• Kajsan

Göra abort pga "vinterbarn"?

Jag har en bekant som planerar barn nr 2, hon och hennes man har försökt bli gravida i drygt ett år nu och fått 1 missfall.
    Nu blev hon gravid igen , vilket tydligen inte alls passade in tidsmässigt och hon kommer därför göra abort, eftersom de vill ha ett "sommarbarn" ( det är tydligen mysigare att vara hemma med en nyfödd på sommaren, och dessutom passar det bättre för dem att mannen kan vara föräldrarledig när barnet är dryga året och det är semestertider, han vill inte vara hemma på vintern).
    Naturligtvis har hon rätt att göra som hon vill, men vad känner ni spontant? Skulle ni göra abort _endast_ för att barnet beräknas komma fel månad?
    Hon säger att hon tänker bli gravid i slutet på sommaren istället.
    Även om jag försökte säga att man inte kan säkert säga att man kommer bli gravid vid en viss tid bara för att man önskar det...
    Så vad säger ni, spontant helt förståligt eller mycket konstigt?

Jo just det!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?
  • uppdragmamma

hur tänker människan?
    Vill man inte ha barn så kan man ju använda sig av kondom om det tillfälet man vill ha sex inte passar ihop m,ed när man tycker barnet ska "tillverkas"

Tycker det låter alldeles för jä*ligt!
    Tänk på alla dom som får kämpa och kämpa för sina barn...

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨ ¨*:?. ♥ Mamma till Sebastian 071202 & Wille 090314 ♥ .?:*¨¨*:?.&
  • Rosen 80

Vet inte vad jag ska säga, är helt chockad. Finns det människor som tänker så??!! Så fruktansvärt!!!!!!!

• 080614

Jag var snabb och svarade "Hemskt, hon borde inte få ha barn" men sen började jag fundera att man ska nog inte vara så snabb att döma. Orsaken är urlöjlig och jag skulle aldrig göra det av den anledningen. Men det kan ju också vara så att det inte är den rätta anledningen heller. Hon kanske har varit otrogen eller druckit mycket alkohol och misstänker att barnet har blivit skadat, bara spekulationer!
    Men alla kvinnor har rätt till fri abort!

• bits

Min spontana reaktion är att det ju inte är barn de vill ha. De vill någonting annat, det låter ju jätteskumt. Det är ju deras barn som skall födas, skall de ta bort det på lösa grunder, när de försökt som du säger, i ett år, och fått ett missfall. Det barnet som hon bär på kommer ju inte att födas igen, de kommer aldrig att få hålla i det, aldrig lära känna det, det kommer att vara borta.

Jag kan förstå att man gör abort, men att göra det p.g.a att det är mysigare att vara mammaledig på sommaren, och dessutom när de försökt att få barn och dessutom förlorat ett på vägen. (???)

• JBC

Är inget som jag skulle ens överväga. Antingen så kör man skyddat tills rätt tidpunkt kommer eller så tar man det man får. Är lite samma sak som att abortera pga fel kön. Nä, detta går fetbort!

• Kya

jag tycker det verkar helskumt. iofs skulle jag aldrig kunna genomföra en abort, men är helt för eget val! frågan är varför de försökte skaffa barn nu, om de vill ha ett sommarbarn? Jag tror det säkert ligger mer i bakgrunden till beslutet. men det är mina egna spekulationer.

Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • trolltotten

Jag vore inte ledsen om hon inte kan bli gravid igen. Fy faan

• Skogsstjärna

Jag skulle förstå om hon föredrog att få ett sommarbarn, och ha förståelse för att undvika att bli gravid (preventivmedel) under "fel" månader. Men det här är så fel, att göra abort av enbart den anledningen. Jag tycker att det är hemskt. Röstade spontant på femte alternativet, men jag tycker ju att hon ska få ha barn, särskilt det hon redan har.

• Smokie

Jag tycker man är sjuk i huvudet om man resonerar så...

Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?