.
    Har en mycket nära vän som lider av dystymi, hon är alltså inte deprimerad utan typ konstant nedstämd..
Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?