Lizamaria skrev 2010-11-23 14:09:15 följande:
Just det Olena, en annan tanke: om ni döper ert barn i Lutherska kyrkan så kan ju ert barns farföräldrar vara dopfaddrar, även om det tyvärr inte är möjligt i Romersk katolska kyrkan. Och din vän heders gudmor.
Ja men då är det enbart han föräldrar och familj och ingen från min sida och väljer vi katolicismen så kan ingen från hans sida. Så det känns väldigt fel på båda håll.
Och jag är som sagt numera ickepraktiserande just pga dessa hårda regler som jag inte kan förlika mig med.
Vi har pratat igenom detta och tycker att det är bättre att avstå ifrån dop än att rätta in oss i något som är tradition då hela min familj blir utesluten från att delta mer än att man får sitta med i kyrkan och läsa en dikt.
Vi ville haft min väninna och hans kompis som gudmoder/fader men det går inte. och hans bror som fadder och min släkting. Men det går inte.
Så jag hoppas du förstår vårar dilemma och att vi avstår.
Jag har istället tagit beslutet att lämna kyrkan något jag har funderat på i många år, men detta blev droppen antar jag, känns som min tro på gud är min sund än dessa regler. Alla människors lika värde och att alla tillber samma gud under olika namn. Jag är själv uppvuxen i söndags skola och moskeskola och tycker faktiskt att de snarare lär ut att folk är lika så länge det inte gäller våran tro.
Du får ursäkta men jag är väldigt bitter nu på allt vad religion är.