• Lizamaria

Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan

Ja - som rubriken säger: välkomna att ställa frågor om dop i Svenska kyrkan. Jag är själv församlingspräst då jag inte är föräldraledig. Denna tråd önskar jag inte blir en diskussion om dopets vara eller icke vara; utan jag erbjuder min hjälp för frågor om dop helt enkelt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-22 19:15
    Jag har efter moget övervägande valt att avsluta mitt konto här på familjeliv. Efter barnledigheten börjar nu arbetslivet igen och min tid kommer att gå till familjen och arbetet som församlingspräst. Hoppas ni fått svar på några av de frågor ni haft om dopet. Med önskan om Guds välsignelse.

• Svar på tråden Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan
  • Prinsessan90
    Lizamaria skrev 2010-05-11 12:25:47 följande:
    Ja - som rubriken säger: välkomna att ställa frågor om dop i Svenska kyrkan. Jag är själv församlingspräst då jag inte är föräldraledig. Denna tråd önskar jag inte blir en diskussion om dopets vara eller icke vara; utan jag erbjuder min hjälp för frågor om dop helt enkelt.
    Hur många fadder kan man ha till barnet?
  • Lizamaria
    Prinsessan90 skrev 2010-10-04 16:01:30 följande

Vad jag vet så kan man egentligen ha så många faddrar man vill - det vanliga är 1 till 4 stycken.

Fridens
  • Prinsessan90
    Lizamaria skrev 2010-10-04 16:57:31 följande:
    Okej, det var de jag trodde men tack för svaret.

Ha en bra dag. 
  • mamma till tre busungar

Hej!

Vi skulle gäran vilja döpa vår yngsta. Det har inte blivit så bl a pga sjukdom i familjen osv och nu har han hunnit bli två och ett halvy år gammal. Kan man döpas då och hur går det till? Kan ju knappast bli dopklänning och att man håller barnet i famnen över dopfunten liksom?

Tacksam för svar

• Niiskuneiti

Hej!

Det här är kanske lite utanför dopfrågan, men jag frågar ändå! Vad tycker du att en gudförälders uppgift är? Att vägleda barnet andligt? Jag funderar då jag själv är gudförälder samt att jag funderar på om vi ska ha gudföräldrar till vårt kommande barn. (Då min gudson är min systerson har vi en nära relation ändå, det jag gör som inte andra kanske gör är att jag även uppmärksammar hans dopdag).

(Man kan ha hur många faddrar man vill, jag är tex en av 8 st och det är inget ovanligt bland oss samer. Vi är alltså medlemmar i svenska kyrkan och inget annat, så jag vet att det går bra).

• Lizamaria
    mamma till tre busungar skrev 2010-10-05 12:13:28 följande:
    Hej!

Vi skulle gäran vilja döpa vår yngsta. Det har inte blivit så bl a pga sjukdom i familjen osv och nu har han hunnit bli två och ett halvy år gammal. Kan man döpas då och hur går det till? Kan ju knappast bli dopklänning och att man håller barnet i famnen över dopfunten liksom?

Tacksam för svar
    Hej mamma till två barn,

Självklart ska ni döpa er yngsta. Skillnaden är att man behöver ta sig lite mer tid att prata om dopet med det lite äldre barnet. Att kanske träffa prästen i kyrkan, få prata om att dopet är att bli en del av kyrkan och att Jesus är med honom. Dopklänning behövs inte, men kanske finkläder för att markera att det är en fest, vit skjorta tänker jag - just för att den vita färgen är kyrkans festfärg. Hur man gör vid dopfunten beror ju lite på - men det enklaste är nog att du eller din man håller i sonen vid dopfunten, sen så får han vatten på huvudet han med.

En liten risk är att sonen kanske blir blyg och inte alls vill..det kan kännas knepigt, men tror det går att undvika genom att förbereda barnet så noga som möjligt. Denna förberedelse är det bäst att ni kommer överens om med er doppräst.

Lycka till
  • Lizamaria
    Niiskuneiti skrev 2010-10-10 18:11:53 följande:
    Hej!

Det här är kanske lite utanför dopfrågan, men jag frågar ändå! Vad tycker du att en gudförälders uppgift är? Att vägleda barnet andligt? Jag funderar då jag själv är gudförälder samt att jag funderar på om vi ska ha gudföräldrar till vårt kommande barn. (Då min gudson är min systerson har vi en nära relation ändå, det jag gör som inte andra kanske gör är att jag även uppmärksammar hans dopdag).

(Man kan ha hur många faddrar man vill, jag är tex en av 8 st och det är inget ovanligt bland oss samer. Vi är alltså medlemmar i svenska kyrkan och inget annat, så jag vet att det går bra).
    Jag tänker att gudförälderns uppgift är flera, främst så är det att vara barnets förbedjare och medansvarig i barnets kristna fostran. Det låter kanske lite fyrkantigt - men egentligen så behöver det ju inte vara så avancerat. Har man svårt att finna orden i bönen, så tänd ljus i kyrkan för dina fadder barn. Fira fadderbarnets dopdag, uppmärksamma på så sätt vad dopet står för, det är ju att "undervisa" om kristen tro. Att vara en vuxen förebild som försöker ha sin livsgrund i det dubbla kärleksbudet är också att vara medansvarig i barnets kristna fostran. Det viktiga är ju att vara en vettig vuxen som vågar knyta an och älska barnet för den han/hon är...Och att visa på att Gud också älskar oss för dem vi är, inte det vi gör/presterar.

Sen tänker jag att dopfaddern har ett särskilt ansvar att stötta barnet i dess framtida konfiramtion och vara med honom/henne på konfirmationshögtiden. Kanske följa med honom/henne i gudstjänst. Kanske välja en särskild högtid t.ex. Jul eller Påsk som man går på tillsammans i kyrkan.

Lycka till med dutt viktiga uppdrag som gudförälder
  • aprilbebis

Hej!

Vet du om man får döpa sitt barn var som helst, eller måste man hålla sig inom sin egen kommun/församlling?
    Vi bor i Borlänge, men skulle tycka att det vore fint med ett dop i Tällberg (6 mil bort) runt jul.

Vad gäller vid dop hemma annars? Måste man ordna något särskilt innan?

Tack på förhand!

• Lizamaria
    aprilbebis skrev 2010-10-11 12:33:55 följande:
    Hej!

Vet du om man får döpa sitt barn var som helst, eller måste man hålla sig inom sin egen kommun/församlling?
    Vi bor i Borlänge, men skulle tycka att det vore fint med ett dop i Tällberg (6 mil bort) runt jul.

Vad gäller vid dop hemma annars? Måste man ordna något särskilt innan?

Tack på förhand!
    Hej aprilbebis,

Ni får ha dop var ni vill. Ta bara reda på vad församlingen i Tällberg heter och ring i god tid. Det är svårt att veta hur snabbt doptiderna blir bokade (Särskilt runt Jul så brukar det vara mycket som händer i kyrkan - med julkonserter och mycket annat).

Vad ni behöver ordna med är ju egentligen upp till er. Det beror ju på hur stort eller litet ni vill ha formatet på dopet (för dopet i sig är alltid något stort Glad). Men dopklänning är bra att ha ordnat med, funderat över ev. faddrar, psalmer ni skulle vilja ha, samt om ni skulle vilja ha solosång eller diktläsning i kyrkan. Personligen tycker jag att man ska lägga ner resonligt med tid på dop - d.v.s. det är kul att bjuda in till fest men det behöver inte vara perfekt med färgteman och egengjorda dukar med barnets handavtryck.

Men det viktiga är som sagt att ringa i god tid och boka dopet - sen brukar det mesta lösa sig.

Må gud beskydda och bevara dig och din familj
  • nallehu

Hej.....
    Jag har en liten fråga ang vuxendop.  Måste det ske i samband med gudstjänst eller kan man boka tid med en präst och låt oss säga två vittnen och göra det i all enkelhet??

Svar på tråden Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan