• Lizamaria

Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan

Ja - som rubriken säger: välkomna att ställa frågor om dop i Svenska kyrkan. Jag är själv församlingspräst då jag inte är föräldraledig. Denna tråd önskar jag inte blir en diskussion om dopets vara eller icke vara; utan jag erbjuder min hjälp för frågor om dop helt enkelt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-22 19:15
    Jag har efter moget övervägande valt att avsluta mitt konto här på familjeliv. Efter barnledigheten börjar nu arbetslivet igen och min tid kommer att gå till familjen och arbetet som församlingspräst. Hoppas ni fått svar på några av de frågor ni haft om dopet. Med önskan om Guds välsignelse.

• Svar på tråden Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan
  • Lizamaria
    tilde72 skrev 2010-05-12 11:11:22 följande:
    Hej Lizamaria! Vi skall snart till att döpa vår dotter i kyrkan. Har ännu inte träffat prästen. Jag vill nu höra med dig om hur det går till med uppläsningen av namnen i kyrkan av prästen. Vi har lite skilda åsikter vad det gäller efternamn med sambons far så vore lugnast att inte prästen nämner det. Hur går det till? Tacksam på svar från dig!
    Hej,

Efternamnet läses inte upp i dopgudstjänsten. Det är tilltalsnamn och andranamn som nämns. Men är ni oroliga, så prata om det med er doppräst så att ni känner er trygga. Prästen har absolut tystnadsplikt.

Allt gott
  • Camilla D

Hur funkar det om man vill ha en präst som tillhör en annan församling?
    Vi har haft en underbar präst som döpt våra andra barn, sen bytte hon till en annan församling (i närheten).
    När vår son dog förra våren ringde vi henne och hon ställde upp och hade hans begravning, hon var ett stort stöd för oss denna tiden.
    Nu är jag gravid igen och hoppas få döpa detta barnet istället för att begrava det.
    Självklart vill vi ha denna prästen igen, känns fel att ha en annan.
    Om hon är gullig och ställer upp, skall vi betala henne då? Hur mycket? Vill ju inte vara till besvär för henne!
    Tack på förhand! Camilla

• Lizamaria
    Camilla D skrev 2010-05-12 11:21:06 följande:
    Hur funkar det om man vill ha en präst som tillhör en annan församling? Vi har haft en underbar präst som döpt våra andra barn, sen bytte hon till en annan församling (i närheten). När vår son dog förra våren ringde vi henne och hon ställde upp och hade hans begravning, hon var ett stort stöd för oss denna tiden. Nu är jag gravid igen och hoppas få döpa detta barnet istället för att begrava det. Självklart vill vi ha denna prästen igen, känns fel att ha en annan. Om hon är gullig och ställer upp, skall vi betala henne då? Hur mycket? Vill ju inte vara till besvär för henne! Tack på förhand! Camilla
    Hej Camilla,

Ja denna fråga är inte helt enkel. Men som jag ser det finns det två alternativ:

1. Att ni bokar dopet i samråd med prästen i någon av hennes församlings kyrkor. Då kan hon förätta dopgudstjänsten på arbetstid och den ingår då i hennes jobb och då får hon ju betalt för den.

2. Att ni kommer överens med henne om att hon gör det på sin fritid men att ni om ni för att det känns bäst så, kanske skänker lite pengar till kyrkans internationella arbeta: Hela världen (före detta Lutherhjälpen.) Det är en policy i svenska kyrkan nu att inte ta betalt för dop, vigslar och begravningar utanför tjänsten. Vilket ju såklart berättigar att man som präst tackar nej. Men med tanke på er närhet med denna präst så har jag svårt att se att hon skulle göra det.

Men med lite tur så kanske hennes chef låter henne förätta detta dopet utanför församlingen på arbetstid ändå: men detta beror lite på - så ni kan inte räkna med det.

Så mitt råd är, ring och prata med henne om detta. Jag tror verkligen ni kan hitta en lösning tillsammans. Fint att ni har en präst som följt er i det tunga ni tvingats vara med om och gå igenom.

Med önskan om Guds välsignelse för din familj och ditt ofödda barn
  • Camilla D

Tack! Vi får ringa henne när barnet är fött och prata med henne. Tack för informationen,nu vet vi hur det går till!

