• Kajsan

Göra abort pga "vinterbarn"?

Jag har en bekant som planerar barn nr 2, hon och hennes man har försökt bli gravida i drygt ett år nu och fått 1 missfall.
    Nu blev hon gravid igen , vilket tydligen inte alls passade in tidsmässigt och hon kommer därför göra abort, eftersom de vill ha ett "sommarbarn" ( det är tydligen mysigare att vara hemma med en nyfödd på sommaren, och dessutom passar det bättre för dem att mannen kan vara föräldrarledig när barnet är dryga året och det är semestertider, han vill inte vara hemma på vintern).
    Naturligtvis har hon rätt att göra som hon vill, men vad känner ni spontant? Skulle ni göra abort _endast_ för att barnet beräknas komma fel månad?
    Hon säger att hon tänker bli gravid i slutet på sommaren istället.
    Även om jag försökte säga att man inte kan säkert säga att man kommer bli gravid vid en viss tid bara för att man önskar det...
    Så vad säger ni, spontant helt förståligt eller mycket konstigt?

Jo just det!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?
  • Little me

Det är när jag hör sådana saker som jag blir extremt irriterad över att vissa har så "lätt" att bli gravida.
    Jag har försökt i 1,5år och är ÄNTLIGEN gravid!
    Bf i November, skulle inte ha valt om jag fick välja men herregud, det är mitt barn!
    Skulle göra allt för det barnet. Nu har jag verkligen förstått hur mycket jag vill ha det.
    Finns ingenting som skulle göra att jag gjorde abort nu!

• Kokomo
    Phlippan87 skrev 2010-04-13 09:53:39 följande:
    jag är född sent i november och avskydde det alltid när jag var mindre, så jag vet hur vår dotter kommer känna, men inte är hon mindre älskad för att hon är född i december
    Hur kan du veta att er dotter kommer att känna som du? Hör och häpna men det finns faktiskt de som inte bryr sig ett jota eller som faktiskt tycker om att fylla år i slutet av året!
  • Mamma 04 och 06

Det låter inte klokt att välja bort ett barn åga fel årstid. Undra hur de känner i fall att hon inte kan bli gravid igen. Inte för att jag i så fall skulle tycka synd om dem, men ändå... Dessutom är inte barn bara utbytbara med varandra.

Ok om man familjeplanerar efter vilken årstid man vill få barn (fast det kan jag knappt heller förstå mig på), men att göra abort pga det?!!? 

• Utlandssvensk76

Det dar later ju jattekonstigt! Ar mycket forvanad att personer som har kampat med att bli med barn (och har ett missfall i bagaget) valjer att nu gora abort pga en sadan anledning. Tycker det later oerhort tragiskt och vore det min van skulle jag lata henne veta det!

113 dagar kvar!!
  • LillTussa

Det var det knepigaste jag hört och dessutom att de först haft svårt att få barn väljer att göra abort?

• Alcaviola

Har ingen som helst förståelse för det! Nästan så man tänker att hon inte borde få nåt mer barn när hon är så otacksam. Vissa månader kanske är lite mer obekväma än andra men so what??!! Inte att man gör abort för det direkt, tror man överlever att va född på vintern, är rätt många som är det...... 

• Arentorpbebis

okej så det är bättre att kanske inte få några barn alls så länge man inte får några vinterbarn? fan va vidrigt tänkt!

Är född på sommaren å de var ju inte så kul när man inte hade kalas för klassen åså bara för att alla var på semester.... men jag är har överlevt!!

• Uller

Förstår inte den mammans resonemnang. Om man har lite svårt att bli med barn och verkligen vill ha ett barn till så spelar det absolut ingen roll när på året barnet kommer. Huvudsaken är att det kommer. Man skulle bli superglad.

• Najs

Ursäkta men att gör abort för att bebisen kommer "födas under fel tid på året", dummaste jag någonsinn hört.. Snacka om idiot.

• Cloud Berry

Jag hoppas att den som gör abort på de premisserna kommer att få väldigt svårt att få barn efter det. Jag hoppas att det kommer ta flera år innan de lyckas nästa gång.

Då förstår de kanske att de skulle varit tacksamma för det de fick istället för att kasta bort det.

Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?