Molson Canadian skrev 2010-05-01 22:09:02 följande:
Och vem är ansvarig för barnen? Föräldrarna. Om jag vore så korkad att jag lät mina barn ranta fram till främmande hundar och lät dem bete sig så att hunden försökte hugga sig ut så skulle jag skämmas. Jag skulle inte skämmas av att korkade föräldrar låter sina barn göra som de vill. Barn har ett yvigt kroppsspråk och en kopplad hund som blir påflugen av barn kan mycket väl känna sig trängd och därför försöka bita sig ur trängseln. Jag skulle inte avliva en hund för att den bet ett barn. Jag skulle inte avliva en hund som bet mig heller. Jag blir biten för jämnan och det är pga mitt agerande (förvisso uppmuntrat och intränat).
Det måste väl ändå finnas få föräldrar som låter sina barn springa fram till främmadne hundar?
Mina barn är små och ÄLSKAR hundar.
Tyvärr har jag ingen hund nu och ingen vi känner har hund så dom har inte alls stor erfarenhet av hundar.
Jag säger varje gång vi ser en hund att man först måste fråga ägaren till hunden om man får klappa.
Och att man ALDRIG för springa fram emot en hund eller gå fram till en hund man inte känner.
Men som förälder har man inte alltid ögon i nacken som du säkert vet om du har egna?
Min dotter har flera gånger varit på väg fram emot hundar då vi har en promenadväg utanför huset där många rastar hunden och inga häckar än så länge.
Jag tycker det främst är ägarens ansvar att ha uppsikt över sin egen hund då barn speciellt gör saker på ett ögonblicks verk ibland.
Det är ändå ett "vilt" djur man har hand om som hundägare.