• tebax

Förbjud dessa jävla kamphundar!

Nu har man sett ett fall igen där ett barn har blivit atteckerad av dessa as! Kom inte och påstå att det beror på ägaren för det jävla skitsnacket går jag inte på. Dessa hundar borde föbjudas i detta land. Patetiskt att få ha sådana hundar , fattar inte hur Sveriges regering INTE ser problemet.

Ska man inte våga släppa ut sina barn att leka för att de kan bli attackerade av hundjävlar??

FAttar inte nöjet med att skaffa en hund som har fel i aveln från grund o botten!1111111111111111111111111

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 07:15
    Jag har varit bortrest ett par dagar och ser att jag fått över 2000 svar. Så jag kan knappast svara på allt men kul att se hur många som engagerat sig.

Ha det bra.

• Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!
  • Dynah
    Gaby 01 skrev 2010-05-01 22:14:03 följande:
    Det är fortfarande inte okej att hunden bits! Det är du som hundägare som ska finnas där för hunden liksom föräldrarna är där för barnet. Inte fasiken skulle jag lämna mitt barn självt utanför Konsum, fastsatt med koppel, och låta främmande människor komma och ta på det. Men tyvärr gör många hundägare just så med sina vovvar vilket jag tycker är att överge dem och då brister man i sin uppsyn över hunden. Och skulle det vara så att du står där utanför och väntar med hunden medan sambon handlar så har du ansvaret att ingen kommer och pillar på hunden, liksom jag skulle motat bort om någon främmande skulle stoppat ner huvudet i bebisens vagn. Våga säga nej för fasiken och visa att du är ledare för din hund.
    Så här låter strikt ägaransvar.
  • Gaby 01
    Lakino skrev 2010-05-01 22:09:48 följande:
    hundar ska inte nafsa heller,det är ett dominans beteende som inte ska finnas överhuvudtaget.hunden ska vara LÄGST i rang i hemmet.
    Tyvärr är det allt för många som tycker att det är okej ifall hunden blir provocerad.
    Och det tycker jag är rent ut sagt skitläskigt och gör mig skraj över vilka som faktiskt har hund därute.
    Jag är helt för nolltolerans när det gäller en hunds aggresiva beteende. De är som du skriver lägst i rang och ska känna sig trygga med det.
  • Dynah
    Molson Canadian skrev 2010-05-01 22:16:07 följande:
    Det är föräldrarnas ansvar att se till att barnen inte går på främmande hundar. 
    Du har inte fattat lagtexten = du ska inte ha hund!
  • Bevabus
    Det är fortfarande inte okej att hunden bits! Det är du som hundägare som ska finnas där för hunden liksom föräldrarna är där för barnet. Inte fasiken skulle jag lämna mitt barn självt utanför Konsum, fastsatt med koppel, och låta främmande människor komma och ta på det. Men tyvärr gör många hundägare just så med sina vovvar vilket jag tycker är att överge dem och då brister man i sin uppsyn över hunden. Och skulle det vara så att du står där utanför och väntar med hunden medan sambon handlar så har du ansvaret att ingen kommer och pillar på hunden, liksom jag skulle motat bort om någon främmande skulle stoppat ner huvudet i bebisens vagn. Våga säga nej för fasiken och visa att du är ledare för din hund.
    Har man en uppfostrad hund så kan den sistta utanför Konsum utan att nafsa på folk.
    Som hundägare kan man inte kontrollera världen. Så om en vuxen eller ett barn går fram till min hund (alltså en främmande hund) som sitter utanför Konsum så får de faktiskt skylla sig själva om han känner sig trängd och varnar dom.
    Han har bara ett kort koppel att röra sig runt, så om ett barn (med en oansvarig förälder) går fram för att klappa honom och han inte vill det, ja då kommer det en varning såklart...
    Det är inte mitt fel som hundägare. Har jag uppfostrat honom rätt så har jag gjort mitt jobb. Att andra människor kommer fram till honom och leker utan att jag har sagt att det är okej, det är inte mitt fel.
    Är hunden uppfostrad så sitter den snällt utanför Konsum och väntar (nej han känner sig inte övergiven, han vet sin plats i rangen, det är så naturen fungerar) och gör inga fula attacker emot folk som går förbi.
    There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Lakino
    fast där tycker jag du har lite fel
    ens hund MÅST fungera i sociala sammanhang,och kan den inte ens sitta utanför konsum utan att skälla/yla eller attakera folk som går förbi,ja då har man brustigt VÄLDIGT i uppfostran!

däremot ska inte föräldrar låta sina barn gå fram till denna kopplade hund utanför konsum,låt den vara,ni känner inte hunden,och vil du utsätta ditt barn för en eventuell risk??
  • Lakino
    Matillin skrev 2010-05-01 22:15:34 följande:
    Nej det håller jag med om.Jag tänkte främst på att hundar som hamnar i underläge kan bita eller nafsa ifrån sig i självförsvar.
    det är inte samma sak.
  • Bevabus
    Dynah skrev 2010-05-01 22:14:57 följande:
    Men det händer ändå olyckor, eller hur? Och eftersom vi har en lag i Sverige som heter strikt ägaransvar så är det den som gäller...det är bara för dig att gilla läget!Jag kan lova dig att om din hund skulle bita MITT barn och du inte avlivar hunden, så gör jag det! (med stöd av LAGEN)
    Så du tycker inte att hunden först ska undersökas för psykiska sjukdomar och sedan omplaceras till någon som kan uppfostra den korrekt? Det var ju inte hundens fel att den blev uppfostrad på fel sätt. Ska vi avliva små barn som har inkompetenta föräldrar också eller?
    There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Molson Canadian
    Matillin skrev 2010-05-01 22:06:25 följande:
    Jag har inte skrivit något om nått regelverk? Det är min åsikt att hundar som inte går att lita på inte borde finnas i privat ägo. Alltså inte hundar som nafsar någon i fingret om någon kommer för nära utan som attackerar och skadar människor om dom råkar kliva in på hundens revir utan att hota varken dess ägare eller hunden. Aggressiva hundar alltså.
    Hundar är inte "aggressiva". Gemene man förväxlar gärna aggressivitet med skärpa. Hundars primära instinkt är att avståndsreglera när något/någon ter sig hotfull för den. Det gör den genom kroppshållning, skall, utfall och till sist genom att bita. Det finns alltså fler steg än av och på hos hundar och skiter du i hundens alla signaler och går på ändå så väljer du att utgöra ett hot för hunden som medför att den biter. Det är väl smartare att ge fan i att utmana hundar som inte vill ha dig i närheten?
  • Lakino
    Molson Canadian skrev 2010-05-01 22:16:07 följande:
    Det är föräldrarnas ansvar att se till att barnen inte går på främmande hundar. 
    japp det är det!!!{#lang_emotions_smile}
  • Matillin
    Molson Canadian skrev 2010-05-01 22:09:02 följande:
    Och vem är ansvarig för barnen? Föräldrarna. Om jag vore så korkad att jag lät mina barn ranta fram till främmande hundar och lät dem bete sig så att hunden försökte hugga sig ut så skulle jag skämmas. Jag skulle inte skämmas av att korkade föräldrar låter sina barn göra som de vill. Barn har ett yvigt kroppsspråk och en kopplad hund som blir påflugen av barn kan mycket väl känna sig trängd och därför försöka bita sig ur trängseln. Jag skulle inte avliva en hund för att den bet ett barn. Jag skulle inte avliva en hund som bet mig heller. Jag blir biten för jämnan och det är pga mitt agerande (förvisso uppmuntrat och intränat). 
    Det måste väl ändå finnas få föräldrar som låter sina barn springa fram till främmadne hundar?
    Mina barn är små och ÄLSKAR hundar.
    Tyvärr har jag ingen hund nu och ingen vi känner har hund så dom har inte alls stor erfarenhet av hundar.
    Jag säger varje gång vi ser en hund att man först måste fråga ägaren till hunden om man får klappa.
    Och att man ALDRIG för springa fram emot en hund eller gå fram till en hund man inte känner.
    Men som förälder har man inte alltid ögon i nacken som du säkert vet om du har egna?
    Min dotter har flera gånger varit på väg fram emot hundar då vi har en promenadväg utanför huset där många rastar hunden och inga häckar än så länge.
    Jag tycker det främst är ägarens ansvar att ha uppsikt över sin egen hund då barn speciellt gör saker på ett ögonblicks verk ibland.
    Det är ändå ett "vilt" djur man har hand om som hundägare.
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!