Inlägg från: Vasen |Visa alla inlägg
  • Vasen

Göra abort pga "vinterbarn"?

Ett underligt sätt att resonera för mig personligen, men jag tycker verkligen att den gravida får göra abort av precis vilket skäl hon vill. Oavsett hur underligt det är.

• Vasen
    Cloud Berry skrev 2010-04-13 12:16:01 följande:
    Nej för att det är så ytligt som de kan bli.
    Fast ytliga människor är väl människor de med. Jag tycker det låter lite läskigt att önska sorg och barnlöshet åt folk för att de är ytliga. Om det handlat om ren onda, typ koncentrationslägerföreståndare som badar i spädbarns blod ok, men ytlighet?
  • Vasen
    Margaux skrev 2010-04-13 12:48:21 följande:
    All abort kan kanske ifrågasättas men att enbart välja abort pga ren bekvämlighet när alla andra premisser ligger till rätta är enligt mig extremt själviskt. Att vi ska regissera våra liv så till den milda grad för att "leva det perfekta livet" när ingenting sånnt existerar gör mig rent ut sagt förbannad! Ett barn borde vara en uppskattad gåva och kan man så enkelt välja bort det, så förtjänar man kanske inte flera chanser.
    Fast för detta par verkar premissen "födelsetid på året" vara den allra viktigaste, så alla andra premisser saknar väl betydelse? Det finns väl heller inget som säger att detta par är mer inriktade på att leva det perfekta livet än någon annan som gör abort? Eller låter bli. Det är helt enkelt så att olika saker är olika viktiga för oss allihopa. När på året barnet föds är troligtvis helt egalt för de allra flesta, men detta par känner annorlunda och väljer själva liksom alla andra.
  • Vasen
    Margaux skrev 2010-04-13 13:12:31 följande:
    Men problematiken är ju just detta att väljer man att skaffa barn så kan man inte räkna med perfekt timing på allt... Barnet går alltid före dig sjaälv som förälder och nog katten kan de räkna med att barnet kommer bli sjuk opassande, att jobb måste lida pga av skador, etc etc... Att pappan önskar pappaperm på sommaren är ju inget konstigt men man kan inte räkna med att det ska bli så... och inte lägga det till grund för OM barnet ska få födas... Då är kanske inte värderingsämnen helt på plats??
    Det är ju det som är poängen lite, att hur konstigt de än resonerar så är det deras resonemang- och hennes kropp- och deras foster. Känner de att de sätter födelsedatum så högt upp på sin värderingslista att det inte föds ett barn under vintertid pga av en abort så bryr de sig uppenbarligen om födelsedatumet väldigt, väldigt mycket. De vill ju ha barn, de väntar barn, men har bestämt att inte fullfölja graviditeten pga födelsedatum.

Att sen livet med barn inte är en dans på rosor antar jag att de vet, då de redan har ett barn.
  • Vasen
    Bette skrev 2010-04-13 15:39:34 följande:
    Hon borde inte få ha barn tycker jag, borde bli nekad abort på grund av den orsaken.
    Hon borde alltså tvingas vara gravid och sen ska barnet tvångsadopteras bort? Det var rejäla tag det.

Sen kan man i verkligheten inte bli nekad abort pga någon anledning. Man behöver ingen anledning för att få göra en abort, man behöver bara vara gravid tidigare än v 17+6.
Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?