• Lizamaria

Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan

Ja - som rubriken säger: välkomna att ställa frågor om dop i Svenska kyrkan. Jag är själv församlingspräst då jag inte är föräldraledig. Denna tråd önskar jag inte blir en diskussion om dopets vara eller icke vara; utan jag erbjuder min hjälp för frågor om dop helt enkelt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-22 19:15
    Jag har efter moget övervägande valt att avsluta mitt konto här på familjeliv. Efter barnledigheten börjar nu arbetslivet igen och min tid kommer att gå till familjen och arbetet som församlingspräst. Hoppas ni fått svar på några av de frågor ni haft om dopet. Med önskan om Guds välsignelse.

• Svar på tråden Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan
  • Lizamaria
    Oleanna skrev 2010-11-23 05:13:26 följande:
    Nej Jag är icke praktiserande katolik och han( med familj är lutheraner) Så de får inte vara gudföräldrar om vi ska ha dop då de ej är katoliker sist jag kollade upp det. Och den enda person som står mig närmast är muslim som jag vill ha som gudmor. Så jag frågar eftersom jag hade hoppats att den lutheranska kyrkan inte skulle hålla lika hårt på vissa krav. Men då får vi helt enkelt strunta i dopet  ( och tradition)och så barnet döpas som vuxen  om den vill vilket hände mig då jag har en kristen och en muslimsk förälder.
    Jag förstår att det är ett kristet uppdrag men vi härstammar alla från samma  gud och religion så jag är lite kluven.  Så jag har enbart fått ytterligare bevis på att religion inte är något för mig.
    Men tack iaf. 
    Hej Oleanna,

Tråkigt att du känner som du gör. Jag förstår att du är besviken. Samtidigt så tänker jag att dopet främst är till för ert barn och att neka barnet dopet för att du inte kan välja vilken dopfadder du vill ha, det tycker jag känns lite tråkigt. Din vän kan inte bli officiell gudmor för barnet, dvs. hon kan inte bli inskriven i kyrkans register. Men jag brukar alltid säga att ni kan ändå låta henne vara barnets Gudmor. Låt henne läsa en dikt på dopet, låt henne vara med och hålla barnet. Det står er fritt att göra så...Jag ser att det är skillnad på att i kyrkan utse någon till dopbarnets fadder - då måste denna person vara döpt. Eller att som familj ge en vän ett hedersuppdrag. Det som kommer fattas är ett officiellt fadderbevis, men det kan ni skriva ett eget gudmorsbevis till din vän.

Jag hoppas också att Gud är allas Gud, men kyrkan är "de döptas hem", d.v.s ett sammanhang för alla döpta och för de som följer Jesus Kristus. Det betyder inte att vi inte kan respektera och umgås med dem som följer MOhammed. Men vi tillhör ändå olika familjer.

Hoppas allt ordnar sig.
  • Lizamaria

Just det Olena, en annan tanke: om ni döper ert barn i Lutherska kyrkan så kan ju ert barns farföräldrar vara dopfaddrar, även om det tyvärr inte är möjligt i Romersk katolska kyrkan. Och din vän heders gudmor.

• Förhoppningar
    Lizamaria skrev 2010-11-22 18:14:47 följande:
    Det finns flera jättefina psalmer; förutom 248; Tryggare kan ingen vara. Så finns tex. 21: Måne och sol. 791; Du vet väl om att du är värdefull. 768: Du omsluter mig på alla sidor. 193: Gud som haver barnen kär. 383: Med vår glädje över livets under. 381: Gud har en famn. Sedan finns givetvis sånger och psalmer i psalmer i 90-talet och psalmer i 2000-talet. Där råder jag dig att be dopprästen ta med sig de böckerna så att ni kan bläddra i dem tillsammans.

Nu är det ju också snart advent. En psalm som är fin är såklart 736: Ett litet barn av Davids hus.

Lycka till!
    Hej Lizamaria.

Tusen tack för tipsen.
    När vår dottern döptes valde vi Måne och sol, samt Du vet väl om att du är värdefull. Hade en tredje psalm också, men kan inte minnas vilken.
    På lördag är det dags för sonens dop. Denna gången har vi valt 901: Lilla liv och 897: Det sker ett under i världen - ur Psalmer i 2000-talet. Vi har även valt 212: Jag tänder ett ljus - ur Nya barnpsalmboken.

Fick god hjälp av dopguiden.se för att höra smakprov och läsa texterna.
    Än en gång tack för tipsen.
  • Oleanna
    Lizamaria skrev 2010-11-23 14:09:15 följande:
    Just det Olena, en annan tanke: om ni döper ert barn i Lutherska kyrkan så kan ju ert barns farföräldrar vara dopfaddrar, även om det tyvärr inte är möjligt i Romersk katolska kyrkan. Och din vän heders gudmor.
    Ja men då är det enbart han föräldrar och familj och ingen från min sida och väljer vi katolicismen så kan ingen från hans sida. Så det känns väldigt fel på båda håll.
    Och jag är som sagt numera ickepraktiserande just pga  dessa hårda regler som jag inte kan förlika mig med.
    Vi har pratat igenom detta och tycker att det är bättre att avstå ifrån dop än att rätta in oss i något som är tradition  då hela min familj blir utesluten från att delta mer än att man får sitta med i kyrkan och läsa en dikt. 
    Vi ville haft min väninna och hans kompis som gudmoder/fader men det går inte. och hans bror som fadder och min släkting. Men det går inte.

Så jag hoppas du förstår vårar dilemma och att vi avstår. 
    Jag har istället tagit beslutet att lämna kyrkan något jag har funderat på i många år, men detta blev droppen antar jag, känns som min tro på gud är min sund än dessa regler. Alla människors lika värde och att alla tillber samma gud under olika namn. Jag är själv uppvuxen i söndags skola och moskeskola och tycker faktiskt att de snarare lär ut att folk är lika så länge det inte gäller våran tro.

Du får ursäkta men jag är väldigt bitter nu på allt vad religion är.

• wmtd1987

Hur gammal ska bebisen som ska döpas vara?, Har en dotter på snart två månader o undrar när det är dags o ta kontakt med kyrkan för o boka dop.?

• Lizamaria
    Oleanna skrev 2010-11-24 07:24:33 följande:
    Ja men då är det enbart han föräldrar och familj och ingen från min sida och väljer vi katolicismen så kan ingen från hans sida. Så det känns väldigt fel på båda håll.
    Och jag är som sagt numera ickepraktiserande just pga  dessa hårda regler som jag inte kan förlika mig med.
    Vi har pratat igenom detta och tycker att det är bättre att avstå ifrån dop än att rätta in oss i något som är tradition  då hela min familj blir utesluten från att delta mer än att man får sitta med i kyrkan och läsa en dikt. 
    Vi ville haft min väninna och hans kompis som gudmoder/fader men det går inte. och hans bror som fadder och min släkting. Men det går inte.

Så jag hoppas du förstår vårar dilemma och att vi avstår. 
    Jag har istället tagit beslutet att lämna kyrkan något jag har funderat på i många år, men detta blev droppen antar jag, känns som min tro på gud är min sund än dessa regler. Alla människors lika värde och att alla tillber samma gud under olika namn. Jag är själv uppvuxen i söndags skola och moskeskola och tycker faktiskt att de snarare lär ut att folk är lika så länge det inte gäller våran tro.

Du får ursäkta men jag är väldigt bitter nu på allt vad religion är.
    Du behöver inte be om ursäkt till mig. Det är din fulla rätt att vara arg, bitter och tvivlande på kyrkan. Jag förstår dig på ett plan även om jag själv förstår och delar synen på t.ex. dopfadderskapet, som jag inte ser som en regel utan en logisk konsekvens av att kunna vara sitt fadderbarns kristna stöd.

Önskar dig allt gott och att du hittar ett sätt att bli av med din bitterhet. Det är en jobbig känsla.
  • Lizamaria
    Blomqvist87 skrev 2010-11-24 07:33:41 följande:
    Hur gammal ska bebisen som ska döpas vara?, Har en dotter på snart två månader o undrar när det är dags o ta kontakt med kyrkan för o boka dop.?
    Dop kan ske hela livet, men utgår ifrån att ni vill döpa er dotter innan hon blir för "gammal". De små barn jag döper är oftast mellan 3-6 månader. Runt 4 månader är en bra ålder tycker jag själv. Oftast kan de fortfarande ha dopklänningen och de är stadiga i kroppen och nacken.

Lycka till.
  • wmtd1987
    Lizamaria skrev 2010-11-24 09:01:39 följande:
    Dop kan ske hela livet, men utgår ifrån att ni vill döpa er dotter innan hon blir för "gammal". De små barn jag döper är oftast mellan 3-6 månader. Runt 4 månader är en bra ålder tycker jag själv. Oftast kan de fortfarande ha dopklänningen och de är stadiga i kroppen och nacken.

Lycka till.
    Okej tack så mkt för svaret, vi har ett datum som är speciellt för oss som vi vill döpa henne på den 27 januari och då är hon ca 3 o ½ månad va rädd att de va för tidigt, hon är redan väldigt stark o stadig i nacken så de borde inte va något problem. Pojken döptes när han va ca 6 månader o jag tyckte han va lite stor då, främst för att han inte kom i dopklänningen som har gått i arv i släkten.
  • wmtd1987
    Blomqvist87 skrev 2010-11-24 09:54:28 följande:
    Okej tack så mkt för svaret, vi har ett datum som är speciellt för oss som vi vill döpa henne på den 27 januari och då är hon ca 3 o ½ månad va rädd att de va för tidigt, hon är redan väldigt stark o stadig i nacken så de borde inte va något problem. Pojken döptes när han va ca 6 månader o jag tyckte han va lite stor då, främst för att han inte kom i dopklänningen som har gått i arv i släkten.
    Sen hade jag en fråga till, måste man döpas i kyrkan man är folkbokförd i? Vi är gifta o sonen är döpt i en kyrka strax utanför askersund men sen har vi flyttat till ny kommun efter men vi skulle vilja att hon döptes i samma kyrka vi är gifta o hennes bror är döpt.
  • Lizamaria
    Blomqvist87 skrev 2010-11-24 09:57:19 följande:
    Sen hade jag en fråga till, måste man döpas i kyrkan man är folkbokförd i? Vi är gifta o sonen är döpt i en kyrka strax utanför askersund men sen har vi flyttat till ny kommun efter men vi skulle vilja att hon döptes i samma kyrka vi är gifta o hennes bror är döpt.
    Ni kan absolut döpa i samma kyrka som ni döpt er son och gift er i. Ring bara den församlingen och boka dopet. Och mitt tips: gör det nu!! Doptider är begränsade och många ringer försent, vilket skapar besvikelse när de tdatum man vill i en speciell kyrka inte funkar. Så ring och boka redan imorgon.

Pax
Svar på tråden Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan