• Lizamaria

Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan

Ja - som rubriken säger: välkomna att ställa frågor om dop i Svenska kyrkan. Jag är själv församlingspräst då jag inte är föräldraledig. Denna tråd önskar jag inte blir en diskussion om dopets vara eller icke vara; utan jag erbjuder min hjälp för frågor om dop helt enkelt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-22 19:15
    Jag har efter moget övervägande valt att avsluta mitt konto här på familjeliv. Efter barnledigheten börjar nu arbetslivet igen och min tid kommer att gå till familjen och arbetet som församlingspräst. Hoppas ni fått svar på några av de frågor ni haft om dopet. Med önskan om Guds välsignelse.

• Svar på tråden Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan
  • Lizamaria
    ub80 skrev 2010-05-13 10:42:25 följande:
    Vi funderar på att ha vårt dop på stranden i aug-september eftersom min man älskar havet och egentligen ville att vi skulle ha gift oss på stranden. (Men det blev traditionellt i kyrkan.) En kompis mamma är präst och vi tänkte fråga henne om hon vill ställa upp och döpa barnet. Är det ok att ha dop ute i naturen? Har du några speciella tips för att det ska fungera? Ex. kan vi spela psalmer mha cd-spelare om vi inte hittar någon som kan spela de på gitarr? Ett annat alternativ för oss är att ha dopet på Åland även om ingen av oss har anknytning dit. Är det möjligt och måste det isf vara en åländsk präst eller kan vi fråga vår kompis mamma som är präst i Sverige? Tack på förhand!
    Som jag ser frågar du egentligen om två saker:

1. Kan man ha dop utomhus och i vilket land man vill? Svaret på den frågan är enkel, ja man kan ha dop var man vill. Däremot så ställer utomhus dop som du själv är inne på, lite extra tanke. Visst går cd-spelare bra om ingen kan spela. Dock om dopet sker på en strand i er hemförsamling, så har ni rätt att få en kantor som spelar från församlingen. Dessa har ofta piano som går på batteri och en del kan spela gitarr. Men som sagt detta går bara om ni döper inom er församlings gränser.
    Åland går också bra att ha dop.
    Vill dock slå ett slag för att ni hittar en fin dopskål och ett fint bord att ställa skålen på. Kanske en fin duk som en farmor eller mormor en gång gjort.

Och kom ihåg - boka ALLTID en kyrka i närheten: det är viktigt med en plan B, ifall vädret blir dåligt och regnet öser ner. Det går alltid att boka kyrka för dop, utan att det kostar något. Förklara bara situationen när ni bokar den, att ni vill ha den ifall det blir dåligt väder.

2. Prästen
    Vet inte hur nära nu är er kompis mamma, som är präst. Det som jag vill vara rak med det är att ni ska vara medvetna om att präser som inte är era församlingspräster, måste göra kyrkliga handlingar såsom dop, vigsel och begravning utanför sina tjänster. D.v.s. på sin lediga dag. Präster ser olika på detta, en del ställer upp mycket på sånt, andra mindre för att de kanske har småbarn etc.
    Personligen skulle jag kunna tänka mig att ha ett dop på en ledig lördag om jag känner personerna i fråga reltivt bra. Men jag skulle inte följa med på min lediga helg ända till Åland för att förätta ett dop på 30 min. Dock så är detta något som bara er kompis mamma kan ta ställning till, så det ni kan göra är att fråga såklart.

Hoppas du fick någon vägledning i dina frågor.

Pax
  • Lizamaria
    lillekatt skrev 2010-05-13 20:32:49 följande:
    Jag undrar om det generellt sett är möjligt att döpa sitt barn inom svenska kyrkan, trots att tex den ena föräldern(eller båda) tillhör en annan kristen inriktning (tex baptister, katoliker) eller måste alla vara medlemmar av svenska kyrkan innan de kan döpa sitt barn?
    Nej, föräldrar behöver inte vara medlem i Svenska kyrkan för att ens barn ska kunna döpas enligt den ordningen. Dock är det väl viktigt att betänka att barnet blir medlem i en kyrka som föräldrarna inte tillhör. Min motfråga blir då såklart, hur kommer det sig att föräldrarna vill att barnet ska tillhöra Svenska kyrkan, men inte de själva? Som präst skulle jag försöka ha ett samtal med föräldrarna att också bli medlemmar. Men om de inte vill så skulle jag givetvis döpa barnet ändå.

Så svaret på din fråga är som synes ja, det går bra att döpa sitt barn trots att man inte själv är medlem i Svenska kyrkan.
  • tilde72

Funderar på att hyra in en sångare till dopet. Har du någon uppgift på vad de brukar kosta? Dyrt kanske?

• Lizamaria
    tilde72 skrev 2010-05-15 00:33:53 följande:
    Funderar på att hyra in en sångare till dopet. Har du någon uppgift på vad de brukar kosta? Dyrt kanske?
    Den frågan är såklart svår för mig att svara på, för priset för en solist kan verkligen variera. Det beror helt på hur bra och etablerad solisten är. Mitt tips är att du pratar med kantorn som ska spela på dopet. Ibland kan det hända att de känner en bra sångare som gör det mer som en hobby: då blir det antagligen mycket billigare. Men det är inte en garanti: men fråga kan man alltid göra.

