Inlägg från: peikko |Visa alla inlägg
  • peikko

Varför psykofarmaka när man är gravid?

Gulletroll skrev 2010-06-26 18:29:00 följande:

Medicin livet ut?

Vad lider man då av? Å vad är det för medicin?

Man kan tex lida av Borderline, inget som försvinner men som man måste jobba med hela livet. Eventuellt att det kan trappas ner när man blir äldre, men det är bekymmer som man inte kan medicinera bort men man kan må bra och leva "normalt" med terapi och medicinering.
    Man är inte en sämre människa eller förälder för det, ibland tror jag faktiskt tvärtom, går man regelbundet hos en psykolog så har man nog mera koll på sina känslor och känner sig själv väldigt bra efter ett tag, kanske bättre än ens granne som "lever på".

Det klart att det är bra att man känner sig stabil när man ger sig på att försöka få barn, det håller jag med om (då jag utgår från mig själv och min situation). Men att säga att alla som inte bara har ljusa dagar inte ska få skaffa barn, det är att gå lite väl långt. Alla känner sig själva bäst, inte mer med det!
  • peikko
    Gulletroll skrev 2010-06-26 19:03:42 följande:
    Ehhh....vad vet du om mig? Å vad jag har lidit av och själv gått igenom?

Tro mig, jag vet exakt vad jag pratar om. Mer än de flesta!!
    Lustigt att du här gör exakt samma sak som den som skrev om dig, och ifrågasatte dina upplevelser och insikt i ämnet...

Ja, att var och en höjer sig över andra genom att "trycka ner" andra och andras erfarenheter, det måste ju vara det som gör oss alla så starka och trygga! *IRONI*
  • peikko
    Mad as snow skrev 2010-06-26 19:15:16 följande:
    Åh Gulletroll, det var länge sedan jag såg dig raljera i trådar som handlar om psykisk sjukdom. Men du verkar vara taggad nu igen, trots alla minor du tidigare gick rakt på.

Jag ser fram emot att sitta här och bara bläddra mig fram till din argumentatoriska undergång.

*chips* 
    :D
    Jaså, era vägar har mötts tidigare.
  • peikko
    Glasbit skrev 2010-06-26 19:18:51 följande:
    Gulletroll gillar diskussioner om antidepressiva och psykisk ohälsa. Flört
    Inte första gången så att säga.
    Det märks nästan...
  • peikko
    Mad as snow skrev 2010-06-26 19:25:26 följande:
    Skrattande

Jodå, och det är lika fascinerande varje gång. Hela den samlade kunskapen från medicinen, psykoanalysen och psykologin utmanas av en enda människa, som ligger på en alldeles för hög nivå för att vi andra ens ska fatta vad hon skriver. Man måste älska det.
    Spännande! Jag fullkomligt älskar när någon annan för mig helt främmande vet mer om mig och mina behov, vad jag bör och inte bör göra osv. än vad jag själv gör.
  • peikko
    Gulletroll skrev 2010-06-26 20:06:49 följande:
    Du kanske aldrig varit med om det men så är det.
    Fråga vilken psykolog som helst. Herregud, vi förändras som människor genom livet. Vi är inte slav under vår hjärna.

Seriöst, vad är det ni inte förstår. Gå och låna en bok på biblioteket !
    Det jag undrar är hur det kommer sig att du säger fullkomligt tvärtemot de läkare och psykologer jag har träffat?
  • peikko
    Vettig mamma skrev 2010-06-26 23:36:39 följande:
    Vilket alternativ, om man får lov att fråga? Man får väl hålla humöret uppe för sin bebis skull. Är man inte lycklig över barnet i magen borde man använt preventivmedel från första början. Men det är bara min åsikt..
    Ännu ett inlägg från en person som inte vet bättre...
  • peikko
    Gulletroll skrev 2010-06-27 11:14:14 följande:
    Seriöst. Det handlar inte om "under"...

Snälla, läs på och kom igen.

Shit alltså, kunskapen är låg här. Mycket låg. Fast o andra sidan är det vanligt att man gärna vill skylla på att det är "gentetiskt" / biologiskt för då väljer man den enkla utvägen för sig själv. Och det är ju så människan är funtad.

Här är ett exempel på utrdag från en text:
    Hur behandlas personlighetsstörningar?

Behandlingen vid de olika personlighetsstörningarna är beroende på vilken typ av störning det handlar om. En skör personlighet hos en person med borderline personlighetsstörning kan behöva stärkas, medan den moraliska utvecklingen kan behöva stödjas hos en person med antisocial personlighetsstörning. Gemensamt är dock att psykoterapi är den mest effektiva hjälpen. Det finns flera nya psykoterapiformer, bl.a. kognitiv beteendeterapi och dialektisk beteendeterapi som lämpar sig väl för behandling av personlighetstörningar. Dessutom kan mediciner användas för att lindra andra psykiska besvär som kan finnas samtidigt, som t.ex. depression, ångest, eller gränspsykostiska symtom.

Men vart i den texten finner du det som du försöker bevisa?
    Enligt mina läkare och psykologer så är det precis tvärtemot vad du säger, varför ska jag inte lita på dom som jag vet är bildade och arbetar med detta men istället lita på en person som sitter här och skriver utan att tala om sin egen erfarenhet/kunskap inom ämnet?
  • peikko
    Här och nu skrev 2010-06-27 19:53:43 följande:
    Hon är inte värd att lägga energi på. Hon kan inte va ute efter annat än att provocera, men hon gör sig själv löjlig på köpet.
    Ja, jag har insett det nu!
  • peikko
    Gulletroll skrev 2010-06-29 19:49:33 följande:
    Men gud. När ska folk inse att vi inte är slav under vår hjärna och vår biologi?
    Herregud vi är människor. Människor som påverkas av vår omgivning, vi är sociala, psykologiska och biologiska varelser. Vårt psyke formas av våra upplevelser. Å grunden för psyket lägga under de första levnadsåren.
    Att hålla på och snacka om serotoninet är ju rena rama tramset!! Som att det ensam skulle vara ansvarigt för psykisk hälsa - hellooooo wake up!! Dags att börja tänka själv lite folk!!
    Medicin botar aldrig psykisk ohälsa!! Visst, symtomen blir bättre ( behöver inte heller alltid bli det )men grundorsaken finns ff kvar! Man måste jobba med det som orsakar ditt lidande, för det finns alltid något som orsakar ditt lidande. Oftast är man inte ens medveten om VAD det är som orsakar ens lidanden, det e ju oftast därför man blir sjuk och lider. Läs grundläggande psykologi för f*n!!!

Å du som utger dig för att vara läkare, klart du talar för det medicinska/biologiska - det är ju så läkare arbetar! Vore ju märkligt om du sa nåt annat!!

Undra vad alla kommer köra med sen då, när medicin med melatonin nu börjar användas mot deppression/ångest mm. Jaha, vad hände me serotoninet då??

Suck.
    Men majoriteten (tror jag i alla fall, eller hoppas kanske man ska säga) av de som äter medicin har ju samtidigt en annan sorts behandling som samtal och terapi.
    Att man äter mediciner är för att orka med, för mig var det direkt avgörande för att ens orka med att påbörja min terapi. Det håller mig flytande helt enkelt, det tar mig till nästan normal nivå i mitt känsloliv.
Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?