• Kajsan

Göra abort pga "vinterbarn"?

Jag har en bekant som planerar barn nr 2, hon och hennes man har försökt bli gravida i drygt ett år nu och fått 1 missfall.
    Nu blev hon gravid igen , vilket tydligen inte alls passade in tidsmässigt och hon kommer därför göra abort, eftersom de vill ha ett "sommarbarn" ( det är tydligen mysigare att vara hemma med en nyfödd på sommaren, och dessutom passar det bättre för dem att mannen kan vara föräldrarledig när barnet är dryga året och det är semestertider, han vill inte vara hemma på vintern).
    Naturligtvis har hon rätt att göra som hon vill, men vad känner ni spontant? Skulle ni göra abort _endast_ för att barnet beräknas komma fel månad?
    Hon säger att hon tänker bli gravid i slutet på sommaren istället.
    Även om jag försökte säga att man inte kan säkert säga att man kommer bli gravid vid en viss tid bara för att man önskar det...
    Så vad säger ni, spontant helt förståligt eller mycket konstigt?

Jo just det!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?
  • Muffinsmamman

Jag förstår inte, barn kommer när de kommer och inte på beställning. Tänk om det skulle bli så att de inte kan bli gravida sen...

• Kya
    Muffinsmamman skrev 2010-04-13 16:19:12 följande:
    Jag förstår inte, barn kommer när de kommer och inte på beställning. Tänk om det skulle bli så att de inte kan bli gravida sen...
    shit happens isåfall. varför skulle de inte kunna bli gravida sen, egentligen? Ska man tänka så om varje oplanerad/ovillig graviditet?
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • Joci

Jag är för rätten till abort oavsett anledning. Däremot kan jag ju tycka att det rimmar illa att några som har svårare att få barn väljer att göra abort för att det blir "fel" månad.
    Men som sagt, deras val. Röstade på annat; skulle inte göra likadant, men de får göra som de vill.

Är det här jag ska skriva nånting smart?!
  • KlasStures mamma

Hemskt! De kunde ju tänkt på det när de hade oskyddat sex i så fall istället! Om de nu ska planera allt i minsta detalj så kan de minsan planera samlivet oxå!

Det är en sjuk värld vi lever i!!!

• Muffinsmamman
    Kya skrev 2010-04-13 16:20:52 följande:
    shit happens isåfall. varför skulle de inte kunna bli gravida sen, egentligen? Ska man tänka så om varje oplanerad/ovillig graviditet?
    Du har inte varit där att vilja men inte kunna få barn va? Det är inte "shit happens" och gå vidare...
  • siamusen
    Muffinsmamman skrev 2010-04-13 16:27:33 följande:
    Du har inte varit där att vilja men inte kunna få barn va? Det är inte "shit happens" och gå vidare...
    Fast TS vänner verkar ju ha varit där och ändå tagit det beslutet. De tar nog med i beräkningen att de inte kan bli gravida igen.
  • EmmaRoSa

Sådant här blir jag så galet arg på, det är ett liv det handlar om, vissa människor är bara för mycket. Hur kan man ens tänka tanken bara för att de beräknas komma en annan tid än önskat..nää blir så jäkla upprörd för sådant här.

• Vasen
    Bette skrev 2010-04-13 15:39:34 följande:
    Hon borde inte få ha barn tycker jag, borde bli nekad abort på grund av den orsaken.
    Hon borde alltså tvingas vara gravid och sen ska barnet tvångsadopteras bort? Det var rejäla tag det.

Sen kan man i verkligheten inte bli nekad abort pga någon anledning. Man behöver ingen anledning för att få göra en abort, man behöver bara vara gravid tidigare än v 17+6.
  • Kya
    Muffinsmamman skrev 2010-04-13 16:27:33 följande:
    jodå, det är "shit happens" om man gjort frivilliga aborter innan av tex såna här anledningar.

men du svarade inte, varför ska de helt plötsligt inte kunna få barn?
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • My Girls
    Blondie86 skrev 2010-04-13 15:53:39 följande:
    Mythea: för att det kanske är en större grej? Jag gjorde en egen tråd av det nu.
    Ok, ja det kanske det finns någon som tycker
    If you want things to be different, perhaps the answer is to become different yourself.
Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?