• Bev

Vi som längtar efter plus efter missfall del 3

Hej alla kära!

Här fortsätter vi att kämpa som fått ett eller flera missfall och som inget annat önskar än att ett mirakel ska ske och gravidmagen puta

Välkomna både nya och gamla gruppdeltagare.

I denna tråd gäller det tjejer, detta är vårat år!

BIM -listan
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m51127384.html

Här är tråden där vi håller till som åter igen plussat
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m52198836.html

Jättegamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-1-35/m49022466.html

Inte så gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m50912504.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 17:01
    Här kommer den efterfrågade länken till magbildstråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

• Svar på tråden Vi som längtar efter plus efter missfall del 3
  • Happiness
    färnik skrev 2010-07-21 12:55:02 följande:
    Jag har ju också rätt lätt för att bli gravid, men om jag fick välja, skulle det hellre få ta 3 år att bli gravid, om jag bara fick behålla den lilla...

Ni som har haft många missfall, hur tänker nbi när ni har plussat igen?

Vidtar ni några "försiktighetsåtgärder"? Inget sex? undviker tunga lyft (och vad är tungt? matkasse?10kg?20kg?) undviker att anstränga er? undviker skumpiga aktiviteter (sådana är det ju gott om nu sommartid...) Sängläge? (har ju iaf utomlands visat sig ge mmkt bra resultat vad jag har förstått...) etc. Hur tänker ni?

Sjukvården i sverige har ju inga särskilda rekomendationer om att ta det lugnt vad jag vet, men utomlands resonerar de annorlunda... Jag har ju gård och djur och odlingar, hästar... Mycket tunga och skumpiga arbeten sas...
    Vi försöker göra så det inte går för mannen i mig. Säden innehåller prostaglandiner som kan mjuka upp cervix och därmed ge sammandragningar. Känns inte lustigt så det försöker vi undvika så långt det går, men inte samlag i sig. Lite kul ska man ju ha . Sen vill jag nog helst inte anstränga kroppen för mycket..ingen löpning men promenader går bra (i OK tempo). Jag brukar gå 5 km om dagen. Lyfta tungt gör jag aldrig.Haha Men skulle inte göra det nu. Vi var ute med min fars båt härom dagen och det kan ju bli väldigt stötigt när skrovet slår mot svallvågor i hög fart. Ångrar att jag gjorde en sån dum grej. Försöker ta det lugnt..menmen lättare sagt än gjort idag har jag klättrat omkring på klippor på Marstrand i 3,5 km i 30 graders värme. Urkorkat!!!!

Förstår att det är knivigt för dig som bor på en gård. Kommer du få hjälp med gården?Ungefär vart i Sverige har ni er gård? Är den stor? Djur? Skog?
  • färnik

Ja äl-test kan ge utslag vid graviditet, så det låter ju lovande "Väntan på en liten"!

Jag tänker också ta det lugnt och vila så mycket jag kan, försöka låta bli sex, och tunga lyft. Runt 10kg är jag tvungen att lyfta flera gånger dagligen, men jag kan ju iaf låta bli att lyfta 4-åriga dottern, hästens tunga loksele (20kg) och förrfymda tackor...(vilket jag gjorde sist. de väger ca 40kg, och efteråt fick jag jätteont. En vecka senare var det kört. =/)

• FruW

Färnevik - angående lyften, är inte säker, men har hört att det inte är farligt att lyfta "det man är van vid", så om du är van vid tyngre lyft, foder, vatten mm till hästarna, din dotter osv, så är kroppen stark nog att klara det, men tackorna hade jag nog låtit bli.. vid närmare eftertanke skulle jag nog inte lyfta tungt om jag absolut inte behövde, kan du få hjälp med lyften är det kanske bra? eller hitta andra lösningar, t ex skottkärra eller liknande så det inte blir lika tungt... samtidigt måste ju livet o vardagen funka...

Rider du? Har lite tankar på hur jag ska göra vid kommande graviditet med ridningen..

