• Lizamaria

Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan

Ja - som rubriken säger: välkomna att ställa frågor om dop i Svenska kyrkan. Jag är själv församlingspräst då jag inte är föräldraledig. Denna tråd önskar jag inte blir en diskussion om dopets vara eller icke vara; utan jag erbjuder min hjälp för frågor om dop helt enkelt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-22 19:15
    Jag har efter moget övervägande valt att avsluta mitt konto här på familjeliv. Efter barnledigheten börjar nu arbetslivet igen och min tid kommer att gå till familjen och arbetet som församlingspräst. Hoppas ni fått svar på några av de frågor ni haft om dopet. Med önskan om Guds välsignelse.

• Svar på tråden Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan
  • Lizamaria
    nallehu skrev 2010-10-14 08:59:34 följande:
    Hej.....
    Jag har en liten fråga ang vuxendop.  Måste det ske i samband med gudstjänst eller kan man boka tid med en präst och låt oss säga två vittnen och göra det i all enkelhet??
    Hej,

Det går alldeles utmärkt att ha vuxendop i all enkelhet med två vittnen och en präst.

Dopet är ett mysterium mellan den som döps och Herren Jesus Kristus.

Frid
  • RMM

Kan man ha två gudfädrar? Jag & min man har varsin bror och vill inte välja den ena och lämna den andra utanför... Skulle därför vilja engagera båda våra respektive bröder?

• Lizamaria
    RMM skrev 2010-10-14 23:22:39 följande:
    Kan man ha två gudfädrar? Jag & min man har varsin bror och vill inte välja den ena och lämna den andra utanför... Skulle därför vilja engagera båda våra respektive bröder?
    Absolut kan ert barn har två gudfäder - inga som helst problem. Ju mer vuxna desto bättre Skrattande

Lycka till
  • Lilla My72

Hej,

Hur känner du inför dop i kyrkan när ingen utav föräldrarna är troende? Min sambo vill gärna döpa men för mig känns det jobbigt att döpa i kyrkan, känns lite som hyckleri eftersom jag inte är det minsta troende och aldrig annars går i kyrkan. Ska man göra det "bara för traditionen"?

• WSalma

Hej Lizamaria,

min man sade häromdagen att han eventuellt vill döpa vårt ännu ofödda) barn. Han är evangeliskt döpt och konfirmerad (vi lever inte i Sverige) men har lämnat kyrkan, jag är varken döpt eller konfirmerad själv.

Det handlar inte om att "det är fint i kyrkan" utan att ge barnet möjlighet att lära känna kyrkan och senare fatta sitt eget beslut angående konfirmation etc. Han menar, och har säkert rätt i, att det antagligen är lättare för en döpt trettonaring att säga "nej, jag vill inte konfirmera mig" är för en icke döpt trettonaring att fatta beslutet att döpa och konfirmera sig på en gång.

Jag hade aldrig tänkt så, men det känns som ett rimligt resonemang och bästa sättet att hålla alla dörrar öppna för barnet.

Kan det fungera? Vi kommer i så fall att välja gudföräldrar som har en reation till kyrkan och kan vara ett stöd för barnet i både tros- och andra levnadsfragor.

Vad bör vi tänka på i övrigt?

• Lizamaria
    Lilla My72 skrev 2010-10-15 14:41:01 följande:
    Hej,

Hur känner du inför dop i kyrkan när ingen utav föräldrarna är troende? Min sambo vill gärna döpa men för mig känns det jobbigt att döpa i kyrkan, känns lite som hyckleri eftersom jag inte är det minsta troende och aldrig annars går i kyrkan. Ska man göra det "bara för traditionen"?
    Hej Lilla My72,

Tradition kan stå för många olika saker i människor liv. Hur du och din Sambo/man ser på tradition är svårt för mig att veta. Dock så är det ju såklart problematiskt om du känner att du hycklar ifall ni låter döpa ert barn. Det enda råd jag kan ge är att peka på att dopet faktiskt främst är en fråga mellan Gud och ert barn - det är förvisso ni som bär fram barnet till dopet: men er tro är inte grunde för dopets verkan eller Guds närvaro i barnets liv.

Jag skulle nog uppmuntra er att döpa om ni vill att ert barn ska vara medlem i kyrkan, ett medlemskap som han/hon själv kan utforska i samband med t.ex. barngrupp och/eller konfirmation, eller varför itne som vuxen?
    När barnet bli myndigt står det honom/henne fritt att vara kvar i kyrkan eller att gå ur.

För egen del så uppmuntrar jag såklart att alla barn döps och Jesus själv säger ju: Låt barnen komma hit till mig och hindra dem inte: Guds rike tillhör sådana som de.

Med önskan om allt gott
  • Lizamaria
    WSalma skrev 2010-11-02 08:13:28 följande:
    Hej Lizamaria,

min man sade häromdagen att han eventuellt vill döpa vårt ännu ofödda) barn. Han är evangeliskt döpt och konfirmerad (vi lever inte i Sverige) men har lämnat kyrkan, jag är varken döpt eller konfirmerad själv.

Det handlar inte om att "det är fint i kyrkan" utan att ge barnet möjlighet att lära känna kyrkan och senare fatta sitt eget beslut angående konfirmation etc. Han menar, och har säkert rätt i, att det antagligen är lättare för en döpt trettonaring att säga "nej, jag vill inte konfirmera mig" är för en icke döpt trettonaring att fatta beslutet att döpa och konfirmera sig på en gång.

Jag hade aldrig tänkt så, men det känns som ett rimligt resonemang och bästa sättet att hålla alla dörrar öppna för barnet.

Kan det fungera? Vi kommer i så fall att välja gudföräldrar som har en reation till kyrkan och kan vara ett stöd för barnet i både tros- och andra levnadsfragor.

Vad bör vi tänka på i övrigt?
    Grattis till ett väl genomtänkt resonemang. Många i dag resonerar tvärtom: vi döper inte - så får barnet välja själv. En vän berättade för mig om hur en väninna till henne resonerat att inte döpa sin dotter för att hon skulle få välja själv som vuxen. En dag så gick de förbi en kyrka och dottern frågade: vad är det där för ett hus?? Då slog det mamman att hur ska dottern kunna göra ett riktigt val om hon inte får lära sig något om kristen tro?? Det blir inget fritt val - utan mamman hade indirekt valt en ateistisk livsåskådning till sitt barn.

Det krävs mycket av oss som föräldrar om vi verkligen vill ge förutsättningar för våra barn att göra egna val. Ni tänker hedervärt enligt mitt sätt att se det. Och det ni själva har svårt med, där kan barnets faddrar vara ett stöd för frågor om tro och bön.

I övrigt så behöver ni tänka på att kanske uppmuntra faddrarna att ha ett särksilt ansvar för att ert barns dopdag firas (kanske istället för namnsdagen) - då kan dopljuset tändas, man kan titta på kort tillsammans från dopet och äta tårta :)

Se också till att vara ute i god tid med att boka dop - tro det eller ej men tiderna försvinner alltid fort.

Lycka till med allt
  • anouk86

Hej.
    Här vankas dop på Söndag och jag är jättesúppspelt men samtidigt nervös:) Ska bli så roligt.

Fråga: Brukar man ge prästen någonting? Eller brukar man bjuda med prästen på middagen efter cermonin?

Mvh//

• Alcaviola
    Lizamaria skrev 2010-10-11 19:13:18 följande:
    Hej aprilbebis,

Ni får ha dop var ni vill. Ta bara reda på vad församlingen i Tällberg heter och ring i god tid. Det är svårt att veta hur snabbt doptiderna blir bokade (Särskilt runt Jul så brukar det vara mycket som händer i kyrkan - med julkonserter och mycket annat).

Vad ni behöver ordna med är ju egentligen upp till er. Det beror ju på hur stort eller litet ni vill ha formatet på dopet (för dopet i sig är alltid något stort Glad). Men dopklänning är bra att ha ordnat med, funderat över ev. faddrar, psalmer ni skulle vilja ha, samt om ni skulle vilja ha solosång eller diktläsning i kyrkan. Personligen tycker jag att man ska lägga ner resonligt med tid på dop - d.v.s. det är kul att bjuda in till fest men det behöver inte vara perfekt med färgteman och egengjorda dukar med barnets handavtryck.

Men det viktiga är som sagt att ringa i god tid och boka dopet - sen brukar det mesta lösa sig.

Må gud beskydda och bevara dig och din familj
    Hej, jag undrar en sak efter jag läste det här. Om man vill ha diktläsning eller solosång så är det väl något man själv måste ordna med för det gör väl inte kyrkan? Tack för en bra tråd!
  • marla333

hej, bra tråd!!!
    ska döpa min dotter om en månad, inte haft samtal med prästen än. undrar över det här med faddrar/ gudföräldrar. hur funkar det om de inte är medlemmar i svenska kyrkan längre? bara hört att de ska vara döpta, men inget om att de fortfarande ska vara medlemmar. de är båda döpta och konfermerade, men alltså inte medlemmar längre. kan de bli faddrar ändå..?

Svar på tråden Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan