Inlägg från: Oleanna |Visa alla inlägg
  • Oleanna

Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan

Kan en muslim vara gudmor i en lutheransk kyrka?? Eller blir vi tvungna att skippa dop?? Själv är jag ickepraktiserande katolik och där går det inte. Så vi undrade hur det förhåller sig med sambons religiösa tillhörighet då katolska kyrkan sist jag hörde inte tillåter icke katoliker att vara gudmor/far.

• Oleanna
    Lizamaria skrev 2010-11-22 18:29:32 följande:
    Hej Oleanna,

En muslim kan inte vara gudmor/gudfar i den lutherska kyrkan. Man måste vara döpt för att få vara dopfadder, eftersom uppgiften att vara gudförälder främst är ett kristet uppdrag. Där fadderna har ett särskilt ansvar att be för barnet och att hjälpa till med dess kristna fostran.

Förstår inte riktigt frågan om din sambos religiösa tillhörighet? Är han ickepraktiserande katolik? Vill du att din sambo ska vara gudfar till ditt barn?? Du får gärna klargöra frågan.

Vänligen
    Nej Jag är icke praktiserande katolik och han( med familj är lutheraner) Så de får inte vara gudföräldrar om vi ska ha dop då de ej är katoliker sist jag kollade upp det. Och den enda person som står mig närmast är muslim som jag vill ha som gudmor. Så jag frågar eftersom jag hade hoppats att den lutheranska kyrkan inte skulle hålla lika hårt på vissa krav. Men då får vi helt enkelt strunta i dopet  ( och tradition)och så barnet döpas som vuxen  om den vill vilket hände mig då jag har en kristen och en muslimsk förälder.
    Jag förstår att det är ett kristet uppdrag men vi härstammar alla från samma  gud och religion så jag är lite kluven.  Så jag har enbart fått ytterligare bevis på att religion inte är något för mig.
    Men tack iaf. 
  • Oleanna
    Lizamaria skrev 2010-11-23 14:09:15 följande:
    Just det Olena, en annan tanke: om ni döper ert barn i Lutherska kyrkan så kan ju ert barns farföräldrar vara dopfaddrar, även om det tyvärr inte är möjligt i Romersk katolska kyrkan. Och din vän heders gudmor.
    Ja men då är det enbart han föräldrar och familj och ingen från min sida och väljer vi katolicismen så kan ingen från hans sida. Så det känns väldigt fel på båda håll.
    Och jag är som sagt numera ickepraktiserande just pga  dessa hårda regler som jag inte kan förlika mig med.
    Vi har pratat igenom detta och tycker att det är bättre att avstå ifrån dop än att rätta in oss i något som är tradition  då hela min familj blir utesluten från att delta mer än att man får sitta med i kyrkan och läsa en dikt. 
    Vi ville haft min väninna och hans kompis som gudmoder/fader men det går inte. och hans bror som fadder och min släkting. Men det går inte.

Så jag hoppas du förstår vårar dilemma och att vi avstår. 
    Jag har istället tagit beslutet att lämna kyrkan något jag har funderat på i många år, men detta blev droppen antar jag, känns som min tro på gud är min sund än dessa regler. Alla människors lika värde och att alla tillber samma gud under olika namn. Jag är själv uppvuxen i söndags skola och moskeskola och tycker faktiskt att de snarare lär ut att folk är lika så länge det inte gäller våran tro.

Du får ursäkta men jag är väldigt bitter nu på allt vad religion är.

Svar på tråden Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan