Gulletroll skrev 2010-06-29 19:49:33 följande:
Men gud. När ska folk inse att vi inte är slav under vår hjärna och vår biologi?
Herregud vi är människor. Människor som påverkas av vår omgivning, vi är sociala, psykologiska och biologiska varelser. Vårt psyke formas av våra upplevelser. Å grunden för psyket lägga under de första levnadsåren.
Att hålla på och snacka om serotoninet är ju rena rama tramset!! Som att det ensam skulle vara ansvarigt för psykisk hälsa - hellooooo wake up!! Dags att börja tänka själv lite folk!!
Medicin botar aldrig psykisk ohälsa!! Visst, symtomen blir bättre ( behöver inte heller alltid bli det )men grundorsaken finns ff kvar! Man måste jobba med det som orsakar ditt lidande, för det finns alltid något som orsakar ditt lidande. Oftast är man inte ens medveten om VAD det är som orsakar ens lidanden, det e ju oftast därför man blir sjuk och lider. Läs grundläggande psykologi för f*n!!!
Å du som utger dig för att vara läkare, klart du talar för det medicinska/biologiska - det är ju så läkare arbetar! Vore ju märkligt om du sa nåt annat!!
Undra vad alla kommer köra med sen då, när medicin med melatonin nu börjar användas mot deppression/ångest mm. Jaha, vad hände me serotoninet då??
Suck.
Men majoriteten (tror jag i alla fall, eller hoppas kanske man ska säga) av de som äter medicin har ju samtidigt en annan sorts behandling som samtal och terapi.
Att man äter mediciner är för att orka med, för mig var det direkt avgörande för att ens orka med att påbörja min terapi. Det håller mig flytande helt enkelt, det tar mig till nästan normal nivå i mitt känsloliv.