• Happiness
    FruW skrev 2010-07-21 20:34:33 följande:

HAPPINESS - men oj, jag förstår att ni blev alldeles skräckslagna!! Såå skönt att allt såg bra ut, du ska se att den kommer ha växt alldeles perfekt till den 28! Usch, tycker blodet ska hålla sig borta när du nu har plussat! Hade BM ingen bra förklaring till varför? Visst äter du trombyl (eller ngt) nu, kan det göra att du blir mer lättblödande?

Håller alla tummar o tår för dig, kram vännen

Nä hon hade ingen förklaring...men både hon och jag funderade på om det kunde hänga ihop med samlaget vi hade igår (inte jag och läkare *ASG*). Efter MA.t jag fick i vecka 15 fick jag blödningar mitt i cykeln. Helt knäppt. Detta var i februari. Gyn tog en biopsi från livmodertappen och jag hade kronisk inflammation i skivepitelet (slemhinnan). Det låter hemskt men jag tror att jag kan vara lite mer lättblödande p g a det. Man blöder tydligen lättare vif graviditet. Glömde att säga det med albylen...tack mimmi. Ja absolut kan det ju vara därför jag också blöder lättare. Kram!
  • färnik

Hapiness: vilken jobbig dag du har haft! Och vilken fantastisk tur att allt var bra med lilla Hjärta!

Mina missfall har alltid börjat med smärta, inte blödning som är det vanligaste, och näst sista gången kom smärtan efter en 8 kilometer lång promenad i högt tempo med dottern i pulka på släp, så jag hoppar den typen av fysiskt ansträngande också den här gången... Och nu när du nämner sammandragningar, det får jag alltid efter sex när jag är gravid, så nu blir det sexfritt helt under de närmaste 2 månaderna om jag får behålla alltså!

Idag vägrade jag gunga gungbräda med dottern, hon är rätt "vild" då, så det studsar rätt regält. =) Sedan, köra häst och vagn på de jättegropiga vägarna häromkring är väl kanske ingen höjdare, men det måste jag till viss del, ridandet är uteslutet dock...

Det allra tyngsta på gården kan jag komma ifrån, det får maken göra. Men bära vatten till hönsen, mocka åt hästarna & hönsen och deras skötsel är svår att komma ifrån.  Vi har hästar, får, höns, vallodling, odlar egea grönsaker och sådär, och har skog. Är vedproducenter, men det får maken sköta själv oftast, även när jag inte är gravid eller sjuk. Sedan är det mycket byggnationer på gården hela tiden, mycket snickeriarbete... och plockning och föräldling av div frukt, bär, grönsaker. Tunga grytor och sådant, så en del belastning blir det ju...

• färnik
    FruW skrev 2010-07-21 20:43:05 följande:

Rider du? Har lite tankar på hur jag ska göra vid kommande graviditet med ridningen..

Min inflammatoriska sjukdom gör tyvärr att jag i princip inte rider längre alls. min häst är därtill pigg och med ganska stora, stötiga rörelser, så det blir inget med det. Däremot kör jag henne. Då måste jag tyvärr lyfta tung sele, och tunga skaklar från marken... =/
  • Happiness
    färnik skrev 2010-07-21 20:47:22 följande:
    Hapiness: vilken jobbig dag du har haft! Och vilken fantastisk tur att allt var bra med lilla Hjärta!

Mina missfall har alltid börjat med smärta, inte blödning som är det vanligaste, och näst sista gången kom smärtan efter en 8 kilometer lång promenad i högt tempo med dottern i pulka på släp, så jag hoppar den typen av fysiskt ansträngande också den här gången... Och nu när du nämner sammandragningar, det får jag alltid efter sex när jag är gravid, så nu blir det sexfritt helt under de närmaste 2 månaderna om jag får behålla alltså!

Idag vägrade jag gunga gungbräda med dottern, hon är rätt "vild" då, så det studsar rätt regält. =) Sedan, köra häst och vagn på de jättegropiga vägarna häromkring är väl kanske ingen höjdare, men det måste jag till viss del, ridandet är uteslutet dock...