Lycka till!
  • Koloraturell

Av ren nyfikenhet... Jag är gift med en präst och han döper helst genom att hålla barnen under bröstkorgen, så att dom tittar ner i vattnet. Då ser de vattnet komma emot dom och behöver inte ligga på rygg och känna sig otrygga och slipper också titta upp i ett okänt ansikte.

Hur döper du? Rygg eller mage? (när det är bebisar)

• Lizamaria
    Koloraturell skrev 2010-05-16 11:13:35 följande:
    Av ren nyfikenhet... Jag är gift med en präst och han döper helst genom att hålla barnen under bröstkorgen, så att dom tittar ner i vattnet. Då ser de vattnet komma emot dom och behöver inte ligga på rygg och känna sig otrygga och slipper också titta upp i ett okänt ansikte.   Hur döper du? Rygg eller mage? (när det är bebisar)
    Jag tänker precis som din man: det är definitivt min erfarenhet att bebisar som är äldre än 3 månader blir mycket lugnare om jag håller dem framåt, under bröstkorgen, så att de ser vattnet och vad som händer. Om barnen är större över 6 månader så sätter jag dem oftast på höften för att de börjar bli så tunga - det fungerar också väldigt bra.
  • jj81

Om mitt barn dör innan jag har hunnit döpa. Får hon ändå begravas på en kyrkogård? Hörde nämligen att man inte fick det om man inte var döpt.

• Lizamaria
    jj81 skrev 2010-05-16 12:16:35 följande:
    Om mitt barn dör innan jag har hunnit döpa. Får hon ändå begravas på en kyrkogård? Hörde nämligen att man inte fick det om man inte var döpt.
    Alla människor, döpta som odöpta begravs på kyrkogård i Sverige. Man behöver inte vara döpt för att få bli begravd i "vigd jord" som man sa förr i tiden. Undrar var du hört detta? Så var det förr i Sverige, men det är länge sedan den synen försvann...
  • Rosdraken

jag har en fråga som rör vilken/vilka dagar man döper på?

Jag och min man har nämligen släkten i två HELT olika ändar av vårt avlånga land. Vi gifte oss i hans hem stad och nu kommer dopet vara i min hemstad. Men avståndet resulterar i en hel dags resväg för den familj/släkt som inte bor på orten (minst 8 timmar).

Därför vore det super bra för vår del att kunna få dopet en lördag så kan fre och sön vara resdagar för de som behöver och kanske inte har semester just när vi hoppas kunna döpa vårt barn.

Tror du att det är allt för svårt att få det? Om tex kyrkan skulle vara upptagen, kan man då ha en lördag i alla fall men döpa hemma?
    Jag och min syster är döpt hemma men det var 85 så kan ju vara annorlunda nu.

• Lizamaria
    Clawdia skrev 2010-05-17 15:56:04 följande:
    jag har en fråga som rör vilken/vilka dagar man döper på? Jag och min man har nämligen släkten i två HELT olika ändar av vårt avlånga land. Vi gifte oss i hans hem stad och nu kommer dopet vara i min hemstad. Men avståndet resulterar i en hel dags resväg för den familj/släkt som inte bor på orten (minst 8 timmar). Därför vore det super bra för vår del att kunna få dopet en lördag så kan fre och sön vara resdagar för de som behöver och kanske inte har semester just när vi hoppas kunna döpa vårt barn. Tror du att det är allt för svårt att få det? Om tex kyrkan skulle vara upptagen, kan man då ha en lördag i alla fall men döpa hemma? Jag och min syster är döpt hemma men det var 85 så kan ju vara annorlunda nu.
    De allra flesta församlingar erbjuder dop på lördagar, det kan finnas undantag, men förmodligen ska det inte vara några problem. Ring er hemförsamling redan nu och fråga och boka gärna tid då med. Som du antyder så kan det vara fullbokat, så ju tidigare man bokar desto bättre.

I dag, vad gäller hemdop, så ställer de flesta församlingar och präster upp på det. Det viktiga och härliga är ju att barnet döps. Men den allmänna synen är att vi gärna förättar dop i kyrkan eftersom dopet både är en familjefest och en kyrklig fest - eftersom barnet blir medlem i den kristna kyrkan vid dopet. Så att ha dopet i kyrkan lyfter fram både dessa innebörder...Men som sagt har svårt att se att ni inte kan ha dopet i hemmet om det skulle vara fullbokat i kyrkan..Dock så kan det vara svårt för prästen att ha tid då (om det skulle vara fullbokat), för det är oftast 1 präst i tjänst på helgen, så h*n har ju fullt med de andra bokningarna i så fall.

Men som sagt, ring din hemförsamling så fort som möjligt så kommer det lösa sig med dina frågor och funderingar, det är jag säker på.

Allt gott
Svar på tråden Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan