• Lizamaria

Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan

Ja - som rubriken säger: välkomna att ställa frågor om dop i Svenska kyrkan. Jag är själv församlingspräst då jag inte är föräldraledig. Denna tråd önskar jag inte blir en diskussion om dopets vara eller icke vara; utan jag erbjuder min hjälp för frågor om dop helt enkelt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-22 19:15
    Jag har efter moget övervägande valt att avsluta mitt konto här på familjeliv. Efter barnledigheten börjar nu arbetslivet igen och min tid kommer att gå till familjen och arbetet som församlingspräst. Hoppas ni fått svar på några av de frågor ni haft om dopet. Med önskan om Guds välsignelse.

• Svar på tråden Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan
  • AjLavJo

Hejsan

Passar på att skrivat till dig och fråga ang dop på söndagar? hur fungerar det...

vi har 3 datum vi är intresserad av att döpa på till hösten och alla dom 3 infaller på söndag...

nu har inte vår lilla kommit ännu men kan man redan nu boka för dop? tänkte eftersom att ett av datumen är 10/10-10 vilket jag gissar kan bli ett datum som många vill gifta sig på...

vi funderar även på bröllop samma dag. men endast bjuda in till dop.

Mvh Anna

?*¨*?.¸¸❤ Tindra 19/7 -10 ❤¸¸.?*¨*?
  • eMeLiE aNdErSsOn

Är det bara Präster som får döpa?
    Blir dopet "ogiltigt" om någon annan utför det?

• Lizamaria
    AjLavJo skrev 2010-05-20 11:17:55 följande:
    Hejsan Passar på att skrivat till dig och fråga ang dop på söndagar? hur fungerar det... vi har 3 datum vi är intresserad av att döpa på till hösten och alla dom 3 infaller på söndag... nu har inte vår lilla kommit ännu men kan man redan nu boka för dop? tänkte eftersom att ett av datumen är 10/10-10 vilket jag gissar kan bli ett datum som många vill gifta sig på... vi funderar även på bröllop samma dag. men endast bjuda in till dop. Mvh Anna
    Hej ledsen att svaret dröjt, men du vet ju själv hur det är att ha en liten hemma {#lang_emotions_laughing}.

Tror inte det ska vara några problem att få dop på en söndag, men kom ihåg att er församling kanske då helst ser att ni har dopet i församlingens gudstjänst. Mitt råd är att inte avfärda den tanken direkt - det är oftast väldigt fint med dop i gudstjänsten. Men såklart inget måste: ring er församlings snarast möjligt och fråga.

Lycka till
  • Lizamaria
    eMeLiE aNdErSsOn skrev 2010-05-26 23:01:15 följande:
    Är det bara Präster som får döpa? Blir dopet "ogiltigt" om någon annan utför det?
    Detta är en mer av en teologisk fråga och ska försöka svara på den så gott det går. Att prästen döper är vad man kallar för en ordningsfråga. Vi i Svenska kyrkan har bestämt att bara den som är prästvigd får förätta dop. Det är för att alla ska vara trygga med att dopet blir rätt utfört och att barnet döps enligt kyrkans ordning.

Dock så finns nöddop: och i praktiken innebär det att vem som helst i en krissituation kan döpa barnet. Min tolkning blir då att JA: Gud kan egentligen använda vems händer som helst för att barnet ska bli döpt (för det är ju faktiskt Gud som döper genom sitt ord), men att vi för ordningen och trygghetens skull, låter främst prästen vara Guds redskap i dopets samkrament.

Detta är svåra frågor - men det är ett så bra svar jag kan dig i detta tillfälle.

Allt gott
  • iser

Hej.

Vi vill döpa vår dotter när runt hon nu fyller ett år. Men det jag funderar på är om man kan döpa henne på Åland där vi har vårat sommarställe och om hon då blir medlem av svenska kyrkan?

• iser

Vill tillägga: Även om hon döps inom finska kyrkan? Pappan har finskt medborgarskap och jag svenskt.

• Trollsländan

Av olika anledningar har inte vår minste son blivit döpt ännu, han fyllde ett år i slutet av april. Brukar det vara svårare att döpa en ettåring? Är han inte medlem i svenska kyrkan ännu pga detta?

• MysTic PrincesS

Kan man byta ut gudmor/far? Om inte, varför? Även om det för de flesta inte har nån mer betydelse än symboliskt så kan saker ske som gör att en förälder vill byta eller ta bort en av dom.

Himlen vill inte ha mig och Helvetet är rädd att jag ska ta över
  • längtar och väntar

Vi ska ha dop i augusti, har en kompis som läser till präst. Kan man ha henne att leda dopgudstjänsten men att den ordinarie prästen som tjänstgör den söndagen genomför själva dophandlingen?

• Lizamaria
    iser skrev 2010-05-29 15:49:15 följande:
    Hej. Vi vill döpa vår dotter när runt hon nu fyller ett år. Men det jag funderar på är om man kan döpa henne på Åland där vi har vårat sommarställe och om hon då blir medlem av svenska kyrkan?
    För att er dotter ska bli medlem i Svenska kyrkan behöver hon antingen 1:

döpas av en präst som är vigd för och arbetar i Svenska kyrkan. Dopet ska beställas genom er församling. Dock kan barnet döpas på Åland, om prästen som döper är präst i Svenska kyrkan.

Eller antingen 2:

Döps barnet av en finsk präst på Åland, så tror jag barnet blir medlem i Finska kyrkan. Men det går såklart efter hennes dop på Åland att anmäla inträde för henne i Svenska kyrkan. Eftersom vi räknar alla dop, oavsett kyrka, som giltiga.

Väljer ni alternativ 2 blir alltså inte er dotter automatiskt medlem i Svenska kyrkan utan ni måste kontakta er församling och anmäla henne som medlem.

Hoppas detta blev begripligt för er?
Svar på tråden Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan