• Kajsan

Göra abort pga "vinterbarn"?

Jag har en bekant som planerar barn nr 2, hon och hennes man har försökt bli gravida i drygt ett år nu och fått 1 missfall.
    Nu blev hon gravid igen , vilket tydligen inte alls passade in tidsmässigt och hon kommer därför göra abort, eftersom de vill ha ett "sommarbarn" ( det är tydligen mysigare att vara hemma med en nyfödd på sommaren, och dessutom passar det bättre för dem att mannen kan vara föräldrarledig när barnet är dryga året och det är semestertider, han vill inte vara hemma på vintern).
    Naturligtvis har hon rätt att göra som hon vill, men vad känner ni spontant? Skulle ni göra abort _endast_ för att barnet beräknas komma fel månad?
    Hon säger att hon tänker bli gravid i slutet på sommaren istället.
    Även om jag försökte säga att man inte kan säkert säga att man kommer bli gravid vid en viss tid bara för att man önskar det...
    Så vad säger ni, spontant helt förståligt eller mycket konstigt?

Jo just det!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?
  • Zeitgeist

Känns knappt som att jag ens behöver skriva hur bisarrt det låter i mina öron, men det är klart, jag tillhör ju de där som är alltför medvetna om att det inte är självklart att man kan välja när man blir med barn.

• slangbella

Bedrövligt! {#lang_emotions_frown}

♥ (¯`°?.¸ ♥ Tänk fel om du vill, men tänk själv - Doris Lessing ♥¸.?°´¯) ♥
  • lyckligmamma
    Zeitgeist skrev 2010-04-13 21:25:31 följande:
    Känns knappt som att jag ens behöver skriva hur bisarrt det låter i mina öron, men det är klart, jag tillhör ju de där som är alltför medvetna om att det inte är självklart att man kan välja när man blir med barn.
    även om man har lätt att få barn är det inte normalt o tänka så heller
  • Decemberpyret06

Djupt tragiskt! Undrar så hur den här människan tänker. Vaddå inte ha ett vinterbarn.
    Livet blir inte alltid som man tänkt sig, oavsett hur mycket man planerar. Har själv ett decemberbarn som var beräknat till januari, men någon hade visst bråttom och ville träffa tomten. En kompis var beräknad i februari och fick samma år som mig ett decemberbarn och vi drog alla en lättnad suck att den tjejen hade starka lungor och ville vara kvar livet. En annan kompis gjorde abort i 25-års åldern..idag är hon 44 och har fått inse den bittra sanningen att de aldrig kommer bli gravida och få egna barn, trots ivf-hjälp m.m.

By the way, är det inte alls mysigare att få barn mitt i stekheta sommaren med mygg, flugor, getingar,sol m.m. Därmed inte sagt att det är bättre på vintern.

Hoppas din bekant kommer på andra tankar!

• MissBerg

Sorgligt! Alla barn borde välkomnas om "omständigheterna" är dom rätta. När på året barnet kommer borde inte spela någon roll.
    Statistiken säger att de flesta barnen i Sverige föds i April..?

• Meddelande borttaget
  • AMFA
    MissBerg skrev 2010-04-13 22:32:32 följande:
     Statistiken säger att de flesta barnen i Sverige föds i April..?
    Räknar man bakåt så förstår man vad föräldrarna roade sig med under midsommar {#lang_emotions_wink}
    Livet är en schlager ♪♫♪♫♪♪♫♪
  • Finasteunge

Men ursäkta, va fan om dom verkligen försöker få barn och det tagit ett år + ett missfall så när de väll blir + på stickan så ska hon göra abort för att de är fel årstid.?!?!
    Det skulle hon väll fan ha kommit på innan....
    Om hon nu ska försöka bli gravid efter sommaren så kan det ju ta any längre tid. Det kanske inte tar sig alls för att hon gjort en abort.
    Jävla egon dom förtjänar inte ett barn till

Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?