• tilde72
    Lizamaria skrev 2010-05-12 11:14:25 följande:
    Hej,  Efternamnet läses inte upp i dopgudstjänsten. Det är tilltalsnamn och andranamn som nämns. Men är ni oroliga, så prata om det med er doppräst så att ni känner er trygga. Prästen har absolut tystnadsplikt. Allt gott
    Tack för ditt svar! Det känns betryggande.
    Jag önskar dig en trevlig helg!
  • ploten
    Lizamaria skrev 2010-05-12 11:12:05 följande:
    Nej, ålder spelar ingen roll. Dock ska en fadder vara döpt och medlem i Svenska kyrkan.
    Men på Svenska kyrkans hemsida står det bara att faddern måste vara döpt - inte att den måste vara medlem i Svenska kyrkan. Tvärtom står det faktiskt uttryckligen att faddern inte behöver vara medlem i Svenska kyrkan. Så här står det:

"Den som blir fadder ska själv vara döpt. Faddern tar på sig uppgiften att på alla sätt stödja och hjälpa sitt fadderbarn. Det finns inget formellt krav på att han/hon ska tillhöra Svenska kyrkan eller vara aktivt troende, men en fadder ska vilja delta i barnets kristna fostran."

http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=256141&ptid=0
  • Lizamaria
    ploten skrev 2010-05-12 18:20:03 följande:
    Men på Svenska kyrkans hemsida står det bara att faddern måste vara döpt - inte att den måste vara medlem i Svenska kyrkan. Tvärtom står det faktiskt uttryckligen att faddern inte behöver vara medlem i Svenska kyrkan. Så här står det: "Den som blir fadder ska själv vara döpt. Faddern tar på sig uppgiften att på alla sätt stödja och hjälpa sitt fadderbarn. Det finns inget formellt krav på att han/hon ska tillhöra Svenska kyrkan eller vara aktivt troende, men en fadder ska vilja delta i barnets kristna fostran." www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=256141&p...
     Tack för upplysningen - också jag lär mig något nytt varje dag. {#lang_emotions_smile} (även om jag såklart borde vetat detta...)
  • sommar2001
    Lizamaria skrev 2010-05-12 08:04:01 följande:
    Licens to kiss har rätt, armlängd spelar ingen roll. Vad gäller klänningens längd så är det givetvis mest praktiskt flr er att hon kan gå i den. Längden på dopklänningen är en symbol: nämligen att dopet är något vi måste växa i. När vi döps så blir vi bekräftade av Gud, att vi är hans älskade barn. Vi blir också infogade i en gemenskap, som heter kyrkan. Men dopet gör oss inte troende, därför behöver barnet få växa med sitt dop, genom samtal om livet, få ställa frågor om Gud, vem är Jesus= Ont och gott, så kan redskapen för en egen tro ges ju äldre barnet blir.När det är dags för konfirmation så bär konfirmanderna vita konfirmandkåpor. Det är symboler för deras dopklänningar som de nu vuxit i. Som präst ska jag säga att det enda jag förväntar mig av en dopklänning är att den är vit. Det har varitdopets färg i alla tider och står för livet, festen och glädjen i kyrkan. Det är Jesus egen färg.Hoppas ni får ett fint dop.
    Tack för svar.
    Då kommer klänningen att bli perfekt.
  • ub80
    Lizamaria skrev 2010-05-11 12:25:47 följande:
    Ja - som rubriken säger: välkomna att ställa frågor om dop i Svenska kyrkan. Jag är själv församlingspräst då jag inte är föräldraledig. Denna tråd önskar jag inte blir en diskussion om dopets vara eller icke vara; utan jag erbjuder min hjälp för frågor om dop helt enkelt.
    Vi funderar på att ha vårt dop på stranden i aug-september eftersom min man älskar havet och egentligen ville att vi skulle ha gift oss på stranden. (Men det blev traditionellt i kyrkan.)
    En kompis mamma är präst och vi tänkte fråga henne om hon vill ställa upp och döpa barnet. Är det ok att ha dop ute i naturen? Har du några speciella tips för att det ska fungera? Ex. kan vi spela psalmer mha cd-spelare om vi inte hittar någon som kan spela de på gitarr?

Ett annat alternativ för oss är att ha dopet på Åland även om ingen av oss har anknytning dit. Är det möjligt och måste det isf vara en åländsk präst eller kan vi fråga vår kompis mamma som är präst i Sverige?

Tack på förhand!
  • lillekatt

Jag undrar om det generellt sett är möjligt att döpa sitt barn inom svenska kyrkan, trots att tex den ena föräldern(eller båda) tillhör en annan kristen inriktning (tex baptister, katoliker) eller måste alla vara medlemmar av svenska kyrkan innan de kan döpa sitt barn?

Svar på tråden Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan