• Kajsan

Göra abort pga "vinterbarn"?

Jag har en bekant som planerar barn nr 2, hon och hennes man har försökt bli gravida i drygt ett år nu och fått 1 missfall.
    Nu blev hon gravid igen , vilket tydligen inte alls passade in tidsmässigt och hon kommer därför göra abort, eftersom de vill ha ett "sommarbarn" ( det är tydligen mysigare att vara hemma med en nyfödd på sommaren, och dessutom passar det bättre för dem att mannen kan vara föräldrarledig när barnet är dryga året och det är semestertider, han vill inte vara hemma på vintern).
    Naturligtvis har hon rätt att göra som hon vill, men vad känner ni spontant? Skulle ni göra abort _endast_ för att barnet beräknas komma fel månad?
    Hon säger att hon tänker bli gravid i slutet på sommaren istället.
    Även om jag försökte säga att man inte kan säkert säga att man kommer bli gravid vid en viss tid bara för att man önskar det...
    Så vad säger ni, spontant helt förståligt eller mycket konstigt?

Jo just det!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?
  • Manchester
    Rockan skrev 2010-04-13 14:09:41 följande:
    Fast måste man förstå andras skäl..? Jag fattar verkligen inte heller hur familjen i TS tänker men det betyder inte jag skulle döma dem eller önska dem olycka i form av barnlöshet. Däremot lite mer respekt för sin egen kropp & att de förhoppningsvis har rätt prioriteringar gällande det barn de har & eventuella nästkommande.Planerade graviditeter avbryts hela tiden av olika skäl, likväl som oplanerade graviditeter gör det. För fostret gör det ingen som helst skillnad varför det blir aborterat, ingreppet är detsamma oavsett skäl. Vore det inte det skulle jag säkerligen tänka annorlunda.
    Jag håller inte med dig. Det viktiga är inte huruvida fostret skulle kunna veta om skälet till abort vore tillräckligt bra. Det handlar inte heller om att jag personligen måste godkänna varje abort eller att jag skulle ha gjort samma val i den situationen.

Jag ser dock två lika tungt vägande skäl att vara emot abort i det här fallet:
    1. Respekt för liv, även för det liv som ännu så länge inte är fullt utvecklat, utan mer är en möjlighet. Jag inser att det finns situationer när barnet och/eller den blivande mamman - kanske båda föräldrarna - skulle lida om barnet fick födas. Exakt när den gränsen är nådd kan nog diskuteras, men den finns där. Det här fallet ligger dock oändligt långt ifrån den.

2. För att ha en chans att bli en bra förälder måste man ibland kunna bortse från sina egna önskemål och sätta barnen i främsta rummet. De som gör abort för att de hellre vill använda barnledigheten som någon sorts förlängd semester verkar inte riktigt klara det. Därmed är jag orolig för om de föräldrarna verkligen kan ta hand om ett barn på ett bra sätt.
  • Selfish Geene
    Bette skrev 2010-04-13 15:39:34 följande:
    Hej, Det verkar ju helt sjukt att man gör abort bara för att barnet kommer fel årstid. Min son är född i december och det är helt underbart att vara mamma, bra om de är lite äldre under sommaren tycker jag. Hon borde inte få ha barn tycker jag, borde bli nekad abort på grund av den orsaken.
    borde hon "inte få ha barn" eller "bli nekad abort"? Båda delarna blir svårt att genomföra
  • AllyZ

Vissa har forlorat respekten for liv....det ar en manniska som ska fodas, inte planering av semester eller inkop av hundvalp. Fodseln av ditt barn blir den basta handelsen oavsett vilken manad det intraffar.

Sen det har med manader och vinterbarn, herregud! tank lite langre an utanfor Sveriges granser. I Australien ar en bebis fodd december ett sommarbarn och ett fott i juli ett vinterbarn. I England delar man skolaret mellan juli och augusti. Alltsa ar de barn i klassen fodda i juni och juli yngst i klassen och har fodelsedag sist, de pa fodda augusti-december fyller tex 18 fore de pa var-halvaret. Det ar som sagt en manniska man ska foda, ett nytt liv, som kan komma att flytta till vilket land i varlden som helst. Sen maste jag saga att nar man har kommit over 20 ar man otroligt tacksam for att inte fylla ar forsta halvan av aret! Man vill ju behalla sin unga alder sa lange som mojligt!
    Tycker som de flesta andra att detta ar sjukt, skrammande, obildat, smaklost och upprorande...skule jag varit hennes van som TS skulle jag berattat vad jag tyckte! Nastan sa man onskar att hon far ga igenom en smartsam abort och sen inte blir gravid pa ett bra tag sa att hon far lite perspektiv pa livet!
  • Fru Sveden

Jag har ingen som helst förtåelse faktiskt. Jag har inte planerat något av mina barn visseligen föddes sonen i slutet av juni och andra sonen har BF nu i aug så jag har väl haft tur enligt din kompis. Dock hade jag inte gjort abort även om jag blivit oplanerat gravid mitt i vintern. Kan förstå hennes resonemang med att det är lättare med ett nyfött barn mitt i sommaren samtidigt tycker jag att hon skall vara glad att hon blivit gravid överhuvudtaget!

• mammamadeleine

Är du seriös? Det var nog nått av det jävligaste jag har hört, tror dom att det bara är att beställa när man vill ha barn?!  Fy faan om det är sant!!

Meja 3/7-03 Eddie 9/7 -08 Bebben i magen kommer 16/6
  • Kya
    My Girls skrev 2010-04-13 16:37:09 följande:
    Med tanke på att de har försökt ett år innan nu så känns det lite vanskligt att chansa bara för att få rätt årstid. Jag hade inte velat ha ts bekantas ångest om det inte går vägen sen, om det verkligen är väldigt viktigt att få syskon dvs.
    ja det missade jag, att de hade försökt i ett år. tjaaaa, då kan det inte vara alltför viktigt att få ett syskon, om man kan göra abort för en sån sak som att barnet föds under fel årstid. {#lang_emotions_undecided}
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • LoLiNi

För någon som är ofrivilligt barnlös låter detta oerhört cyniskt och hemskt! Det är den attityden till barnafödande som gör att den svenska lagstiftningen ligger efter trenden när det kommer till metoder att lösa problemen med ofrivillig barnlöshet!

Otacksamt och ganska vådligt om de har ett MF bakom sig, är två andra tankar som också slår iaf mig!

• High Heel Bitch

Ibland undrar man hur sk vuxna människor resonerar, sitter dem på sitt huvud eller vad? Tycker inte dem är särskilt mogna för att ha barn, kanske de borde tänka om helt och låta bli!

?°?°?°ღ♥ Amor Vincit Omnia ♥ღ?°?°?°
  • Lilla Lime

Hemskt! Det är inte direkt så att man skickar efter barn på postorder! om de kämpat så länge måste man ju vara rätt dum om man ens överväger abort. sen finns det ju inga garantier för att de kan bli gravida efter sommaren. vem vet vilka komplikationer som dyker upp av aborten? att ens ha ett sånt skäl till abort är helt obegripligt för mig. (vi har förlorat 2 barn under graviditet o skulle aldrig utsätta mig för att göra nåt sånt frivilligt!!)

Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?