Vera80 skrev 2010-11-11 14:26:38 följande:
Hej!
Måste bara få skriva av mig lite och hoppas att du har lite goda råd att ge...
Jag och min sambo är inte överrens om dop av vårat barn. Jag vill döpa, men han totalvägrar för att han inte vet om hon vill vara med i svenska kyrkan eller inte, + att det handlar om att han inte är döpt...
Tycker det är så synd att han bara tänker på sig själv i det här fallet och inte på vårat barn....
Vet inte hur jag ska bära mig åt för att få han att tänka om...men det är nog väldigt svårt eftersom han blir så arg bara han hör ordet dop.....
Hej Vera80.
Ledsen att jag inte svarat förens nu. Jag har funderat lite över din situation och kan inte låta bli att bli lite upprörd över bristen på kommunikation från din Sambos sida. Att leva i relation är att kompromissa. Jag respekterar självklart att detta är en komplicerad fråga för er, du vill döpa. Han vill inte döpa...Det enda råd jag kan ge är att ni försöker sätta er ner och var och får skriva ner varför - varför inte dop. Sedan får ni försöka förklara för varandra hur ni tänker och känner.
Om din sambo inte vill prata om detta på ett vettigt sätt - så är det såklart svårt. För har man som föräldrar gemensam vårdnad om barnet så ska önskan om dop vara ett ömsesidigt beslut. Är pappan emot kan vi alltså inte döpa. Så det enda jag kan uppmuntra till är att försöka resonera.
Förstår att detta inte är till mycket hjälp för dig, men just i sådana här oeniga situationer är det mycket svårt att ge råd.
Allt gott