• Lizamaria

Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan

Ja - som rubriken säger: välkomna att ställa frågor om dop i Svenska kyrkan. Jag är själv församlingspräst då jag inte är föräldraledig. Denna tråd önskar jag inte blir en diskussion om dopets vara eller icke vara; utan jag erbjuder min hjälp för frågor om dop helt enkelt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-22 19:15
    Jag har efter moget övervägande valt att avsluta mitt konto här på familjeliv. Efter barnledigheten börjar nu arbetslivet igen och min tid kommer att gå till familjen och arbetet som församlingspräst. Hoppas ni fått svar på några av de frågor ni haft om dopet. Med önskan om Guds välsignelse.

• Svar på tråden Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan
  • Lizamaria
    AstaHK skrev 2010-06-23 10:16:06 följande:
    Hej!

Vi har bott utomlands i 3 år men kommer att flytta hem till Sverige igen om 4 veckor. I maj fick vi en liten dotter och har via generalkonsulatet registrerat henne i Sverige och fått ett sk samordningsnummer. I och med detta var vi tvungna att bestämma namn och skicka in till Skatteverket. Vi skulle gärna vilja att vår dotter döptes när vi är på plats hemma i Sverige igen. Fast egentligen har hon ju redan officiellt fått sitt namn registrerat i folkbokföring och med pass och allt. Är det nåt problem att genomföra ett vanligt dop då eller går det bra ändå? Är liksom själva ceremonin skild från det folkbokföringsmässiga?
    Dopet är ju inte någon officiell namngivning - utan det är vägen in i den kyrkliga gemenskapen. I dopet blir barnet ett med Jesus Kristus och det är alla döpta tillsammans med Kristus som är kyrkan.

Dopet är också en familjefest, där kärleken till barnet bekräftas av både familjen och Gud och där familjen har möjigheten att tacka Gud för det barn de fått ansvar för. I dopet nämns också barnet vid namn - som en del av kärleks bekräftelsen.

Så ja cermonin är skilld från folkbokföringen - ert barn har redan ett namn. Så funkar det också om barnet hade fötts i Sverige. Hoppas ni väljer dopet för ert barn när ni kommer hem.

Med önskan om Guds välsignelse
  • Lilly80

Vi ska döpa våran tjej på min gamla hemort, svärmor påstår att enligt vett och etikett så ska man skänka en slant till kyrkan (kollekten), vi kan gärna tänka oss det, men stämmer detta?, har letat överallt men har inte hittat den informationen.

• pp08

Hej Prästen.

Kan man vara medlem i både Svenska kyrkan och Katolska kyrkan, eller måste man välja enbart en? Vi kommer att döpa vårt barn i mitt hemland in en Katolsk kyrka. Som vi har förstått är man sedan välkommen i Svenska kyrkan oavsett om man är döpt i Svenska kyrkan eller ej.
    Om hon ska välja att konfirmeras antar jag att det bara kan ske i Katolska kyrkan ELLER Svenska kyrkan.
    Som jag också har förstått kan man inte heller döpas 2 gånger, men man kan ha en "välkomstgudtjänst" i Sv.kyrkan om man är döpt tidigare. Stämmer det?

Att vi väler att döpa henne i Katolska kyrkan är eftersom jag (mamman) tillhör Katolska kyrkan, och dessutom har jag ensam vårdnad; skulle vara skumt att döpa henne i Sv. kyrkan då.

Så läste jag också det med gudfaddrar och hedersfaddrar. Eftersom farfar/farmor tillhör Svenska kyrkan få de inte vara gudfaddrar i Katolska kyrkan, fast de är döpta. Men de får vara hedersfaddrar.

Lite synpunkter/kommentarer på det hela?

• jelena2
    kg8 skrev 2010-06-21 20:03:49 följande:
    Jag undrar lite saker också, hoppas att du har tid/lust att svara.
    Min man är varken döpt eller medlem i kyrkan, har aldrig vart. Jag är däremot både och.
    Min syster vill nu så väldigt gärna att vi ska vara faddrar eller gudföräldrar (vilket det nu är) åt deras lilla pojk. Jag har läst lite i tråden o förstått att det inte går med tanke på min man, men det jag egentligen undrar är om det finns något sätt att komma runt detta, så att vi kan vara det ändå? Anledningen till att jag frågar är att min man är gudfar åt sin kusin, vilket han blev när han var 13-14 år.
    Det här är väldigt olika från präst till präst. Min syster har blivit nekad för att hon inte är döpt, medan jag har fem(!!!) gudbarn. Och jag är inte heller döpt...
  • jenny1986

Hej, jag ska döpa min lilla pojke i september & undrar om man kan ha med en "vanlig" låt?
    Jag har fastnat så mycket för en låt av sarah dawn finer! hur gör man då? kan man spela upp den eller hur fungerar det?

• Lizamaria
    Lilly80 skrev 2010-06-24 11:00:18 följande:
    Vi ska döpa våran tjej på min gamla hemort, svärmor påstår att enligt vett och etikett så ska man skänka en slant till kyrkan (kollekten), vi kan gärna tänka oss det, men stämmer detta?, har letat överallt men har inte hittat den informationen.
    Nej, ni behöver inte lägga en extra slant i kollekten. Varför?? Jo vi tänker att dopet är ett sådant tillfälle då det kostnaden täcks av den kyrkoskatt som ni betalar då ni är medlemmar i kyrkan. Ni får något konkret tillbaka s.a.s. Det ingår präst, vaktmästare, musiker, kyrkorum och uppvärmning av kyrkorummet...

Vill ni sen av andra skäl ta upp en kollekt på ert barns dop som ni själva skänker till ett välgörande ändamål så är det helt upp till er.

Lycka till
  • Lizamaria
    pp08 skrev 2010-06-24 11:14:18 följande:
    Hej Prästen.

Kan man vara medlem i både Svenska kyrkan och Katolska kyrkan, eller måste man välja enbart en? Vi kommer att döpa vårt barn i mitt hemland in en Katolsk kyrka. Som vi har förstått är man sedan välkommen i Svenska kyrkan oavsett om man är döpt i Svenska kyrkan eller ej.
    Om hon ska välja att konfirmeras antar jag att det bara kan ske i Katolska kyrkan ELLER Svenska kyrkan.
    Som jag också har förstått kan man inte heller döpas 2 gånger, men man kan ha en "välkomstgudtjänst" i Sv.kyrkan om man är döpt tidigare. Stämmer det?

Att vi väler att döpa henne i Katolska kyrkan är eftersom jag (mamman) tillhör Katolska kyrkan, och dessutom har jag ensam vårdnad; skulle vara skumt att döpa henne i Sv. kyrkan då.

Så läste jag också det med gudfaddrar och hedersfaddrar. Eftersom farfar/farmor tillhör Svenska kyrkan få de inte vara gudfaddrar i Katolska kyrkan, fast de är döpta. Men de får vara hedersfaddrar.

Lite synpunkter/kommentarer på det hela?
    Ska försöka svara så tydligt som möjligt.

Vi i Svenska kyrkan erkänner alla dop i alla erkända kristna kyrkor (alltså inte Jehovas vittnen eller mormoner t.ex.). Vare sig man döps i katolska kyrkan, ortodoxa eller pingskyrkan så är dopet giltigt. Vi tror inte heller att man måste döpa om sig.

Därför kan du tryggt välja att döpa ditt barn i Romersk katolska kyrkan och också begära anmälan om inträde för ditt barn i Svenska kyrkan. Då kommer ditt barn registreras som medlem och det kommer stå att hon är döpt i annan kyrkas ordning.

Det räcker för att ditt barn ska kunna konfirmera sig i vår kyrka.

Hur Romersk katolska kyrkan ser på detta konfirmation vet jag ej?? Men skulle nog rekommendera att ditt barn väljer ett samfund när det är dags för konfirmation. Men hon kan utan problem vara dubbelmedlem.

Pax
  • Lizamaria
    jelena2 skrev 2010-06-24 12:00:44 följande:
    Det här är väldigt olika från präst till präst. Min syster har blivit nekad för att hon inte är döpt, medan jag har fem(!!!) gudbarn. Och jag är inte heller döpt...
    Ja, du har så rätt så: tyvärr finns det en del präster i Svenska kyrkan som inte följer vår kyrkoordning - utan av rädsla för att stöta sig med människor hellre struntar i vår gemensamma policy. Förstår såklart att du jelena2 uppskattar det: men problemet är att det blir väldigt otydligt och godtyckligt när präster väljer att göra som de själva vill...

Men enligt kyrkoordningen ska man vara döpt: och för egen del ser jag gärna att man är medlem i kyrkan också.
  • Lizamaria
    jenny1986 skrev 2010-06-24 12:27:03 följande:
    Hej, jag ska döpa min lilla pojke i september & undrar om man kan ha med en "vanlig" låt?
    Jag har fastnat så mycket för en låt av sarah dawn finer! hur gör man då? kan man spela upp den eller hur fungerar det?
    Självklart kan ni välja en modern "vanlig" låt till ert dop. Dock måste det ändå finnas med 2 psalmer. Är det möjligt att få fram noter så kanske en duktig kantor skulle kunna spela och någon ni känner sjunga. Är det svårt att ordna så att det blir en solosång: går det säkert att spela den på cd skiva: men jag rekommenderar bara det i fall cd ljudet i kyrkan är tillräckligt bra: annars kan det gärna bli lite platt fall s.a.s.

Men kontakta din församling och diskutera frågan med någon av kantorerna.

Allt gott
  • wappiz
    Lizamaria skrev 2010-06-24 22:41:23 följande:
    Dock måste det ändå finnas med 2 psalmer.
    ...kan en av de två psalmerna vara i solosångsvariant, eller måste de båda just vara i församlingssångsvariant?
Svar på tråden Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan