FannyB skrev 2010-11-10 08:48:53 följande:
japp, vi har blivit utredda. än så länge har man inte kunnat hitta nåt fel på oss. så planen är att jag ska äta pergo varannan månad i 6 mån. om det inte tar sig inom den tiden ska jag få sprutor (gonal-f) i 6 mån. om det inte tar sig då heller blir det IVF. såå, det känns väldigt utdraget och segt detta... jaa, det är ungefär 1 ½ år för oss nu med. det låter underbart med er dotter!! jag förstår att det är värt det, hur lätt som helst! men ibland känns det såå himla långt borta bara...
japp, jag & sambon packar väskan och sticker till rom fredag morgon så det passar perfekt med time out denna månaden!! :)
tack för allt stöd!!
kramar!!
Oj, ja, det låter som en utragen och seg process.. Vore jag dig så skulle jag stå på mig om IVF. All fertilitets-medicin är väldigt påfrestande för kroppen (och väntan/längtan/misslyckandet för psyket) och det medför ju också en del ökade risker, så ju snabbare positivt resultat desto bättre. Du ska ju orka vara pigg och i god kondition under graviditeten :) Vi sökte privat och betalade själva för första omgången IVF, eftersom landstinget hade en regel om att man skulle ha försökt själv i 2 år. Det privata försöket misslyckades, men direkt efter det fick vi en ny omgång av landstinget... och sen lyckades vi! Det jag menar med att det var värt det var just IVF processen... För det är ju en ganska omtumlande och krävande process för en del. På den privata kliniken dit vi kom först, så förstod de inte varför man skrivit ut så mycket pergo till mig (9 mån), de tyckte 3 månader hade räckt, för sen kan det, enligt dem, ha en negativ påverkan istället för positiv. Du kan ju söka på Carl von Linne kliniken på nätet, för där finns IVF-processen beskriven väldigt bra och tydligt.
Härligt med en resa till Rom, hoppas ni får det helt underbart!
Kram