• Kajsan

Göra abort pga "vinterbarn"?

Jag har en bekant som planerar barn nr 2, hon och hennes man har försökt bli gravida i drygt ett år nu och fått 1 missfall.
    Nu blev hon gravid igen , vilket tydligen inte alls passade in tidsmässigt och hon kommer därför göra abort, eftersom de vill ha ett "sommarbarn" ( det är tydligen mysigare att vara hemma med en nyfödd på sommaren, och dessutom passar det bättre för dem att mannen kan vara föräldrarledig när barnet är dryga året och det är semestertider, han vill inte vara hemma på vintern).
    Naturligtvis har hon rätt att göra som hon vill, men vad känner ni spontant? Skulle ni göra abort _endast_ för att barnet beräknas komma fel månad?
    Hon säger att hon tänker bli gravid i slutet på sommaren istället.
    Även om jag försökte säga att man inte kan säkert säga att man kommer bli gravid vid en viss tid bara för att man önskar det...
    Så vad säger ni, spontant helt förståligt eller mycket konstigt?

Jo just det!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?
  • Freja10
    siamusen skrev 2010-04-13 12:44:49 följande:
    Jo det vet man att de inte gör. Den delen av hjârnan är inte utvecklad sa tidigt. Filmen du sett är en kând propagandafilm.www.ampainsoc.org/pub/bulletin/jul03/article1...goliath.ecnext.com/coms2/gi_0199-3469813/The-...Små länkar om fostrets kapacitet att kânna smärta.
    Det råder delade meningar om det bland läkare och forskare. En del säger att man inte kan veta när ett foster börjar känna smärta och att foster kan utvecklas olika snabbt, dvs att vissa foster känner smärta tidigare.

Jag tycker ändå det är obehagligt att förringa något som lever på det sättet som TS beskriver, det går inte att komma ifrån.
  • psychocandy

Det är absolut inte ett val jag skulle göra. Men jag tycker att aborträtten är viktig.

• madde1983

skulle aldrig få för mig att göra abort för att det blir ett vinterbarn,
    låter helt sjukt,

• Margaux
    Vasen skrev 2010-04-13 12:59:07 följande:
    Fast för detta par verkar premissen "födelsetid på året" vara den allra viktigaste, så alla andra premisser saknar väl betydelse? Det finns väl heller inget som säger att detta par är mer inriktade på att leva det perfekta livet än någon annan som gör abort? Eller låter bli. Det är helt enkelt så att olika saker är olika viktiga för oss allihopa. När på året barnet föds är troligtvis helt egalt för de allra flesta, men detta par känner annorlunda och väljer själva liksom alla andra.
    Men problematiken är ju just detta att väljer man att skaffa barn så kan man inte räkna med perfekt timing på allt... Barnet går alltid före dig sjaälv som förälder och nog katten kan de räkna med att barnet kommer bli sjuk opassande, att jobb måste lida pga av skador, etc etc...
    Att pappan önskar pappaperm på sommaren är ju inget konstigt men man kan inte räkna med att det ska bli så... och inte lägga det till grund för OM barnet ska få födas... Då är kanske inte värderingsämnen helt på plats??
  • Cloud Berry
    siamusen skrev 2010-04-13 12:55:35 följande:
    Japp, trångsynthet stör jag mig pa. Inskränkthet. Rasism. Folk som fattar långsamt och folk som går alldeles för långsamt och tar upp hela trottoaren.Men när det gâller just aborter sa har jag svårt att se hur en annans persons valm skulle kunna få mig att surna ut. Jag vill kunna bestâmma över min egna kropp och anser att andra ska få göra detsamma.
    Jag surnar inte till men jag har svårt att se hur jag skulle kunna vara vän med en så distansierad person.

Jag gillar närvaro och medvetenhet hos människor. Hatar dumhet och egoism.

Man är inte medveten av sig om man gör abort på dessa premisser. Inte tacksam alls.
  • siamusen
    Freja10 skrev 2010-04-13 13:10:36 följande:
    Det råder delade meningar om det bland läkare och forskare. En del säger att man inte kan veta när ett foster börjar känna smärta och att foster kan utvecklas olika snabbt, dvs att vissa foster känner smärta tidigare.Jag tycker ändå det är obehagligt att förringa något som lever på det sättet som TS beskriver, det går inte att komma ifrån.
    Vilka är det som inte håller med menar du?

och nej hjärnan kan inte utveclas sa pass snabbt hos ett foster, men inte ett annat, att fostret kan kânna av aborten inom de veckor vi har fri abort.
  • siamusen
    Margaux skrev 2010-04-13 13:12:31 följande:
    Men problematiken är ju just detta att väljer man att skaffa barn så kan man inte räkna med perfekt timing på allt... Barnet går alltid före dig sjaälv som förälder och nog katten kan de räkna med att barnet kommer bli sjuk opassande, att jobb måste lida pga av skador, etc etc...Att pappan önskar pappaperm på sommaren är ju inget konstigt men man kan inte räkna med att det ska bli så... och inte lägga det till grund för OM barnet ska få födas... Då är kanske inte värderingsämnen helt på plats??
    Fast det har de vâl inte? De hoppas väl pa ett sommarbarn och ser till att de inte far ett vinterbarn.
  • Vasen
    Margaux skrev 2010-04-13 13:12:31 följande:
    Men problematiken är ju just detta att väljer man att skaffa barn så kan man inte räkna med perfekt timing på allt... Barnet går alltid före dig sjaälv som förälder och nog katten kan de räkna med att barnet kommer bli sjuk opassande, att jobb måste lida pga av skador, etc etc... Att pappan önskar pappaperm på sommaren är ju inget konstigt men man kan inte räkna med att det ska bli så... och inte lägga det till grund för OM barnet ska få födas... Då är kanske inte värderingsämnen helt på plats??
    Det är ju det som är poängen lite, att hur konstigt de än resonerar så är det deras resonemang- och hennes kropp- och deras foster. Känner de att de sätter födelsedatum så högt upp på sin värderingslista att det inte föds ett barn under vintertid pga av en abort så bryr de sig uppenbarligen om födelsedatumet väldigt, väldigt mycket. De vill ju ha barn, de väntar barn, men har bestämt att inte fullfölja graviditeten pga födelsedatum.

Att sen livet med barn inte är en dans på rosor antar jag att de vet, då de redan har ett barn.
  • Margaux
    siamusen skrev 2010-04-13 13:21:09 följande:
    Fast det har de vâl inte? De hoppas väl pa ett sommarbarn och ser till att de inte far ett vinterbarn.
    Nu förstår jag inte... Vad menar du?? De väljer att ta abort för att de vill ha ett sommarbarn.
Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?