• Kajsan

Göra abort pga "vinterbarn"?

Jag har en bekant som planerar barn nr 2, hon och hennes man har försökt bli gravida i drygt ett år nu och fått 1 missfall.
    Nu blev hon gravid igen , vilket tydligen inte alls passade in tidsmässigt och hon kommer därför göra abort, eftersom de vill ha ett "sommarbarn" ( det är tydligen mysigare att vara hemma med en nyfödd på sommaren, och dessutom passar det bättre för dem att mannen kan vara föräldrarledig när barnet är dryga året och det är semestertider, han vill inte vara hemma på vintern).
    Naturligtvis har hon rätt att göra som hon vill, men vad känner ni spontant? Skulle ni göra abort _endast_ för att barnet beräknas komma fel månad?
    Hon säger att hon tänker bli gravid i slutet på sommaren istället.
    Även om jag försökte säga att man inte kan säkert säga att man kommer bli gravid vid en viss tid bara för att man önskar det...
    Så vad säger ni, spontant helt förståligt eller mycket konstigt?

Jo just det!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?
  • Muffinsmamman

Därför att det blir så ibland... tyvärr.

• My Girls
    Kya skrev 2010-04-13 16:31:26 följande:
    jodå, det är "shit happens" om man gjort frivilliga aborter innan av tex såna här anledningar. men du svarade inte, varför ska de helt plötsligt inte kunna få barn?
    Med tanke på att de har försökt ett år innan nu så känns det lite vanskligt att chansa bara för att få rätt årstid. Jag hade inte velat ha ts bekantas ångest om det inte går vägen sen, om det verkligen är väldigt viktigt att få syskon dvs.
    If you want things to be different, perhaps the answer is to become different yourself.
  • Matillin

Min spontana reaktion
    -Är människan helt störd?

• mamalin

Jag tycker med det är hemskt...

Jag har dessutom en vännina som gör abort nu för att dom inte känner att dom har råd rent ekonomiskt. Det jag reagerar på dock är att hon är över 35, hon har själv valt att sluta med piller, hon VILL Ha fler barn... men nu gör hon abort för att dom känner att dom inte har råd. Jag förstår Inte. Och jag känner mig så hemskt som inte har förståelse för henne. Har jättedåligt samvete för det för hon är verkligen jättegullig och jag tycker massa om henne. Men :/ Det käns fel. Får försöka stötta henne ändå antar jag..

• ahlcec

Tja, min grundinställning är såhär att du får göra abort av vilken kokoanledning som helst, och hur många du vill också. Det är okej.

Med det sagt vill jag säga att jag inte röstade för jahg vet inte riktigt, men såhär: dina vänner är ju helt dumma i huvet. Är det där deras riktiga anledning tycker jag de är så dumma i huvet att det tammejfan SKÄR i mig så förbannad blir jag. Vilka jävla dumknullade idioter.
    Så tycker jag.

• lovely storm

det känns som ett "hån" för alla där ute som kämpar och har kämpat i åratal med att bli gravida!!
    förstår inte varför hon överhuvudtaget berättar det för folk...
    jag är inte emot abort.... men på sådanna grunder borde det vara förbjudit!
    vill man inte ha vinterbarn... skydda er då under dessa månader!

• Stoce

Så sjukt!! Visst, man kan ha någon bild av att inte vilja att barnet föds sent på året, det har jag också haft. Kan man beställa dem till när man vill att de ska komma vore väl smidigt?! Men så enkelt är det inte! Vi har försökt i nästan ett år, och NU lyckades vi. Är överlycklig att vi ska ha en decemberbebis. Jag skulle aldrig i livet kunna göra en abort för att det inte "passar in". Gräsligt!! Knip med benen om inte tiden passar... sjukt sjukt sjukt

• Stoce
    Stoce skrev 2010-04-13 17:00:06 följande:
    Så sjukt!! Visst, man kan ha någon bild av att inte vilja att barnet föds sent på året, det har jag också haft. Kan man beställa dem till när man vill att de ska komma vore väl smidigt?! Men så enkelt är det inte! Vi har försökt i nästan ett år, och NU lyckades vi. Är överlycklig att vi ska ha en decemberbebis. Jag skulle aldrig i livet kunna göra en abort för att det inte "passar in". Gräsligt!! Knip med benen om inte tiden passar... sjukt sjukt sjukt
    Tilläggas ska att jag absolut tycker att bebis i magen passar in, på alla sätt och vis
  • lyckligmamma

Klart att hon får göra abort. Vet inte om ett år är normalt för att försöka bli gravid, eller om man har svårt att bli gravid igen. Skulle inte göra abort pg av en sån konstig anledning. Men alla gör olika

• Lois

Blev chockad när jag såg rubriken på tråden.
    Som många andra kanske tycker så tycker jag att det är petitesser att göra abort för, och i mitt eget ställe hade jag varit glad bara för att bli gravid. Det finns ju många som har svårt för det och jag kan bara föreställa mig hur jobbigt det måste vara.
    Jag har hört att man kan bli steril efter att ha gjort abort, men det kanske gäller om man gör det för många ggr...?
    Vill de verkligen ha barn?

Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?