Inlägg från: wmtd1987 |Visa alla inlägg
  • wmtd1987

Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan

Hur gammal ska bebisen som ska döpas vara?, Har en dotter på snart två månader o undrar när det är dags o ta kontakt med kyrkan för o boka dop.?

• wmtd1987
    Lizamaria skrev 2010-11-24 09:01:39 följande:
    Dop kan ske hela livet, men utgår ifrån att ni vill döpa er dotter innan hon blir för "gammal". De små barn jag döper är oftast mellan 3-6 månader. Runt 4 månader är en bra ålder tycker jag själv. Oftast kan de fortfarande ha dopklänningen och de är stadiga i kroppen och nacken.

Lycka till.
    Okej tack så mkt för svaret, vi har ett datum som är speciellt för oss som vi vill döpa henne på den 27 januari och då är hon ca 3 o ½ månad va rädd att de va för tidigt, hon är redan väldigt stark o stadig i nacken så de borde inte va något problem. Pojken döptes när han va ca 6 månader o jag tyckte han va lite stor då, främst för att han inte kom i dopklänningen som har gått i arv i släkten.
  • wmtd1987
    Blomqvist87 skrev 2010-11-24 09:54:28 följande:
    Okej tack så mkt för svaret, vi har ett datum som är speciellt för oss som vi vill döpa henne på den 27 januari och då är hon ca 3 o ½ månad va rädd att de va för tidigt, hon är redan väldigt stark o stadig i nacken så de borde inte va något problem. Pojken döptes när han va ca 6 månader o jag tyckte han va lite stor då, främst för att han inte kom i dopklänningen som har gått i arv i släkten.
    Sen hade jag en fråga till, måste man döpas i kyrkan man är folkbokförd i? Vi är gifta o sonen är döpt i en kyrka strax utanför askersund men sen har vi flyttat till ny kommun efter men vi skulle vilja att hon döptes i samma kyrka vi är gifta o hennes bror är döpt.
Svar på tråden Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan