Inlägg från: Förhoppningar |Visa alla inlägg
  • Förhoppningar

Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan

Hej Lizamaria.

Jag behöver lite hjälp med psalmer. Tänkte höra vad du rekommenderar för några till ett dop.

Tackar på förhand.

• Förhoppningar
    Lizamaria skrev 2010-11-22 18:14:47 följande:
    Det finns flera jättefina psalmer; förutom 248; Tryggare kan ingen vara. Så finns tex. 21: Måne och sol. 791; Du vet väl om att du är värdefull. 768: Du omsluter mig på alla sidor. 193: Gud som haver barnen kär. 383: Med vår glädje över livets under. 381: Gud har en famn. Sedan finns givetvis sånger och psalmer i psalmer i 90-talet och psalmer i 2000-talet. Där råder jag dig att be dopprästen ta med sig de böckerna så att ni kan bläddra i dem tillsammans.

Nu är det ju också snart advent. En psalm som är fin är såklart 736: Ett litet barn av Davids hus.

Lycka till!
    Hej Lizamaria.

Tusen tack för tipsen.
    När vår dottern döptes valde vi Måne och sol, samt Du vet väl om att du är värdefull. Hade en tredje psalm också, men kan inte minnas vilken.
    På lördag är det dags för sonens dop. Denna gången har vi valt 901: Lilla liv och 897: Det sker ett under i världen - ur Psalmer i 2000-talet. Vi har även valt 212: Jag tänder ett ljus - ur Nya barnpsalmboken.

Fick god hjälp av dopguiden.se för att höra smakprov och läsa texterna.
    Än en gång tack för tipsen.
Svar på tråden Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan