pinkpillow skrev 2010-11-26 15:15:05 följande:
Hej! Jag har legat sömnlös och funderar på det här med dop. Vill gärna att vår dotter som nu är 5 månader
ska få något slags dop. men min sambo är starkt troende buddist, han har inget emot kristendomen för det.
men jag känner att jag inte vill döpa henne som/till kristen..en del säger ju "är du döpt så är du ju kristen"..
min sambo kommer lära henne buddistisk tro och lära, jag är själv döpt i svensk kyrka men vårt hem är buddistiskt om man säger så.
Är det när man döps som man blir kristen?
eller är det när man konfirmerar sig man blir kristen?
vad är egentligen ett dop?
en del säger att dop bara är för tradition/för kul men jag tycker det är en kristen handling, i guds namn?
eller har jag fel?
har funderar på nån cermoni hemma eller något, men det känns inte som det blir något
speciellt då..
hoppas på svar......
Hej Pinkpillow:
Dopet är ett upptagande i kyrkan. I bibeln står det att vi döps in i en enda kropp: Jesus Kristus. Den kristna församlingen är inte byggnader, utan alla som är döpta. Så tanken i vår Lutherska kyrka är att vi blir en del av kyrkan när vi döps eftersom vi döps in i Kristi kropp. Så i en slags bemärkelse blir man kristen när man döps..man kristnas ju, som man sa förr.
Däremot så talar Luther om att det är dopet och tron som räddar eller frälser. Det betyder att vi nog också aktivit behöver säga vårt eget ja till Gud någongång under livet. Det är därför vi erbjuder möjlighet till undervisning i vår kyrka, t.ex. konfirmation.
Men detta med tro är både lätt och svårt på samma gång. Det som jag undrar över är vad det är i dig som gör att dopet känns viktigt. Är det behovet av att få tacka? Att ge vidare en tradition? Att få få en extra försäkran att det finns en väg till det eviga livet? Att ert barn ska vara en del av kyrkan, och sen få välja när hon blir vuxen?
Och ja, ett dop är en kristen handling, en helig handling eller det vi kallar för sakrament.
Jag kan ju såklart enbart rekommendera er att döpa ert barn. Jag tror att Gud vill alla människors liv, men samtidigt så blir vi i dopet också bekräftade som de Guds barn vi är och delar i Jesu Kristi kyrka på jorden.
Lycka till mer ert val och må Gud välsigna er