pp08 skrev 2010-06-24 11:14:18 följande:
Hej Prästen.
Kan man vara medlem i både Svenska kyrkan och Katolska kyrkan, eller måste man välja enbart en? Vi kommer att döpa vårt barn i mitt hemland in en Katolsk kyrka. Som vi har förstått är man sedan välkommen i Svenska kyrkan oavsett om man är döpt i Svenska kyrkan eller ej.
Om hon ska välja att konfirmeras antar jag att det bara kan ske i Katolska kyrkan ELLER Svenska kyrkan.
Som jag också har förstått kan man inte heller döpas 2 gånger, men man kan ha en "välkomstgudtjänst" i Sv.kyrkan om man är döpt tidigare. Stämmer det?
Att vi väler att döpa henne i Katolska kyrkan är eftersom jag (mamman) tillhör Katolska kyrkan, och dessutom har jag ensam vårdnad; skulle vara skumt att döpa henne i Sv. kyrkan då.
Så läste jag också det med gudfaddrar och hedersfaddrar. Eftersom farfar/farmor tillhör Svenska kyrkan få de inte vara gudfaddrar i Katolska kyrkan, fast de är döpta. Men de får vara hedersfaddrar.
Lite synpunkter/kommentarer på det hela?
Ska försöka svara så tydligt som möjligt.
Vi i Svenska kyrkan erkänner alla dop i alla erkända kristna kyrkor (alltså inte Jehovas vittnen eller mormoner t.ex.). Vare sig man döps i katolska kyrkan, ortodoxa eller pingskyrkan så är dopet giltigt. Vi tror inte heller att man måste döpa om sig.
Därför kan du tryggt välja att döpa ditt barn i Romersk katolska kyrkan och också begära anmälan om inträde för ditt barn i Svenska kyrkan. Då kommer ditt barn registreras som medlem och det kommer stå att hon är döpt i annan kyrkas ordning.
Det räcker för att ditt barn ska kunna konfirmera sig i vår kyrka.
Hur Romersk katolska kyrkan ser på detta konfirmation vet jag ej?? Men skulle nog rekommendera att ditt barn väljer ett samfund när det är dags för konfirmation. Men hon kan utan problem vara dubbelmedlem.
Pax