• Kajsan

Göra abort pga "vinterbarn"?

Jag har en bekant som planerar barn nr 2, hon och hennes man har försökt bli gravida i drygt ett år nu och fått 1 missfall.
    Nu blev hon gravid igen , vilket tydligen inte alls passade in tidsmässigt och hon kommer därför göra abort, eftersom de vill ha ett "sommarbarn" ( det är tydligen mysigare att vara hemma med en nyfödd på sommaren, och dessutom passar det bättre för dem att mannen kan vara föräldrarledig när barnet är dryga året och det är semestertider, han vill inte vara hemma på vintern).
    Naturligtvis har hon rätt att göra som hon vill, men vad känner ni spontant? Skulle ni göra abort _endast_ för att barnet beräknas komma fel månad?
    Hon säger att hon tänker bli gravid i slutet på sommaren istället.
    Även om jag försökte säga att man inte kan säkert säga att man kommer bli gravid vid en viss tid bara för att man önskar det...
    Så vad säger ni, spontant helt förståligt eller mycket konstigt?

Jo just det!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?
  • Snuttjulla
    Purlan skrev 2010-04-14 10:16:50 följande:
    Det är ju skillnad på att önska att få ett barn vid en viss tidpunkt och att ta bort ett barn som blivit till vid "fel" tidpunkt. Min son är född i april, jag vill hemskt gärna att vårt nästa barn också blir ett vårbarn MEN man är väl glad om det överhuvudtaget blir ett barn till och när det kommer spelar verkligen ingen roll egentligen. Tycker att det är hemskt praktiskt att sonen börjat gå nu när det inte längre är slaskigt, men det finns säkert fördelar oavsett vilken tid på året barnen kommer.
    det är ju det jag menar, en sak att önska, men det är helt tokigt (tycker jag) att abortera, för att man inte får barn när man vill. Ett
    barn är den finaste gåvan man kan få, och jag tycker ingen har rätt att "leka gud" som nån sa. (är förvisso emot aborter i de allra flesta fall)
    Sen är det en sak att göra abort för att det inte passar att bli gravid just då, tex av ekonomiska skäl, men att göra det för att bebisen skulle vara född fel tidpunkt...
  • Hedi
    Muffinsmamman skrev 2010-04-14 10:43:53 följande:
    Jag tycker den här tråden (dock inte större delen av inläggen) är fruktansvärd. Givetvis är det fri abort men på vilka villkor, vill man inte ha barn under vissa måndader får man skydda sig. Men har man försökt att få barn under 1 år och dessutom haft missfall skall man nog tänka en vända till innan man bokar tiden. Vidhåller vad jag skrivit förut; barn kommer inte på beställning, de kommer när de kommer!! Min barn är född mitt i vintern, det funkade jättebra, dessutom var han 1,5 år när h*n skulle skolas in på dagis i augusti då det är absoult lättast att få plats på den förskola man vill ha plats (i platsbristens Stockholm :D) eftersom då går flest barn till förskoleklasserna. Sommaren när h*n var 6 mån var dessutom den varmaste på mannaminne, då hade det inte varit roligt att vara nyfödd... 
    Haller med!

Jag kan första att man kanske funderar lite kring när pa aret man vill ha ett barn. Om man börjar försöka da man tycker det verkar mest lämpligt att fa barn och sedan märker att det inte fungerar, hur faskien kan man ens välja att hoppa över en manad.

I hennes fall dessutom, jag tycker det verkar väldigt konstigt nästan sa att jag funderar pa om det är pa riktigt.
  • Purlan
    Snuttjulla skrev 2010-04-14 10:48:01 följande:
    det är ju det jag menar, en sak att önska, men det är helt tokigt (tycker jag) att abortera, för att man inte får barn när man vill. Ett barn är den finaste gåvan man kan få, och jag tycker ingen har rätt att "leka gud" som nån sa. (är förvisso emot aborter i de allra flesta fall) Sen är det en sak att göra abort för att det inte passar att bli gravid just då, tex av ekonomiska skäl, men att göra det för att bebisen skulle vara född fel tidpunkt...
    Jodå, förstod vad du menade, bara bekräftade dina åsikter
  • Geiisha

Jösses, vilka jubelidioter. Hoppas att de inte lyckas igen till sommaren som de tänkt, så kanske de vaknar. Varför försökte de ens om de så uppenbart inte ville ha barn just då? Låter ju inte klokt.

• Snuttjulla
    Purlan skrev 2010-04-14 10:55:00 följande:
    Jodå, förstod vad du menade, bara bekräftade dina åsikter
    skönt. var orolig att jag framstog som en idiot jag med... (liksom ts vän)
  • Eshka

Har bara läst TS och jag tycker att det var bland det mest korkade jag läst, någonsin. Men är man hjärndöd så är man....

Har själv ett vinterbarn som föddes den 28 dec. 07 och jag tycker det var himla praktiskt när man skulle räkna månaderna.. Han följer ju kalenderårets månader exakt..

• Anna Maria
    "det är tydligen mysigare att vara hemma med en nyfödd på sommaren, och dessutom passar det bättre för dem att mannen kan vara föräldrarledig när barnet är dryga året och det är semestertider, han vill inte vara hemma på vintern"

Dessa människor tänker inte längre än näsan pekar, eller mer exakt inte längre än föräldraledigheten varar. När barnet är 5, 10 eller 15 år gammalt spelar det ju ingen roll när på året det föddes! Usch, jag blir så ledsen när jag tänker på hur egoistiska de är... planerar in graviditeten efter vad som passar deras egna önskemål för ledighet!
  • Hedi

Det roliga är att jag tycker att sommaren är den absolut sämsta tiden pa aret att fa ett barn . (finns ingen dalig tid men om man kunde välja)

• Fjant Helle

Tycker det är lite underligt om man VERKLIGEN längtar efter barn, får misfall, lyckas bli gravid igen men tycker det är fel tidpunkt...?
    Då kan man väl inte längta speciellt mycket efter ett litet liv? Det är iallafall min spontana tanke efter att ha läst TS.

Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?