UpsyDaisy skrev 2010-06-21 14:17:14 följande:
Hej,
En sak som jag länge funderat på angående dop. Jag har varit på en del dop där föräldrarna lovar högtidligt att uppfostra barnet i den kristna tron. Men i många fall har föräldrarna inte ens varit troende. Som präst, hur känner du inför detta? Själv har jag alltid haft svårt för folk som ljuger och jag undrar om ni präster verkligen frågar paret om deras tro innan ni går med på att döpa barnet? För det känns ibland om om svenska kyrkan accepterar lögn i hopp om att få fler medlemmar.
Ja du, jag kan ju bara svara utifrån mig själv. I vår Lutherska, svenska kyrka, så är barndopet vägen in i kyrkan. Du döps inte till tro utan in i en gemenskap. Därför har föräldrar och faddrar ett ansvar och en uppgift att berätta för barnet om tron: att man kan be till Gud och att de i dopet är en del av en speciell gemenskap, där Jesus är viktigt. Många föräldrar berättar inte detta för sina barn, som de valt att döpa, precis som du skriver.
Är det fel att acceptera detta? Nej är mitt enkla svar. Givetvis så är det en stor glädje för mig som församlingspräst när föräldrar har en tanke med sin uppfostran, och där den kristna tron aktivt får finnas med. Men dopet är ytterst sett en sak mellan Jesus och dopbarnet. Och då lämnar jag min förhoppning i Guds händer - att om barnet inte får någon undervisning -att det hittar till konfirmationsläsningen när det blir äldre och då får möjlighet att lära sig något om vad det är att vara döpt.
Allt gott