• Lizamaria

Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan

Ja - som rubriken säger: välkomna att ställa frågor om dop i Svenska kyrkan. Jag är själv församlingspräst då jag inte är föräldraledig. Denna tråd önskar jag inte blir en diskussion om dopets vara eller icke vara; utan jag erbjuder min hjälp för frågor om dop helt enkelt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-22 19:15
    Jag har efter moget övervägande valt att avsluta mitt konto här på familjeliv. Efter barnledigheten börjar nu arbetslivet igen och min tid kommer att gå till familjen och arbetet som församlingspräst. Hoppas ni fått svar på några av de frågor ni haft om dopet. Med önskan om Guds välsignelse.

• Svar på tråden Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan
  • Förhoppningar

Hej Lizamaria.

Jag behöver lite hjälp med psalmer. Tänkte höra vad du rekommenderar för några till ett dop.

Tackar på förhand.

• RMM

Vårt barn ska bli döpt av en biskop från annat stift. Vi är inte direkt vänner men han har funnits i båda våra familjers liv alltid och han vigde oss för några år sedan. Han betyder mycket för oss. Nu kommer han göra detta på sin fritid, antar jag eftersom det är utöver hans vanliga sysslor. Hur visar man sin uppskattning/ tackar man? Pengar? Gåva? Inget?

Tacksam för svar.

• ma83ca

Hej!
    En lite konstig fråga. Jag skulle verkligen vilja ha dop i en särskilld kyrka som betyder mycket för mig här i min kommun men dom erbjuder endast dubbeldop o jag vill verkligen ha ett eget dop! plus att vi kommer o bli ca 80-90 personer. Så min fråga e om jag kan erbjuda mig att "köpa" ut den andra platsen för typ 1000kr eller e det oförskämt? vad jag tycker jag har fått uppfattningen om e att en kyrka alltid e i behov av pengar men det kanske jag missuppfattat... men skulle verkligen vilja ha ett eget dop i just den kyrkan! :)

Tack på förhand :)

//Madeleine

• Oleanna

Kan en muslim vara gudmor i en lutheransk kyrka?? Eller blir vi tvungna att skippa dop?? Själv är jag ickepraktiserande katolik och där går det inte. Så vi undrade hur det förhåller sig med sambons religiösa tillhörighet då katolska kyrkan sist jag hörde inte tillåter icke katoliker att vara gudmor/far.

• Lizamaria
    Vera80 skrev 2010-11-11 14:26:38 följande:
    Hej!
    Måste bara få skriva av mig lite och hoppas att du har lite goda råd att ge...
    Jag och min sambo är inte överrens om dop av vårat barn.  Jag vill döpa, men han totalvägrar för att han inte vet om hon vill vara med i svenska kyrkan eller inte, + att det handlar om att han inte är döpt...
    Tycker det är så synd att han bara tänker på sig själv i det här fallet och inte på vårat barn....
    Vet inte hur jag ska bära mig åt för att få han att tänka om...men det är nog väldigt svårt eftersom han blir så arg bara han hör ordet dop.....Gråter
    Hej Vera80.

Ledsen att jag inte svarat förens nu. Jag har funderat lite över din situation och kan inte låta bli att bli lite upprörd över bristen på kommunikation från din Sambos sida. Att leva i relation är att kompromissa. Jag respekterar självklart att detta är en komplicerad fråga för er, du vill döpa. Han vill inte döpa...Det enda råd jag kan ge är att ni försöker sätta er ner och var och får skriva ner varför - varför inte dop. Sedan får ni försöka förklara för varandra hur ni tänker och känner.

Om din sambo inte vill prata om detta på ett vettigt sätt - så är det såklart svårt. För har man som föräldrar gemensam vårdnad om barnet så ska önskan om dop vara ett ömsesidigt beslut. Är pappan emot kan vi alltså inte döpa. Så det enda jag kan uppmuntra till är att försöka resonera.

Förstår att detta inte är till mycket hjälp för dig, men just i sådana här oeniga situationer är det mycket svårt att ge råd.

Allt gott
  • Lizamaria
    Förhoppningar skrev 2010-11-15 18:53:11 följande:
    Hej Lizamaria.

Jag behöver lite hjälp med psalmer. Tänkte höra vad du rekommenderar för några till ett dop.

Tackar på förhand.
    Det finns flera jättefina psalmer; förutom 248; Tryggare kan ingen vara. Så finns tex. 21: Måne och sol. 791; Du vet väl om att du är värdefull. 768: Du omsluter mig på alla sidor. 193: Gud som haver barnen kär. 383: Med vår glädje över livets under. 381: Gud har en famn. Sedan finns givetvis sånger och psalmer i psalmer i 90-talet och psalmer i 2000-talet. Där råder jag dig att be dopprästen ta med sig de böckerna så att ni kan bläddra i dem tillsammans.

Nu är det ju också snart advent. En psalm som är fin är såklart 736: Ett litet barn av Davids hus.

Lycka till!
  • Lizamaria
    RMM skrev 2010-11-17 23:13:48 följande:
    Vårt barn ska bli döpt av en biskop från annat stift. Vi är inte direkt vänner men han har funnits i båda våra familjers liv alltid och han vigde oss för några år sedan. Han betyder mycket för oss. Nu kommer han göra detta på sin fritid, antar jag eftersom det är utöver hans vanliga sysslor. Hur visar man sin uppskattning/ tackar man? Pengar? Gåva? Inget?

Tacksam för svar.
    Uppskattning visas genom att bjuda med till dopkaffet-bjudningen samt möjligen en lite present. Väljer vi som präster (biskop eller inte biskop) att döpa utanför vår anställning så sker det på ledig dag. Men det ska vi inte ta betalt för. Kanske kan ni sätta in en gåva till Svenska kyrkans hjälporgan: "Hela världen" och ge ett tackkort till Biskopen där det står vad ni skänkt. Det tror jag h*n skulle uppskatta.

Med önskan om välsignelse
  • Lizamaria
    ma83ca skrev 2010-11-21 09:05:58 följande:
    Hej!
    En lite konstig fråga. Jag skulle verkligen vilja ha dop i en särskilld kyrka som betyder mycket för mig här i min kommun men dom erbjuder endast dubbeldop o jag vill verkligen ha ett eget dop! plus att vi kommer o bli ca 80-90 personer. Så min fråga e om jag kan erbjuda mig att "köpa" ut den andra platsen för typ 1000kr eller e det oförskämt? vad jag tycker jag har fått uppfattningen om e att en kyrka alltid e i behov av pengar men det kanske jag missuppfattat... men skulle verkligen vilja ha ett eget dop i just den kyrkan! :)

Tack på förhand :)

//Madeleine
    Hej Madeleine,

Olika församlingar har olika policy rörande detta med dopgudstjänsterna. Det enda råd jag kan ge dig är att ringa församlingen och be att få tala med kyrkoherden där. Förklara hur du/ni känner, varför det är viktigt med ett eget dop för er...Det är såklart ingen garant för att ni ändå kommer få det. Att en del församlingar gör så här är för att trycket på dop är så stort att man inte hinner med annars. Att betala extra för att få som man vill kommer inte att fungera. I kyrkan betalar man kyrkoavgift och alla får samma villkor. Det är en viktig grundsyn i kyrkan: dopgudstjänsten är både en familjehögtid och en gudstjänst som kyrkan ansvarar för. Inte en vara som vi säljer till högst bjudande.

Jag hoppas att det löser sig för er - och att ni får det dop som ni vill ha. Samtidigt så kanske ni får fundera över vad som är viktigast: dopgudstjänsten i just det kyrkorummet - men som ni då kanske får dela med en annan familj. Eller om en "egen" dopgudstjänst är viktigare - vilket kyrkorum skulle vi kunna tänka oss istället,

Lycka till
  • Lizamaria
    Oleanna skrev 2010-11-21 09:11:35 följande:
    Kan en muslim vara gudmor i en lutheransk kyrka?? Eller blir vi tvungna att skippa dop?? Själv är jag ickepraktiserande katolik och där går det inte. Så vi undrade hur det förhåller sig med sambons religiösa tillhörighet då katolska kyrkan sist jag hörde inte tillåter icke katoliker att vara gudmor/far.
    Hej Oleanna,

En muslim kan inte vara gudmor/gudfar i den lutherska kyrkan. Man måste vara döpt för att få vara dopfadder, eftersom uppgiften att vara gudförälder främst är ett kristet uppdrag. Där fadderna har ett särskilt ansvar att be för barnet och att hjälpa till med dess kristna fostran.

Förstår inte riktigt frågan om din sambos religiösa tillhörighet? Är han ickepraktiserande katolik? Vill du att din sambo ska vara gudfar till ditt barn?? Du får gärna klargöra frågan.

Vänligen
  • Oleanna
    Lizamaria skrev 2010-11-22 18:29:32 följande:
    Hej Oleanna,

En muslim kan inte vara gudmor/gudfar i den lutherska kyrkan. Man måste vara döpt för att få vara dopfadder, eftersom uppgiften att vara gudförälder främst är ett kristet uppdrag. Där fadderna har ett särskilt ansvar att be för barnet och att hjälpa till med dess kristna fostran.

Förstår inte riktigt frågan om din sambos religiösa tillhörighet? Är han ickepraktiserande katolik? Vill du att din sambo ska vara gudfar till ditt barn?? Du får gärna klargöra frågan.

Vänligen
    Nej Jag är icke praktiserande katolik och han( med familj är lutheraner) Så de får inte vara gudföräldrar om vi ska ha dop då de ej är katoliker sist jag kollade upp det. Och den enda person som står mig närmast är muslim som jag vill ha som gudmor. Så jag frågar eftersom jag hade hoppats att den lutheranska kyrkan inte skulle hålla lika hårt på vissa krav. Men då får vi helt enkelt strunta i dopet  ( och tradition)och så barnet döpas som vuxen  om den vill vilket hände mig då jag har en kristen och en muslimsk förälder.
    Jag förstår att det är ett kristet uppdrag men vi härstammar alla från samma  gud och religion så jag är lite kluven.  Så jag har enbart fått ytterligare bevis på att religion inte är något för mig.
    Men tack iaf. 
Svar på tråden Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan