WSalma skrev 2010-11-02 08:13:28 följande:
Hej Lizamaria,
min man sade häromdagen att han eventuellt vill döpa vårt ännu ofödda) barn. Han är evangeliskt döpt och konfirmerad (vi lever inte i Sverige) men har lämnat kyrkan, jag är varken döpt eller konfirmerad själv.
Det handlar inte om att "det är fint i kyrkan" utan att ge barnet möjlighet att lära känna kyrkan och senare fatta sitt eget beslut angående konfirmation etc. Han menar, och har säkert rätt i, att det antagligen är lättare för en döpt trettonaring att säga "nej, jag vill inte konfirmera mig" är för en icke döpt trettonaring att fatta beslutet att döpa och konfirmera sig på en gång.
Jag hade aldrig tänkt så, men det känns som ett rimligt resonemang och bästa sättet att hålla alla dörrar öppna för barnet.
Kan det fungera? Vi kommer i så fall att välja gudföräldrar som har en reation till kyrkan och kan vara ett stöd för barnet i både tros- och andra levnadsfragor.
Vad bör vi tänka på i övrigt?
Grattis till ett väl genomtänkt resonemang. Många i dag resonerar tvärtom: vi döper inte - så får barnet välja själv. En vän berättade för mig om hur en väninna till henne resonerat att inte döpa sin dotter för att hon skulle få välja själv som vuxen. En dag så gick de förbi en kyrka och dottern frågade: vad är det där för ett hus?? Då slog det mamman att hur ska dottern kunna göra ett riktigt val om hon inte får lära sig något om kristen tro?? Det blir inget fritt val - utan mamman hade indirekt valt en ateistisk livsåskådning till sitt barn.
Det krävs mycket av oss som föräldrar om vi verkligen vill ge förutsättningar för våra barn att göra egna val. Ni tänker hedervärt enligt mitt sätt att se det. Och det ni själva har svårt med, där kan barnets faddrar vara ett stöd för frågor om tro och bön.
I övrigt så behöver ni tänka på att kanske uppmuntra faddrarna att ha ett särksilt ansvar för att ert barns dopdag firas (kanske istället för namnsdagen) - då kan dopljuset tändas, man kan titta på kort tillsammans från dopet och äta tårta :)
Se också till att vara ute i god tid med att boka dop - tro det eller ej men tiderna försvinner alltid fort.
Lycka till med allt