• Eddam

Fler som snart ska börja med Pergotime??

Hej!!

Min mens och ÄL har strulat sen sonen slutade amma så nu har jag fått Primolut Nor för att få igång mensen för att sedan börja med Pergotime!

Finns det fler i ungefär samma sits? Fler som snart ska börja med Pergotime??

• Svar på tråden Fler som snart ska börja med Pergotime??
  • Eddam

Sassa07: Svårt att veta om det är mens eller inte. Vänta till fredag och ring läkaren annars, be att få komma in på en koll.. Eller som någon skrev, börja med pergon ändå, man kan ju tydligen börja med det utan mens.. Men som sagt, prata med läkaren först..

Skrållan: Skönt att mensen kom! Snart  är det dax för Pergon..

Annakohler: Oj ett helt år??? Här har jag fått höra samma som alla andra, MAX 4 månader i streck...

.........................................................

Idag fick jag fullt utlsag på ÄLtestet!!! Dubbelkollade med Clearblue och den visade en glad gubbe!!! Wiiiieeee!!!!!! Här ska det göras bäbis!!

• annakohler
    Eddam skrev 2010-06-03 23:09:56 följande:
    Sassa07: Svårt att veta om det är mens eller inte. Vänta till fredag och ring läkaren annars, be att få komma in på en koll.. Eller som någon skrev, börja med pergon ändå, man kan ju tydligen börja med det utan mens.. Men som sagt, prata med läkaren först..

Skrållan: Skönt att mensen kom! Snart  är det dax för Pergon..

Annakohler: Oj ett helt år??? Här har jag fått höra samma som alla andra, MAX 4 månader i streck...

.................................................. .......

Idag fick jag fullt utlsag på ÄLtestet!!! Dubbelkollade med Clearblue och den visade en glad gubbe!!! Wiiiieeee!!!!!! Här ska det göras bäbis!!
    fick äta 6månader enkelkur och 6månader dubbelkur just därför reagerar jag med detta att jag inte har fått göra en undersökning under kurerna...enda UL jag gjorde var den då innan jag fick pergotime utkrivet....samma nu i mars en undersökning sen sa läkaren att jag inte behöver fler undersökningar eftersom det stod i min journal att jag inte behövde det 2007
  • carolina36

Jag ska börja med pergo i augusti. Min gynläkare vill ta prover innan och säger att hon inte hinner innan semestern Rynkar på näsan Får inte äta dem längre än 3 månader enligt henne men varför äter då vissa upp till ett år? Borde väl va samma för alla eller?

• annakohler
    carolina36 skrev 2010-06-04 12:04:07 följande:
    Jag ska börja med pergo i augusti. Min gynläkare vill ta prover innan och säger att hon inte hinner innan semestern Rynkar på näsan Får inte äta dem längre än 3 månader enligt henne men varför äter då vissa upp till ett år? Borde väl va samma för alla eller?
    man tycker att det ska vara lika för alla men det är kommunen där ni bor som avgör...en läkare som skriver ut pergotime avgör själv hur o när man tar det och hur lång tid
  • sassa07

VAD SKA JAG GÖRA???

Ska ha mens idag, men den har inte kommit!
    Jag har ju haft brun(mens)flytningar 1-2 ggr per dag sen i tisdags... ska jag
    räkna detta som mens??
    (Har haft så en ända gång innan i 3 dagar och sen 2 veckor senare kom mensen! )

Så typiskt att Gynmottagningen är stängd idag, dom flyttar!!!

Syskonmaking: jag har oxå läst att man kan börja med pergotime även om man inte har mens!

Vad tycker ni???

• Skrållan83
    sassa07: Nej, jag har inga barn.
    Jag tycker du ska göra ett grav-test. Visar det negativt så är det väl bara att köra igång med pergon? Går det inte att ringa och rådfråga typ någon barnmorska om gynmottagningen är stängd? De borde väl kunna ge dig råd och tips...?

syskonmaking: Wwiiee! Äntligen ägglossning, Yey! Bara att ligga i till helgen då! :o)
    Jag kör igång med pergon på söndag morgon har jag nu bestämt mig för. Idag kom ägglossningstesterna som jag beställt.

carolina36: Jag tycker också att det är mysko att en del får en tidsbegränsning på max 3 kurer med pergotime, medan andra kan få knapra dessa ett helt år. Vad är det som gör att det är så kan man då undra?
  • Eddam

Jag tror att orsaken till att dom normalt inte skriver ut Pergo i mer än 3 månader i streck är att det kan öka risken för äggstockscancer och förstorade äggstockar. Man kan få cystor som måste försvinna helt innan nästa behandling påbörjas..
    Dom vill ha koll på oss helt enkelt och det känns riktigt bra tycker jag iaf!

Sassa07: Svårt! Ring 1177 och fråga? Annars börja med Pergo och se hur det går. Det går ju som sagt att börja med Pergon även utan mens.. Men svårt om du har fått liknande innan och att du då fick mens efter 2 veckor..

Skrållan: Snart är det söndag! Vilken dag börjar du på då?

• sassa07

Jo jag ringer 1177 senare idag, och jag ska även iväg efter jobbet å köpa grav.test så jag testar mig imorgon bitti...

syskonmaking & skrållan83, mys nu ordentligt i helgen

• annakohler
    Skrållan83 skrev 2010-06-04 13:18:07 följande:
    sassa07: Nej, jag har inga barn.
    Jag tycker du ska göra ett grav-test. Visar det negativt så är det väl bara att köra igång med pergon? Går det inte att ringa och rådfråga typ någon barnmorska om gynmottagningen är stängd? De borde väl kunna ge dig råd och tips...?

syskonmaking: Wwiiee! Äntligen ägglossning, Yey! Bara att ligga i till helgen då! :o)
    Jag kör igång med pergon på söndag morgon har jag nu bestämt mig för. Idag kom ägglossningstesterna som jag beställt.

carolina36: Jag tycker också att det är mysko att en del får en tidsbegränsning på max 3 kurer med pergotime, medan andra kan få knapra dessa ett helt år. Vad är det som gör att det är så kan man då undra?
    kan vara att den läkaren jag hade då gjorde detta åt oss för att hon skulle gå i pension...för hon gick i pension efter att jag hade ätit det i 6månader men jag hade pergotime för 1år på apoteket så jag märkte inte att hon hade gått i pension
Svar på tråden Fler som snart ska börja med Pergotime??