Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan
Hej Prästen.
Kan man vara medlem i både Svenska kyrkan och Katolska kyrkan, eller måste man välja enbart en? Vi kommer att döpa vårt barn i mitt hemland in en Katolsk kyrka. Som vi har förstått är man sedan välkommen i Svenska kyrkan oavsett om man är döpt i Svenska kyrkan eller ej.
Om hon ska välja att konfirmeras antar jag att det bara kan ske i Katolska kyrkan ELLER Svenska kyrkan.
Som jag också har förstått kan man inte heller döpas 2 gånger, men man kan ha en "välkomstgudtjänst" i Sv.kyrkan om man är döpt tidigare. Stämmer det?
Att vi väler att döpa henne i Katolska kyrkan är eftersom jag (mamman) tillhör Katolska kyrkan, och dessutom har jag ensam vårdnad; skulle vara skumt att döpa henne i Sv. kyrkan då.
Så läste jag också det med gudfaddrar och hedersfaddrar. Eftersom farfar/farmor tillhör Svenska kyrkan få de inte vara gudfaddrar i Katolska kyrkan, fast de är döpta. Men de får vara hedersfaddrar.
Lite synpunkter/kommentarer på det hela?