ub80 skrev 2010-05-13 10:42:25 följande:
Vi funderar på att ha vårt dop på stranden i aug-september eftersom min man älskar havet och egentligen ville att vi skulle ha gift oss på stranden. (Men det blev traditionellt i kyrkan.) En kompis mamma är präst och vi tänkte fråga henne om hon vill ställa upp och döpa barnet. Är det ok att ha dop ute i naturen? Har du några speciella tips för att det ska fungera? Ex. kan vi spela psalmer mha cd-spelare om vi inte hittar någon som kan spela de på gitarr? Ett annat alternativ för oss är att ha dopet på Åland även om ingen av oss har anknytning dit. Är det möjligt och måste det isf vara en åländsk präst eller kan vi fråga vår kompis mamma som är präst i Sverige? Tack på förhand!
Som jag ser frågar du egentligen om två saker:
1. Kan man ha dop utomhus och i vilket land man vill? Svaret på den frågan är enkel, ja man kan ha dop var man vill. Däremot så ställer utomhus dop som du själv är inne på, lite extra tanke. Visst går cd-spelare bra om ingen kan spela. Dock om dopet sker på en strand i er hemförsamling, så har ni rätt att få en kantor som spelar från församlingen. Dessa har ofta piano som går på batteri och en del kan spela gitarr. Men som sagt detta går bara om ni döper inom er församlings gränser.
Åland går också bra att ha dop.
Vill dock slå ett slag för att ni hittar en fin dopskål och ett fint bord att ställa skålen på. Kanske en fin duk som en farmor eller mormor en gång gjort.
Och kom ihåg - boka ALLTID en kyrka i närheten: det är viktigt med en plan B, ifall vädret blir dåligt och regnet öser ner. Det går alltid att boka kyrka för dop, utan att det kostar något. Förklara bara situationen när ni bokar den, att ni vill ha den ifall det blir dåligt väder.
2. Prästen
Vet inte hur nära nu är er kompis mamma, som är präst. Det som jag vill vara rak med det är att ni ska vara medvetna om att präser som inte är era församlingspräster, måste göra kyrkliga handlingar såsom dop, vigsel och begravning utanför sina tjänster. D.v.s. på sin lediga dag. Präster ser olika på detta, en del ställer upp mycket på sånt, andra mindre för att de kanske har småbarn etc.
Personligen skulle jag kunna tänka mig att ha ett dop på en ledig lördag om jag känner personerna i fråga reltivt bra. Men jag skulle inte följa med på min lediga helg ända till Åland för att förätta ett dop på 30 min. Dock så är detta något som bara er kompis mamma kan ta ställning till, så det ni kan göra är att fråga såklart.
Hoppas du fick någon vägledning i dina frågor.
Pax