• Kajsan

Göra abort pga "vinterbarn"?

Jag har en bekant som planerar barn nr 2, hon och hennes man har försökt bli gravida i drygt ett år nu och fått 1 missfall.
    Nu blev hon gravid igen , vilket tydligen inte alls passade in tidsmässigt och hon kommer därför göra abort, eftersom de vill ha ett "sommarbarn" ( det är tydligen mysigare att vara hemma med en nyfödd på sommaren, och dessutom passar det bättre för dem att mannen kan vara föräldrarledig när barnet är dryga året och det är semestertider, han vill inte vara hemma på vintern).
    Naturligtvis har hon rätt att göra som hon vill, men vad känner ni spontant? Skulle ni göra abort _endast_ för att barnet beräknas komma fel månad?
    Hon säger att hon tänker bli gravid i slutet på sommaren istället.
    Även om jag försökte säga att man inte kan säkert säga att man kommer bli gravid vid en viss tid bara för att man önskar det...
    Så vad säger ni, spontant helt förståligt eller mycket konstigt?

Jo just det!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?
  • Cloud Berry
    Vasen skrev 2010-04-13 12:22:14 följande:
    Fast ytliga människor är väl människor de med. Jag tycker det låter lite läskigt att önska sorg och barnlöshet åt folk för att de är ytliga. Om det handlat om ren onda, typ koncentrationslägerföreståndare som badar i spädbarns blod ok, men ytlighet?
    Fast att göra abort för att det är vinter och inte sommar är bara så fel. Vilken syn på graviditet och barn om det är så lätt att göra abort av den anledningen.
  • Margaux

Herregud... mkt ska man höra!! Tror de att barn är något man beställer när det passar eller??

Jag blir så sur att jag spontant hoppas de _aldrig_ blir gravida igen.... Tänk om barnet eventuellt skulle bli sjuk någon gång och det inte passar "in i schemat"?? Vad ska dom göra då??

• siamusen
    Cloud Berry skrev 2010-04-13 12:34:15 följande:
    Man är otacksam och tar många saker för givna om man gör abort på de premisserna, vet inte mer hur jag ska förklara så att du förstår.Det är det där extrema att göra abort för att det är fel årstid som jag stör mig på, inte bröstoperationer eller abort för andra anledningar.
    Ja, jag har förstatt att det är det du stör dig pa. Jag undrar bara varför det skulle vara mer otacksamt än nagon annan abort?

Ur din synvinkel är det kanske en skillnad men inte ur deras och det är vâl deras liv det gâller?

och varför ska de straffas för att de gör ett annat val än du?
  • Mad as snow

Rent spontant har jag svårt att tro att tråden är annat än hypotetisk. Men: om man är för fri abort så är man för fri abort, i min värld. Jag kan inte lägga mig i och värdera nyanserna i enskilda individers orsak till att de gör abort. Men rent personligt anser jag att det skulle vara horribelt att försöka regissera sitt liv för att uppnå den perfekta tidpunkten när ett barn föds. Sådana människor brukar i allmänhet komma till insikt om att det i slutändan är lönlöst att försöka sig på det, eftersom livet gör som det vill ändå.

Someone get me a fucking wiener before I die.
  • Freja10
    Vasen skrev 2010-04-13 12:22:14 följande:
    Fast ytliga människor är väl människor de med. Jag tycker det låter lite läskigt att önska sorg och barnlöshet åt folk för att de är ytliga. Om det handlat om ren onda, typ koncentrationslägerföreståndare som badar i spädbarns blod ok, men ytlighet?
    Men vet man verkligen att fostret inte känner av en abort alls? Jag förstår kvinnor kan behöva göra abort av olika skäl, men jag tycker inte att man ska "överytnyttja" möjligheten då vi idag inte helt säkert kan säga att fostret inte känner av det. Jag har själv läst om hur foster försöker komma undan abortverktyg osv och bara för att vi idag använder andra metoder som piller m.m. så vad vet vi om fostrets smärta? Eller har du nya rön i ämnet som jag missat?
  • Mad as snow
    Mad as snow skrev 2010-04-13 12:40:28 följande:
    Jag kan inte lägga mig i och värdera nyanserna i enskilda individers orsak till att de gör abort.
    Vilket jag i och för sig just gjorde:

Mad as snow skrev 2010-04-13 12:40:28 följande:
    Men rent personligt anser jag att det skulle vara horribelt att försöka regissera sitt liv för att uppnå den perfekta tidpunkten när ett barn föds. Sådana människor brukar i allmänhet komma till insikt om att det i slutändan är lönlöst att försöka sig på det, eftersom livet gör som det vill ändå.
    {#lang_emotions_undecided}
    Someone get me a fucking wiener before I die.
  • Rockan

Jag förstår inte alls hur man vågar ta den risken om man vill ha fler barn. Det är en konstig anledning att utsätta sin kropp för den stress som en abort innebär, det tyder på okunskap & brist på respekt.

Men jag skulle aldrig önska henne olycka, kalla henne hemsk eller hoppas att hon inte ska få fler barn. Jag kan dock hoppas hon börjar respektera sin kropp mer.

• Sunset 79
    Margaux skrev 2010-04-13 12:36:34 följande:
    Herregud... mkt ska man höra!! Tror de att barn är något man beställer när det passar eller?? Jag blir så sur att jag spontant hoppas de _aldrig_ blir gravida igen.... Tänk om barnet eventuellt skulle bli sjuk någon gång och det inte passar "in i schemat"?? Vad ska dom göra då??
    håller med dig
  • siamusen
    Freja10 skrev 2010-04-13 12:42:09 följande:
    Men vet man verkligen att fostret inte känner av en abort alls? Jag förstår kvinnor kan behöva göra abort av olika skäl, men jag tycker inte att man ska "överytnyttja" möjligheten då vi idag inte helt säkert kan säga att fostret inte känner av det. Jag har själv läst om hur foster försöker komma undan abortverktyg osv och bara för att vi idag använder andra metoder som piller m.m. så vad vet vi om fostrets smärta? Eller har du nya rön i ämnet som jag missat?
    Jo det vet man att de inte gör. Den delen av hjârnan är inte utvecklad sa tidigt. Filmen du sett är en kând propagandafilm.

http://www.ampainsoc.org/pub/bulletin/jul03/article1.htm

http://goliath.ecnext.com/coms2/gi_0199-3469813/The-fetus-may-feel-pain.html

Små länkar om fostrets kapacitet att kânna smärta.
Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?