• Lizamaria

Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan

Ja - som rubriken säger: välkomna att ställa frågor om dop i Svenska kyrkan. Jag är själv församlingspräst då jag inte är föräldraledig. Denna tråd önskar jag inte blir en diskussion om dopets vara eller icke vara; utan jag erbjuder min hjälp för frågor om dop helt enkelt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-22 19:15
    Jag har efter moget övervägande valt att avsluta mitt konto här på familjeliv. Efter barnledigheten börjar nu arbetslivet igen och min tid kommer att gå till familjen och arbetet som församlingspräst. Hoppas ni fått svar på några av de frågor ni haft om dopet. Med önskan om Guds välsignelse.

• Svar på tråden Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan
  • Toppen9

Kan man ha dopet på en annan dag än en söndag? och i slutet sällskap eller måste det vara en öppen mässa för att döpa?

I klartext:
    Kan man få döpa sitt barn enbart i sällskap med prästen och sin sambo?

(funderar då sambon är anti-kyrka och vi redan har haft en namngivning men jag känner att det inte räcker, jag vill att mitt barn ska döpas)

• Lizamaria
    anouk86 skrev 2010-11-08 22:29:38 följande:
    Hej.
    Här vankas dop på Söndag och jag är jättesúppspelt men samtidigt nervös:) Ska bli så roligt.

Fråga: Brukar man ge prästen någonting? Eller brukar man bjuda med prästen på middagen efter cermonin?

Mvh//
    Bjud du med prästen efteråt om det känns bra för er. Annars har ni inga andra förpliktelser :)

Så härligt att du ser fram emot dopet - det gläder mig. Dop är underbart.

Med önskan om Guds välsignelse inför den stora dagen på söndag.
  • Lizamaria
    Alcaviola skrev 2010-11-08 22:46:59 följande:
    Hej, jag undrar en sak efter jag läste det här. Om man vill ha diktläsning eller solosång så är det väl något man själv måste ordna med för det gör väl inte kyrkan? Tack för en bra tråd!
    Ja sånger och solister, samt dikter och människor som läser dikt ordnar man med själv. Dock så anser jag att det absolut får plats inom ramen för dopgudstjänsten och det är också en möjlighet att ge en lite mer personlig touch på dopgudstjänsten.

Tack för att du uppskattar tråden.
  • Lizamaria
    marla333 skrev 2010-11-09 10:24:56 följande:
    hej, bra tråd!!!
    ska döpa min dotter om en månad, inte haft samtal med prästen än. undrar över det här med faddrar/ gudföräldrar. hur funkar det om de inte är medlemmar i svenska kyrkan längre? bara hört att de ska vara döpta, men inget om att de fortfarande ska vara medlemmar. de är båda döpta och konfermerade, men alltså inte medlemmar längre. kan de bli faddrar ändå..?
    Ja, faddrar i svenska kyrkan ska vara döpta för att kunna bli faddrar. De behöver alltså inte vara medlemmar i kyrkan. Sen är det min privata åsikt som kristen och präst, och som du också ser om du läser i tråden, att fadderskapet är ett kristet uppdrag. Som fadder har man en särskild uppgift att be för barnet, att fira barnets dopdag, kanske ta med barnet till kyrkan och prata med barnet om livet och om tro. Visst kan faddrar göra detta på ett bra sätt utan att vara medlemmar i kyrkan. Många väljer tyvärr att gå ur av ekonomiska skäll. Men har faddrarna gått ur för att de inte tycker om kyrkan, eller kyrkans budskap eller för att de är ateister - ja då är det ändå lite (enligt mig) konstigt att de ska vara dopfaddrar. MEN det valet är i grunden ert val.

Pax
  • Lizamaria
    Toppen9 skrev 2010-11-09 10:28:26 följande:

Kan man ha dopet på en annan dag än en söndag? och i slutet sällskap eller måste det vara en öppen mässa för att döpa?

I klartext:
    Kan man få döpa sitt barn enbart i sällskap med prästen och sin sambo?

(funderar då sambon är anti-kyrka och vi redan har haft en namngivning men jag känner att det inte räcker, jag vill att mitt barn ska döpas)

Ja, du kan döpa ditt barn enbart i sällskap med präst och barnets pappa, din sambo. Det viktiga är bara att du och Sambon är hyfsat överens om att bära fram ert barn till dopet, eftersom han är anti-kyrka som du skriver. Men om han respekterar din vilja att döpa ert barn, så ser jag inga problem.

Lycka till och hoppas att du kan döpa ditt barn.
  • Ung Mamma 91

Kan man ha en gudmor från Finland som inte är då med i svenska kyrkan utom i finska kyrkan ?

• Lizamaria
    Ung Mamma 91 skrev 2010-11-09 21:21:43 följande:
    Kan man ha en gudmor från Finland som inte är då med i svenska kyrkan utom i finska kyrkan ?
    Jag tror att det ska gå bra, men ska erkänna att jag inte är 100% säker. Kollade in på Svenska kyrkans hemsida för att se vad som står skrivet där, men hittar inget om fadderskap. Vilket ju är lite tråkigt. Föreslår att du dubbelkollar med prästen/prästerna i din församling.

Skriv gärna om det går/inte går...Inser att jag också behöver veta detta Skrattande.

Lycka till.
  • Ung Mamma 91
    Lizamaria skrev 2010-11-09 21:28:28 följande:
    Jag tror att det ska gå bra, men ska erkänna att jag inte är 100% säker. Kollade in på Svenska kyrkans hemsida för att se vad som står skrivet där, men hittar inget om fadderskap. Vilket ju är lite tråkigt. Föreslår att du dubbelkollar med prästen/prästerna i din församling.

Skriv gärna om det går/inte går...Inser att jag också behöver veta detta Skrattande.

Lycka till.
    Ja de ska jag :)
  • Vera80

Hej!
    Måste bara få skriva av mig lite och hoppas att du har lite goda råd att ge...
    Jag och min sambo är inte överrens om dop av vårat barn.  Jag vill döpa, men han totalvägrar för att han inte vet om hon vill vara med i svenska kyrkan eller inte, + att det handlar om att han inte är döpt...
    Tycker det är så synd att han bara tänker på sig själv i det här fallet och inte på vårat barn....
    Vet inte hur jag ska bära mig åt för att få han att tänka om...men det är nog väldigt svårt eftersom han blir så arg bara han hör ordet dop.....Gråter

• Fija m 2 pojkar
    Ung Mamma 91 skrev 2010-11-09 21:21:43 följande:
    Ja, det kan man!

Det enda kravet som finns för att vara fadder är att man själv ska vara döpt. Man kan ju givetvis vara en utmärkt fadder, även på det sätt som LizaMaria skriver, om man är medlem i en annan kyrka, t ex för att man bor i ett annat land.

Lycka till!

/ Skånepräst
Svar på tråden Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan