• Kajsan

Göra abort pga "vinterbarn"?

Jag har en bekant som planerar barn nr 2, hon och hennes man har försökt bli gravida i drygt ett år nu och fått 1 missfall.
    Nu blev hon gravid igen , vilket tydligen inte alls passade in tidsmässigt och hon kommer därför göra abort, eftersom de vill ha ett "sommarbarn" ( det är tydligen mysigare att vara hemma med en nyfödd på sommaren, och dessutom passar det bättre för dem att mannen kan vara föräldrarledig när barnet är dryga året och det är semestertider, han vill inte vara hemma på vintern).
    Naturligtvis har hon rätt att göra som hon vill, men vad känner ni spontant? Skulle ni göra abort _endast_ för att barnet beräknas komma fel månad?
    Hon säger att hon tänker bli gravid i slutet på sommaren istället.
    Även om jag försökte säga att man inte kan säkert säga att man kommer bli gravid vid en viss tid bara för att man önskar det...
    Så vad säger ni, spontant helt förståligt eller mycket konstigt?

Jo just det!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?
  • Bastians mamma
    Otroligt själviskt o har hon dessutom haft mf så är det väl inte ultimat med en abort. Tycker det är bra att vi har fri abort i Sverige men blir innerligt arg när kvinnor använder det som "preventivmedel" eller av själviska skäl som att det är fel årstid!!!
  • Bastians mamma
    LiVM skrev 2010-04-13 19:53:14 följande:
    Om hon nu så gärna velat ha barn och försökt i över 1 år och så plussar man,ska man inte då bli glad??för barnet som kommer och skita vilken årstid det kommer i......tycker hon ska göra abort och sterilisera sig samtidigt för hennes beteende är icke normalt!!! Visst kan man planera och försöka pricka in men när man har problem att bli gravid så ska man ju tacka han ovanför att det äntligen fastnat ett yngel.....blir ledsen över sådana människor
    Bra sagt!!!
  • äppelmos

man ska inte ta för givet att man blir gravid igen!!!!! så aldrig abort för min del om olyckan skulle vara framme

• Queenie70

Man får väl göra abort av vilken anledning man vill, men det låter ju vansinnigt knäppt.

• Meadow

om de gör abort hoppas jag att de inte blir gravid på mycket mycket länge, så kanske de lär sig en läxa! Ett jävla hån mot dem som aldrig får barn, och för dem som kämpat flera år. IDIOTER IDIOTER IDIOTER IDIOTER.

TS, Kan du verkligen hålla tyst till henne? Jag hade fått ett psykbryt om någon i min omgivning var så jävla störd i huvudet, hon hade fått höra det, tro mig!

• linas fina
    Meadow skrev 2010-04-13 20:46:47 följande:
    om de gör abort hoppas jag att de inte blir gravid på mycket mycket länge, så kanske de lär sig en läxa! Ett jävla hån mot dem som aldrig får barn, och för dem som kämpat flera år. IDIOTER IDIOTER IDIOTER IDIOTER. TS, Kan du verkligen hålla tyst till henne? Jag hade fått ett psykbryt om någon i min omgivning var så jävla störd i huvudet, hon hade fått höra det, tro mig!
    Men då tycker du alltså att alla som gör abort inte borde kunna bli gravida igen som straff. Det är väl fel att avbryta en graviditet för att man är ung, pluggar eller inte festat klart också i så fall. Man har lika stor rätt till abort oavsett anledning, man behöver ju inte ens uppge anledningen. Hur ska man bedöma vilka orsaker till abort som är okej och vilka som inte är det?
  • bits
    Vasen skrev 2010-04-13 16:30:31 följande:
    Hon borde alltså tvingas vara gravid och sen ska barnet tvångsadopteras bort? Det var rejäla tag det. Sen kan man i verkligheten inte bli nekad abort pga någon anledning. Man behöver ingen anledning för att få göra en abort, man behöver bara vara gravid tidigare än v 17+6.
    Jag förstår hur du menar, det är klart att det inte fungerar i praktiken, men visst blir även jag sugen på att de skulle bli tvungna att inte tvångsadoptera bort barnet, utan bli tvungna att föda och ta hem sitt lilla barn de försökt få i 1 år, och älska det, som vilken normal förälder som helst, oavsett om det blåser kuling, snöar, regnar, eller är växlande molnighet. Jag menar, vad är detta för trams? Jag tror inte heller att de när barnet väl är fött skulle adoptera bort det för att det är fött i fel månad, eller ej kunna älska det p.g.a detta. Det måste ju ligga något annat bakom...

Om inte, så önskar jag dem lycka och förmåga att kunna älska sitt eventuella framtida barn, som antagligen har det kön, stjärntecken, längd, hårfärg och lynne som de planerat.
  • bits
    bits skrev 2010-04-13 21:14:01 följande:
    Jag förstår hur du menar, det är klart att det inte fungerar i praktiken, men visst blir även jag sugen på att de skulle bli tvungna att inte tvångsadoptera bort barnet, utan bli tvungna att föda och ta hem sitt lilla barn de försökt få i 1 år, och älska det, som vilken normal förälder som helst, oavsett om det blåser kuling, snöar, regnar, eller är växlande molnighet. Jag menar, vad är detta för trams? Jag tror inte heller att de när barnet väl är fött skulle adoptera bort det för att det är fött i fel månad, eller ej kunna älska det p.g.a detta. Det måste ju ligga något annat bakom... Om inte, så önskar jag dem lycka och förmåga att kunna älska sitt eventuella framtida barn, som antagligen har det kön, stjärntecken, längd, hårfärg och lynne som de planerat.
    Och att det för guds skull är sol och "mysigt" väder  den sommar barnet föds. Stackars liten om så inte är fallet.
  • Bea08

Det här var bland det sjukaste jag läst. De förtjänar inga barn.

Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?