Det allra tyngsta på gården kan jag komma ifrån, det får maken göra. Men bära vatten till hönsen, mocka åt hästarna & hönsen och deras skötsel är svår att komma ifrån.  Vi har hästar, får, höns, vallodling, odlar egea grönsaker och sådär, och har skog. Är vedproducenter, men det får maken sköta själv oftast, även när jag inte är gravid eller sjuk. Sedan är det mycket byggnationer på gården hela tiden, mycket snickeriarbete... och plockning och föräldling av div frukt, bär, grönsaker. Tunga grytor och sådant, så en del belastning blir det ju...
    Herregud jag blir alldeles matt när jag läser om allt du gör. Du måste vara värsta SUPERWOMAN. Vilket jobb alltså. Har du verkligen frivilligt gett dig in i detta? Tycker du är JÄTTE duktig som grejar bär,lyfter,konkar, donar och till och med snickrar. En riktig eldsjäl som antagligen brinner för detta. Min mamma och min mormor var riktiga lantbrukare från Skaraslätten....men jag förstår vilket oerhört tungt jobb det är. Min mormorsmor (haha nu går vi igenom hela släktträdet *ASG*) ägde byggdens vattenkvarn. Dit kom alla bönder i socken för att mala sin säd. Vilket slit!!!!

Gör så här: Låt mannen göra: ALLT!!!!!! Hyr i en dräng och du kan på sin höjd safta och laga mat (kanske plocka svamp). KRAM!
  • Väntan på en liten
    FruW skrev 2010-07-21 20:27:35 följande:
    längtan - har du testat med gravtest? Har hört att äl-test kan ge utslag på graviditet och kommande mens.. håller tummarna för dig!
    Jo jag har tagit gravtest men vill ha starkare för att verkligen tro på det, men jag som senast då jag fick MA så det känns som jag har det att vänta igen.
    Längtar...10 månaders kamp, lätt som en fjäder att bära, tung som bly att mista. MA 7+1 22/5-10
  • Väntan på en liten
    färnik skrev 2010-07-21 20:37:57 följande:
    Ja äl-test kan ge utslag vid graviditet, så det låter ju lovande "Väntan på en liten"!

Jag tänker också ta det lugnt och vila så mycket jag kan, försöka låta bli sex, och tunga lyft. Runt 10kg är jag tvungen att lyfta flera gånger dagligen, men jag kan ju iaf låta bli att lyfta 4-åriga dottern, hästens tunga loksele (20kg) och förrfymda tackor...(vilket jag gjorde sist. de väger ca 40kg, och efteråt fick jag jätteont. En vecka senare var det kört. =/)
    Jag hoppas det.

Nu ska jag se Livet på BB
    Längtar...10 månaders kamp, lätt som en fjäder att bära, tung som bly att mista. MA 7+1 22/5-10
  • färnik

Superkvinna, ja jag brukar få höra det, särskilt med tanke på min sjukdom, men jo, jag vill ju verkligen... Älskar det här livet, fast det är mkt jobb och nästan inga pengar. Kanske är det ngt med området, syftar på din mamma och mormor.Flört

Jo men jag ska ta det lugnt. Mockning åt hästar och höns är inte allstungt, jag får bara låta det ta lite tid. Men jag har svårt att låta bli att motionera hästen, men jag får försöka ha gubben till att lyfta selar och vagnar och så... Men jag kan inte bara lägga mig ner heller, för då kommer jag ju inte göra annat än älta min oro... utan lite igång behöver jag vara för att må bra. Och rensa lite ogräs, pyssla i växthuset och sådär, är ju egentligen inte så jobbigt.

Men vi får väl se, med dottern fick jag Hyperemesis gravidarum och svår foglossning mkt tidigt, blir det lika den här gången, är det bara några veckor kvar tills jag blir sängliggande. Skrikandes

Svar på tråden Vi som längtar efter plus efter missfall del 3