• Kajsan

Göra abort pga "vinterbarn"?

Jag har en bekant som planerar barn nr 2, hon och hennes man har försökt bli gravida i drygt ett år nu och fått 1 missfall.
    Nu blev hon gravid igen , vilket tydligen inte alls passade in tidsmässigt och hon kommer därför göra abort, eftersom de vill ha ett "sommarbarn" ( det är tydligen mysigare att vara hemma med en nyfödd på sommaren, och dessutom passar det bättre för dem att mannen kan vara föräldrarledig när barnet är dryga året och det är semestertider, han vill inte vara hemma på vintern).
    Naturligtvis har hon rätt att göra som hon vill, men vad känner ni spontant? Skulle ni göra abort _endast_ för att barnet beräknas komma fel månad?
    Hon säger att hon tänker bli gravid i slutet på sommaren istället.
    Även om jag försökte säga att man inte kan säkert säga att man kommer bli gravid vid en viss tid bara för att man önskar det...
    Så vad säger ni, spontant helt förståligt eller mycket konstigt?

Jo just det!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?
  • Älskade Ängel

Det låter så sjukt att jag mår illa. Fy fan vilka människor det finns!

• Bjornis

Jag har en vän i en liknande situation. De planerar barn nr 3 och hon har gjort 2 aborter på grund av fel timing ("vill inte vara höggravid på sommaren" osv). Och nu senast så "råkade" de ha sex vid äl och då tog hon dagen-efter-piller för hon ska ju hinna åka på sin resa innan de blir med barn. Förgra vid det blir de i juni eller juli förstår ni.
    Detta sticker i ögonen på en sån som jag som försökt i ett år och fått 1 ma och 2 mf (hon är väl insatt i våra bekymmer). Självklart får hon bestämma själv men att så nonchalant tro att man kan bestämma över ett liv. Jag vet inte... Känns trist att höra henne bara.

• Miss Maya
    Bjornis skrev 2010-04-14 08:38:41 följande:
    Jag har en vän i en liknande situation. De planerar barn nr 3 och hon har gjort 2 aborter på grund av fel timing ("vill inte vara höggravid på sommaren" osv). Och nu senast så "råkade" de ha sex vid äl och då tog hon dagen-efter-piller för hon ska ju hinna åka på sin resa innan de blir med barn. Förgra vid det blir de i juni eller juli förstår ni. Detta sticker i ögonen på en sån som jag som försökt i ett år och fått 1 ma och 2 mf (hon är väl insatt i våra bekymmer). Självklart får hon bestämma själv men att så nonchalant tro att man kan bestämma över ett liv. Jag vet inte... Känns trist att höra henne bara.
    Tja. Det är precis vad hon gör och kan och har rättighet att bestämma. Det vill säga huruvida hon överhuvudtaget vill vara gravid och när.
  • Pusselbiten86

Skakar på huvudet och tycker de är IDIOTER!!!

Jag sa när vi började skaffa barn att de hade varit roligare med ett somarbarn, jag fick 2 st.
    Men nu sista gången när vi blev gravida så inföll BF 19 Dec, Alwin kom till oss den 10 Dec ch jag ser inget fel alls idetta.

Perfekt nu i somamr för då börjar han ju bli mer " med" Så man kan leka massa med han :)

Nej som sagt IDIOTER som tänker göra abort pga av fel årstid!!

Noah 060526, Thias 070724, Alwin 091210
  • Matillin
    Miss Maya skrev 2010-04-14 08:44:55 följande:
    Tja. Det är precis vad hon gör och kan och har rättighet att bestämma. Det vill säga huruvida hon överhuvudtaget vill vara gravid och när.
    Ja och det blir en sjuk konsekvens av vårat fria abortsystem där inga aborter ifrågasätts.
    Folk kan göra abort hur som helst och när som helst på grund av dom mest idiotiska anledningar som fel månad eller fel kön.
    Ok att man inte vill ha barn alls eller fostret visar sig vara allvarligt sjukt, då är abort en utväg.
    Men när båda i förhållandet vill ha barn, har försökt få barn länge och planerar barn men väljer abort för att barnet kommer födas i fel månad då måste man ha något riktigt seriöst fel i huvudet.
  • MansonDust

Usch, jag tycker inte att sådana ska ha barn öht faktiskt. Snacka om att leka med liv.
    Jag har en son som är född 28/12, so what ? {#lang_emotions_foot_in_mouth}

♥ Fick äran att bli mamma 2002, 2006 & 2008 ♥ Två döttrar & en son ♥
  • MansonDust

Mitt ena barn är född 22 Maj, BF var 18 Juni. Jag tycker faktiskt att det var rätt jobbigt mitt i sommarvärmen med en nyfödd, som tyckte att det var varmt & svettigt. Som skrek & skrek & man svettades.. Ett annat barn är född i Oktober. Det är nog den bästa tiden för mig. Jätteskönt, sista månaden som gravid blev det höst & mysiga höstpromenader med bebisen. Lagom till våren är bebisen större & "med".

♥ Fick äran att bli mamma 2002, 2006 & 2008 ♥ Två döttrar & en son ♥
  • Zimlis

Det låter helt fel - jag skulle aldrig kunna göra, MEN jag är för vår fria aborträtt och känner hon och hennes man att det blir helt fel för dem att få ett barn då - ja då är det trots allt upp till dem

Det som stör mej är dubbelmoralen - vi vill ha barn, men vi vill inte ha barn - vill man inte ha vinterbarn, ja men då skyddar man sej under de månader som det riskeras att bli ett vinterbarn

Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?