• Kajsan

Göra abort pga "vinterbarn"?

Jag har en bekant som planerar barn nr 2, hon och hennes man har försökt bli gravida i drygt ett år nu och fått 1 missfall.
    Nu blev hon gravid igen , vilket tydligen inte alls passade in tidsmässigt och hon kommer därför göra abort, eftersom de vill ha ett "sommarbarn" ( det är tydligen mysigare att vara hemma med en nyfödd på sommaren, och dessutom passar det bättre för dem att mannen kan vara föräldrarledig när barnet är dryga året och det är semestertider, han vill inte vara hemma på vintern).
    Naturligtvis har hon rätt att göra som hon vill, men vad känner ni spontant? Skulle ni göra abort _endast_ för att barnet beräknas komma fel månad?
    Hon säger att hon tänker bli gravid i slutet på sommaren istället.
    Även om jag försökte säga att man inte kan säkert säga att man kommer bli gravid vid en viss tid bara för att man önskar det...
    Så vad säger ni, spontant helt förståligt eller mycket konstigt?

Jo just det!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?
  • Superbia

Tycker att det är tragiskt. Hon om någon borde väl förstå att man inte bara beställer barn hur som helst. Om det nu tagit den här tiden att få barn, så borde de vara glada över att det blev barn över huvud taget.

Morten & Vidar 091029
  • LSalander

Det känns konsigt!
    Om man vill ha ett sommarbarn är det ju inte så svårt att räkna ut när det är tajm att börja försöka. Även om man aldrig kan vara säker på att träffa rätt.

• Phlippan87
    LSalander skrev 2010-04-13 09:15:47 följande:
    Det känns konsigt! Om man vill ha ett sommarbarn är det ju inte så svårt att räkna ut när det är tajm att börja försöka. Även om man aldrig kan vara säker på att träffa rätt.
    man tycker ju att om de vill ha sommarbarn så låter de bli att försöka bli gravida nu när det blir ett vinterbarn... sommarbarn tillverkas på hösten/vintern, enkel matte
    28/12 2009 föddes vår lilla Therese | phlippans.blogg.se
  • finnsinganamn

Vilket psyko!! Hur kan man göra så?!?!

• hannamiller

Så sorligt att man äns tänker så..  Om dom inte vill ha vinterbebis så kanske dom ska hoppa över att ha sex den perioden..

• pingel

Det låter helt rubbat, verkligen motbjudande. Om det så var bf på julafton skulle jag aldrig få för mig att ta bort ett i övrigt önskat barn av den anledningen.

• Plutteli

Jag tycker att hon och hennes man resonerar mer än lovligt egoistiskt, men å andra sidan. Med det tänket är det nog jävligt bra att de inte föder ungen utan tar bort det istället. Det är ju trots allt deras val och inte mer med det även om det som sagt är ett enormt "mig" tänk i det hela...

• Smurfan JM

Jag måste ju erkänna att när vi skulle till att börja med tillverkningen väntade vi ett tag extra, just för att missa att få barn i slutet på året, och fick jag bestämma skulle jag vilja att mina barn föds i maj, juni eller augusti ungefär.
    Men inte är det något jag håller fast vid så pass att jag skulle göra abort, eller ens låta bli att försöka bli gravid andra månader än de aktuella nu när vi väl satt igång - här missas inga chanser inte, efter tre år spelar det definitivt ingen roll när barnet kommer bara det kommer. :)

Så jag svarar att givetvis är det upp till var och en att göra som de tycker är bäst, men jag kan inte förstå hur man kan värdera barnet, livet, så. Och lite ont gör det i mig när jag hör om de som "kastar bort" det jag så hett önskar...

Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?