• Kajsan

Göra abort pga "vinterbarn"?

Jag har en bekant som planerar barn nr 2, hon och hennes man har försökt bli gravida i drygt ett år nu och fått 1 missfall.
    Nu blev hon gravid igen , vilket tydligen inte alls passade in tidsmässigt och hon kommer därför göra abort, eftersom de vill ha ett "sommarbarn" ( det är tydligen mysigare att vara hemma med en nyfödd på sommaren, och dessutom passar det bättre för dem att mannen kan vara föräldrarledig när barnet är dryga året och det är semestertider, han vill inte vara hemma på vintern).
    Naturligtvis har hon rätt att göra som hon vill, men vad känner ni spontant? Skulle ni göra abort _endast_ för att barnet beräknas komma fel månad?
    Hon säger att hon tänker bli gravid i slutet på sommaren istället.
    Även om jag försökte säga att man inte kan säkert säga att man kommer bli gravid vid en viss tid bara för att man önskar det...
    Så vad säger ni, spontant helt förståligt eller mycket konstigt?

Jo just det!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?
  • Anna 30

Jag har två små killar, en 3-åring som fyller år i september och en 1-åring som blir två i november. Jag har aldrig kännt att det varit ett problem att de är födda sent på året. Snarare var det en fördel deras första sommar att de inte var så små när det var varmt. Barn är ju inget man kan välja att få utan en enorm gåva. Många kämpar för att bli gravida och jag tycker att det är dålig respekt för livet som växer inuti kvinnan att ta bort det av denna anledning. Jag har svårare att tänka mig att göra en abort nu när jag har barn. Jag vill inte ha fler och skyddar mig för att inte få det, men hade jag blivit gravid så hade jag nog inte kunnat göra en abort. Av den enkla anledningen att jag alltid skulle fundera på "vad är det för liten person jag valde att inte föda av bekvämlighetsskäl?" Dessa personer låter ganska känslokalla och verkar inte ha uppfattat innebörden av att ha barn och ansvaret som medföljer. De kanske inte skulle ha några barn alls då det kan tänkas att barnen inte kommer att "passa in" fler gånger.

• Flätad

Låter TOTALT SKRUVAT i mina örnon!!!{#lang_emotions_yell} Blir förbannad när jag läser så´n här, hur f*n tänker de!?!{#lang_emotions_yell} Ja jo Ts skrev hur de tänkte i och för sig men jag fattar INTE hur man ens kan TÄNKA TANKEN!!!

• minignagarn

Har INTE läst annat är TS..
    Det finns sååå många kvinnor/par som inte KAN bli gravida överhuvudtaget, som kämpar i flera år och då ska hon göra abort för att det är fel månad.. sjukt!!!!!!!!!!!

• mini75

Har inte läst tråden men jag tycker de verkar extremt otacksamma! Antingen vill man ha barn eller inte...
    Jag tycker faktiskt inte man förtjänar ett barn när man resonerar på det omogna sättet!

• LiVM

Om hon nu så gärna velat ha barn och försökt i över 1 år och så plussar man,ska man inte då bli glad??för barnet som kommer och skita vilken årstid det kommer i......tycker hon ska göra abort och sterilisera sig samtidigt för hennes beteende är icke normalt!!!
    Visst kan man planera och försöka pricka in men när man har problem att bli gravid så ska man ju tacka han ovanför att det äntligen fastnat ett yngel.....blir ledsen över sådana människor

Leo 060220 Knappen BF 100915
  • Freja10
    siamusen skrev 2010-04-13 19:32:38 följande:
    Visst har det betydelse för  det är ju innan v. 18 aborterna sker. Att fostrena kan kânna efter v. 18 ( fast de kan fortfarande inte kânna sa tidigt,men rent hypotetiskt alltsa)är ju ovâsentligt.Utöver sa är det ju ren fakta att de inte kan kânna nagot innan da den delen av hjârnan inte ens är utvecklad ännu. Det vet man. Inga spekulationer eller teorier alls utan ren fakta.
    Foster kan känna t.ex. en strykning i handflatan vid 10,5 v, det står i den artikel jag länkade till. Jag tycker det är viktigt men inte du, och det respekterar jag så ... jag har inte så mkt mer att tillägga.
  • Morkullan

Jag blir jätteledsen av att läsa det här! Jag har förgäves försökt bli gravid i snart fyra år och har gjort flera misslyckade inseminationer och flera IVF-försök utan resultat. Jag mår fruktansvärt dåligt i min barnlöshet och skulle önska att denna kvinna fick uppleva min smärta så kanske hon skulle glädjas åt och vara tacksam över sin graviditet istället och inse att varje barn är en nådegåva som inte är alla förunnade!

• siamusen
    Freja10 skrev 2010-04-13 19:53:23 följande:
    Foster kan känna t.ex. en strykning i handflatan vid 10,5 v, det står i den artikel jag länkade till. Jag tycker det är viktigt men inte du, och det respekterar jag så ... jag har inte så mkt mer att tillägga.
    Nej, det handlar om reflexer. Inte om riktig kânsel för den delen av hjärnan som registrerar kânsel är inte utvecklad sa tidigt. Det star bland annat i lânkarna jag la in innan.

Nervtradarna finns tidigare men de är inte anknytna till nagot centra i hjârnan som kan registrera dem.

Lite som om du skulle dra alla el-tradar i ett hus men inte har anknutit dem till till proppskåpet.
  • siamusen
    Freja10 skrev 2010-04-13 19:53:23 följande:
    Vilken artikel förresten?
  • Åsa

Spontant tycker jag det är rysligt. MEN vi har en lagstiftning som tillåter abort på grunden att fostret inte betraktas som ett liv. Köper man detta borde man i konsekvensens namn inte ha åsikter om aborten görs för att barnet har "fel" kön, skulle födas i "fel" årstid, "för snabbt" på det nya jobbet, med "fel" pappa eller vid "fel" tidpunkt med "rätt" pappa eller vad det nu kan vara.

Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?