• Kajsan

Göra abort pga "vinterbarn"?

Jag har en bekant som planerar barn nr 2, hon och hennes man har försökt bli gravida i drygt ett år nu och fått 1 missfall.
    Nu blev hon gravid igen , vilket tydligen inte alls passade in tidsmässigt och hon kommer därför göra abort, eftersom de vill ha ett "sommarbarn" ( det är tydligen mysigare att vara hemma med en nyfödd på sommaren, och dessutom passar det bättre för dem att mannen kan vara föräldrarledig när barnet är dryga året och det är semestertider, han vill inte vara hemma på vintern).
    Naturligtvis har hon rätt att göra som hon vill, men vad känner ni spontant? Skulle ni göra abort _endast_ för att barnet beräknas komma fel månad?
    Hon säger att hon tänker bli gravid i slutet på sommaren istället.
    Även om jag försökte säga att man inte kan säkert säga att man kommer bli gravid vid en viss tid bara för att man önskar det...
    Så vad säger ni, spontant helt förståligt eller mycket konstigt?

Jo just det!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?
  • Lilly mama

Personligen skulle jag aldrig kunna resonera så, särskilt inte om jag verkligen ville ha barn. Det är väl jättemysigt att gosa inomhus med en bebis? Lilly är född i slutet av oktober, men jag upplevde aldrig att det var något problem. Speciellt nu när jag redan har ett barn skulle det vara oerhört svårt att välja bort ett annat barn av en så trivial orsak. Vi fick pga dåliga resultat på KUB-test anledning att fundera på hur vi skulle göra om vårt väntade barn hade DS eller anna kromosomavvikelse. Jag vet ärligt talat inte hur jag skulle ha ställt mig för det fall bebisen hade DS, samtidigt som jag verkligen kan förstå de som väljer abort i ett sånt läge.

Visst har vi fri abort, men som alla fri- och rättigheter kommer det med ett ansvar. Det är i alla fall min åsikt. Jag gissar dock att den situation som beskrivs av TS är oerhört ovanlig. Är man så emot vinterbarn, så använder man väl skydd?

• TereseA

Idiotiskt och j-ligt korkat att det finns föräldrar som gör och tänker så.Tycker dem ska känna glädje av att dem bli gravida.Finns många som försöker som inte kan få barn.

Akiim är mitt liv 071004
  • Smurfan JM
    Smurfan JM skrev 2010-04-13 09:46:36 följande:
    Jag måste ju erkänna att när vi skulle till att börja med tillverkningen väntade vi ett tag extra, just för att missa att få barn i slutet på året, och fick jag bestämma skulle jag vilja att mina barn föds i maj, juni eller augusti ungefär. Men inte är det något jag håller fast vid så pass att jag skulle göra abort, eller ens låta bli att försöka bli gravid andra månader än de aktuella nu när vi väl satt igång - här missas inga chanser inte, efter tre år spelar det definitivt ingen roll när barnet kommer bara det kommer. :)Så jag svarar att givetvis är det upp till var och en att göra som de tycker är bäst, men jag kan inte förstå hur man kan värdera barnet, livet, så. Och lite ont gör det i mig när jag hör om de som "kastar bort" det jag så hett önskar...
    Jag kanske skulle lägga till att jag själv är född i december och har alltid ogillat att vara yngst, men framför allt alltid saknat att få ha kalas utomhus (snökalas har aldrig fått något gehör hos varken vänner eller familj) och därifrån kommer mina önskningar om sommarbarn.
  • Phlippan87
    Smurfan JM skrev 2010-04-13 09:48:55 följande:
    Jag kanske skulle lägga till att jag själv är född i december och har alltid ogillat att vara yngst, men framför allt alltid saknat att få ha kalas utomhus (snökalas har aldrig fått något gehör hos varken vänner eller familj) och därifrån kommer mina önskningar om sommarbarn.
    jag är född sent i november och avskydde det alltid när jag var mindre, så jag vet hur vår dotter kommer känna, men inte är hon mindre älskad för att hon är född i december
    28/12 2009 föddes vår lilla Therese | phlippans.blogg.se
  • Plutteli
    Smurfan JM skrev 2010-04-13 09:48:55 följande:
    Och jag är född mitt i sommaren och hatar det! (född i Juli)
    ALLA mina vänner var jämt bortresta när jag fyllde år eftersom det ju var mitt i semestertiden, och var nån av dem mot förmodan hemma var jag bortrest... Jag firade min första födelsedag PÅ min födelsedag när jag var 14! Alla andra somrar hade jag fått lite tårta och en present av mina föräldrar och sedan fick vi hålla kalaset och själva firandet i Augusti när de flesta av familj och vänner var hemma igen...
    Jag är glad över att min dotter är född i Augusti faktiskt! :)
  • Smurfan JM
    Plutteli skrev 2010-04-13 09:57:43 följande:
    Och jag är född mitt i sommaren och hatar det! (född i Juli) ALLA mina vänner var jämt bortresta när jag fyllde år eftersom det ju var mitt i semestertiden, och var nån av dem mot förmodan hemma var jag bortrest... Jag firade min första födelsedag PÅ min födelsedag när jag var 14! Alla andra somrar hade jag fått lite tårta och en present av mina föräldrar och sedan fick vi hålla kalaset och själva firandet i Augusti när de flesta av familj och vänner var hemma igen... Jag är glad över att min dotter är född i Augusti faktiskt! :)
    Jo, det är ju så - alla årstider/månader har sina för- och nack-delar att vara född i - så det där med att försöka planera så man får den perfekta födelsedagen för sitt barn tjänar inte mycket till. Om man nu ens fick planera. ::)
  • Plutteli
    Smurfan JM skrev 2010-04-13 10:07:55 följande:
    Jo, det är ju så - alla årstider/månader har sina för- och nack-delar att vara född i - så det där med att försöka planera så man får den perfekta födelsedagen för sitt barn tjänar inte mycket till. Om man nu ens fick planera. ::)
    Hehe, precis! Det går ju inte att få en perfekt månad att födas i för alltid är det nått som ställer till det. Det är ju det som gör TS vänners resonemang så galet egentligen... Nä, man ska vara glad för det barn man får OM man lyckas få ett och inte haka upp sig på när det föds! (Min ena kusin är f.ö född 4 dagar före julafton, en annan kusin född strax efter nyår och en av mina närmaste vänner född på nyårsafton, DÄR kan man snacka vinterbarn som kommer i kläm när det gäller födesledagar! )
  • Caranlachiel

Det var det dummaste jag hört.

Lill-Erik kom till oss 2009-04-06!
  • Smurfan JM
    Plutteli skrev 2010-04-13 10:10:40 följande:
    Hehe, precis! Det går ju inte att få en perfekt månad att födas i för alltid är det nått som ställer till det. Det är ju det som gör TS vänners resonemang så galet egentligen... Nä, man ska vara glad för det barn man får OM man lyckas få ett och inte haka upp sig på när det föds! (Min ena kusin är f.ö född 4 dagar före julafton, en annan kusin född strax efter nyår och en av mina närmaste vänner född på nyårsafton, DÄR kan man snacka vinterbarn som kommer i kläm när det gäller födesledagar! )
    Jo, min födelsedag är 2 dagar innan julafton. ;)

Ja, nej, jag kan inte fatta att man tar så lättvindigt på graviditeter och barn - särskilt inte om de nu redan försökt ett år och fått ett missfall, då borde de ju ha lite koll på att det inte alltid går så fort och lätt som man hoppats...
  • Reglementet

Vad är det för fel att födas på vintern egentligen? Har aldrig fattat det.

Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?