Inlägg från: Dynah |Visa alla inlägg
  • Dynah

Förbjud dessa jävla kamphundar!

Det är alltid en tragedi när något sådant inträffar, och det är ALLTID hundägarens ansvar, ALDRIG barnens!!!
    Det är hundägaren som ska se till att barn inte beter sig illa mot hunden, i Sverige har vi ett strikt ägaransvar.
    Det spelar absolut ingen roll att ett barn stoppar in en penna i hunden öron, det är hundägarens ansvar att se till att sådant inte sker.
    Läser man artikeln i Expressen så hade hunden i detta fall smitit ut och attackerat en grannflicka, dvs en livsfarlig hund som borde ha blivit avlivad LÅNGT tidigare. Det är ägarens ansvar att kunna läsa sin hund och kunna förutse vad ens egen hund kan ställa till med. Har man inte dessa ögon så är man inte lämplig som hundägare anser jag.
    Ingen hund blir tokig över natten, det är alltid ägaren som brister i uppmärksamhet och inte kan läsa sin hund korrekt.
    Att förbjuda en specifik ras är en omöjlighet och inte att förglömma, att även om en Rottweiler kan vara livsfarlig så kan den även rädda liv om den avlas och uppfostras och handhas på ett korrekt sätt. Många av dessa stora raser är de enda som lämpar sig till diverse livräddaruppgifter som mindre raser (som kanske inte kan attackare med lika full kraft som en stor hund) inte lämpar sig för.

• Dynah
    lillajessi skrev 2010-05-01 18:53:00 följande:
    Jag litar på henne med MITT barn, det ligger på MITT ansvar. Men andras barn som springer fram och klappar tar jag inget ansvar för. Bättre lära sina barn att inte klappa främmande hundar, eller åtminstone fråga först. Tänk vad många olyckor man kunnat förhindra!?

Då hoppas jag verkligen inte att du lämnar din hund utanför affären när du handlar eller ens LÅTER andra barn klappa hunden, för det är DITT ansvar att inget händer. Du måste enligt lag ta ansvar för det du säger dig inte ta ansvar för.
  • Dynah
    Hugful80 skrev 2010-05-01 19:00:05 följande:
    Om du anser att en hund ska lära sig acceptera barn bör du fundera på att förbjuda Labrador och Golden Retriever eftersom de tenderar att bli svartsjuka och ha väldigt svårt att acceptera nya familjemedlemmar i form av barn.
    Svartsjuka är en mänsklig egenskap. Fel att ge djur mänskliga egenskaper...en hund känner inte svartsjuka.
  • Dynah

Licens är jätte-bra men tänk också på att det finns många med körkort som faktiskt inte ÄR lämpliga bilförare...men det är en bit på väg i alla fall.

• Dynah
    Sannalouise87 skrev 2010-05-01 19:22:43 följande:
    Eftersom vi hade vår hund innan barnet kom till världen, så får man väl lära barnet vad som är rätt och fel när det gäller en hund?
    Det beror ju helt på hunden. Själv hade jag en gammal hund som var på gränsen till döv och hade stark jaktinstinkt. När jag fick barn förstod jag hur lätt hunden skulle kunna ta fel på spädbarnet och ett djur, eller höra fel och tro att någon anföll när så inte var fallet osv.
    Då låg ansvaret på mig som ägare att kunna förutse farorna och jag lät avliva henne innan barnet föddes, för allas bästa.
    Ett exempel när ägarna inte insåg detta hände i Finland för ett antal år sedan. Mamman kom hem från BB med sin nyfödda, första natten hoppade deras Stafforshire Terrier in i spjälsängen och bet ihjäl barnet. TRAGEDI!!!
  • Dynah
    Sannalouise87 skrev 2010-05-01 20:11:14 följande:
    Ett exempel är när vi gick och handlade, min sambo gick in i affären och jag blev kvar med vår Rottis utanför. Jag sa till honom att han skulle ligga vid min sida, varpå jag satte mig på bänken bredvid. Helt plötsligt var där två ungar framme och klappade min hund. UTAN att FRÅGA!!! Sånt blir jag förbannad på, och då får dom skylla sig själva ifall hunden skulle göra något! Så enkelt är det!
    Då är det ägare som du som står för olyckorna. För vissa barn har inte lärt sig att fråga, andra är för små för att förstå...
  • Dynah
    Gaby 01 skrev 2010-05-01 20:06:20 följande:
    Usch... jag blir fasiken väldigt illa till mods när jag läser dina inlägg men hoppas någonstans att det är mörk ironi bakom. För du kan väl inte tycka det är okej att ett djur skadar ett barn?Det är lika litet okej att ett barn skadar ett djur med flit.
    Ett barn skadar sällan ett djur "med flit" utan av okunskap.
    Men du skriver att barn får inte ens KLAPPA din hund utan ditt tillstånd, för biter hunden då så är det BARNETS fel...
  • Dynah
    Dynah skrev 2010-05-01 20:19:07 följande:
    Ett barn skadar sällan ett djur "med flit" utan av okunskap.Men du skriver att barn får inte ens KLAPPA din hund utan ditt tillstånd, för biter hunden då så är det BARNETS fel...
    Fel av mig, det var Sannalouise87 som skrev det. Fattade först inte att det finns så många okunniga hundägare härinne.
  • Dynah
    kalin skrev 2010-05-01 20:19:08 följande:
    Har man en unge som inte har vett att fraga eller ar for liten, sa far man for fan halla koll pa den...
    STRIKT ÄGARANSVAR!!!!!!! Läs lagen!!!!!!!!!
    Ta ditt ansvar som HUNDÄGARE!!!!!!!!
  • Dynah
    Candra skrev 2010-05-01 20:19:11 följande:
    Givetvis är det så, men jag tänker många gånger likadant.Bara för att jag har en liten hund så tror folk att han är helt ofarlig och kastar sig på honom utan att fråga. IDIOTER!Skulle du gilla om en främling stormade fram och började peta dig i ansiktet?
    Men om man har en hund som biter när barn kommer fram och klappar så är det en hund som inte fungerar i vårt samhälle idag och då får du som hundägare fan se till att hålla den inlåst alternativt inte vistas bland folk med en sådan farlig hund.
    Då skulle många olyckor kunna undvikas.

Läs lagen!!!!

Strikt ÄGARANSVAR! Kan man inte hålla sig till det ska man inte ha hund!!!
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!