Manchester skrev 2010-04-13 13:36:20 följande:
Hemskt! Hon borde inte få ha barn!! Jag är inte helt emot abort, men anser att det borde vara mer restriktivt än det är idag. Framför allt begriper jag inte hur en del tänker när de väljer abort på extremt lösa grunder. Detta är bara ett exempel. Jag har lika lite förståelse för att man väljer abort för att slippa vara gravid på sitt bröllop, för att det kanske skulle passa något bättre med barn nästa år, för att fostret visar sig ha fel kön etc. Om man anser sig ha rätt att planera livet så exakt utifrån sin egen bekvämlighet och sina egna önskemål undrar jag om man är riktigt lämplig som förälder. Jag vill inte se mammor och pappor som livegna, man är fortfarande sin egen person när man fått barn. Men man måste vara beredd att låta egna önskemål stå tillbaka en hel del. Kunna sätta barnets behov framför sina egna. Väljer man abort för att det är mysigare att ha en baby på sommaren än på vintern undrar jag om man kan det. Att familjen i TSs exempel redan har ett barn bevisar på intet sätt att de förstår att barnens behov är viktigare än föräldrarnas bekvämlighet. Det finns ju inget som säger att det barnet har det bra.
Fast måste man förstå andras skäl..?
Jag fattar verkligen inte heller hur familjen i TS tänker men det betyder inte jag skulle döma dem eller önska dem olycka i form av barnlöshet. Däremot lite mer respekt för sin egen kropp & att de förhoppningsvis har rätt prioriteringar gällande det barn de har & eventuella nästkommande.
Planerade graviditeter avbryts hela tiden av olika skäl, likväl som oplanerade graviditeter gör det. För fostret gör det ingen som helst skillnad varför det blir aborterat, ingreppet är detsamma oavsett skäl. Vore det inte det skulle jag säkerligen tänka annorlunda.