lillälva skrev 2010-08-10 09:46:25 följande:
Hejsan!
Lever tråden? I så fall vill jag passa på att fråga något vi funderar på och inte har kommit oss för att ringa och fråga...
När vår dotter var liten var hon mkt sjuk etc, så det här med dop kom i skymundan. Vi tänkte att vi skulle döpa henne, men det sköts på framtiden och tillsist kändes det för sent och det bllev ingenting. Hon blir nu fyra år senare i höst.
Vi har nu fått barn igen för några månader sedan och tänker att vi vill att han ska döpas. Vi har då funderat kring att dottern aldrig blev döpt, och undrar om hon kan döpas trots att hon är så "stor", samtidigt som lillebror? Hur går det praktiskt till i så fall? Vuxendop känner jag till, men inte dop av stora barn
Kanske tycker man inte att det är bra att göra så? Bättre att vänta så barnet får välja själv när hon blir stor nog? Hur tänker du/prästen? Vill ju inte att det ska bli dumt eller fel för dottern heller.
Svara gärna om du har möjlighet!
Hej - ber om ursäkt att svaret dröjt en hel månad och kanske är det försent att svara nu, men gör det ändå.
Det bästa vore såklart att ni döper båda barnen samtidigt. Att ni pratar och förklarar för er stora tjej vad dopet är - och det beror ju på vad det betyder för er. Grunden måste ju vara mer än "att man får namnet" för er stora tjej har ju faktiskt ett namn och hafdt de senaste fyra åren.
För er stora tjej får det kanske mer handla om att ni kanske tar grund i att ni vill att hon och lillebror ska vara en del av den kristna kyrkan. För att vara det så måste man döpas. Förklara hur dopet går till, att det är en fest, att man får vatten på huvudet. O.s.v. vill stora tjejen inte så är det ju svårt att "tvinga" henne såklart, men jag tror att saker egentligen är ganska okomplicerade för barn om det också är okomplicerat som förälder. Prata gärna med präst, bjud hem dopprästen i god tid, och be honom eller henne vara med och prata om dopet med dottern.
Dopet går till på samma sätt som när man döper ett litet barn, det större barnet kan stå på en pall bredvid dopfunten, mamma eller pappa kan stå med bakom eller bredvid, så får hon böja fram huvudet och prästen öser vatten över huvudet tre gånger.
Jag önskar er lycka till