Inlägg från: Freja10 |Visa alla inlägg
  • Freja10

Göra abort pga "vinterbarn"?

Inte helt sunt.
    Hon har haft ett missfall och, vem vet, hon kanske inte kan få fler barn efter aborten sen. Visst, det kan man ju tycka att hon kan ha i så fall, men man önskar ju att hon kunde tänka i lite större banor än den lilla perfekta värld hon verkar ha slagit läger i.

• Freja10
    Vasen skrev 2010-04-13 12:22:14 följande:
    Fast ytliga människor är väl människor de med. Jag tycker det låter lite läskigt att önska sorg och barnlöshet åt folk för att de är ytliga. Om det handlat om ren onda, typ koncentrationslägerföreståndare som badar i spädbarns blod ok, men ytlighet?
    Men vet man verkligen att fostret inte känner av en abort alls? Jag förstår kvinnor kan behöva göra abort av olika skäl, men jag tycker inte att man ska "överytnyttja" möjligheten då vi idag inte helt säkert kan säga att fostret inte känner av det. Jag har själv läst om hur foster försöker komma undan abortverktyg osv och bara för att vi idag använder andra metoder som piller m.m. så vad vet vi om fostrets smärta? Eller har du nya rön i ämnet som jag missat?
  • Freja10
    siamusen skrev 2010-04-13 12:20:14 följande:
    Kanske det men vad är skillnaden mellan barn ett som inte är önskat och barn 2 som inte är önskat?Och varför önska olycka pa folk som gör andra val än dig själv? Gör du det även nâr de gör andra val i livet? Om en kvinna gör en bröstoperation önskar du henne bröstcancer da tex?Ska inte folk själva få bestämma över sina egna kroppar utan att en massa främlingar önskar dem en massa olycka? Är det bra vârderingar att föra över till sina barn tycker du?
    Dålig jämförelse, tycker jag. Om en kvinna gör en bröstoperation så påverkar hon bara sig själv och sin egen kropp. Men gör man en abort så rör det sig ju faktiskt om ett till litet liv, vilket verkar vara väldigt lätt att glömma eller bagatellisera.
  • Freja10
    siamusen skrev 2010-04-13 12:44:49 följande:
    Jo det vet man att de inte gör. Den delen av hjârnan är inte utvecklad sa tidigt. Filmen du sett är en kând propagandafilm.www.ampainsoc.org/pub/bulletin/jul03/article1...goliath.ecnext.com/coms2/gi_0199-3469813/The-...Små länkar om fostrets kapacitet att kânna smärta.
    Det råder delade meningar om det bland läkare och forskare. En del säger att man inte kan veta när ett foster börjar känna smärta och att foster kan utvecklas olika snabbt, dvs att vissa foster känner smärta tidigare.

Jag tycker ändå det är obehagligt att förringa något som lever på det sättet som TS beskriver, det går inte att komma ifrån.
  • Freja10
    Rockan skrev 2010-04-13 13:00:20 följande:
    Fast det beror ju helt & hållet på hur man ser på ett foster. För mig är det inte ett liv i den bemärkelsen du menar, alltså är jämförelsen för mig ungefär densamma, då det i båda fallen är kvinnans kropp som påverkas av ingreppen.Sen tycker jag kvinnan i TS resonerar konstigt & att det tyder på brist på respekt just för sin egen kropp, men jag skulle inte döma henne ändå.
    Nä det är klart att man tar till sig de forskningsrön som passar en bäst, beroende på var man står i frågan. Men att det finns minsta tveksamhet, dvs att det råder delade meningar bland forskarna, räcker för mig.
  • Freja10
    siamusen skrev 2010-04-13 13:31:09 följande:
    Vilka forskare är det du syftar pa?

Inga speciella men sök på fetus, pain och ev. science så hittar du massor av artiklar och annat om forskning ang. smärta hos foster, som hävdar olika veckor för när foster börjar känna = det finns ingen som kan säga med säkerhet när det sker.

• Freja10
    siamusen skrev 2010-04-13 14:17:25 följande:
    Finns det nagon som hävdar att fostret känner smärta innan v. 18?
    Ingen aning och för mig känns det oviktigt att diskutera exakt vilken vecka fostret börjar känna smärta eftersom även annat, som etik, väger in för mig.

Men för att stanna på ämnet smärta så trodde man för ett antal år sedan att bebisar inte kunde känna smärta så jag tänker som så att vad ska vi upptäcka härnäst ... Vi har aldrig legat så långt fram i forskningen som idag, men om tio år har vi upptäckt nya saker och jag personligen känner mig inte säker på de slutsatser forskarna kommit fram till för tillfället iom att det inte en exakt vetenskap som t.ex. matematik.
  • Freja10
    siamusen skrev 2010-04-13 19:32:38 följande:
    Visst har det betydelse för  det är ju innan v. 18 aborterna sker. Att fostrena kan kânna efter v. 18 ( fast de kan fortfarande inte kânna sa tidigt,men rent hypotetiskt alltsa)är ju ovâsentligt.Utöver sa är det ju ren fakta att de inte kan kânna nagot innan da den delen av hjârnan inte ens är utvecklad ännu. Det vet man. Inga spekulationer eller teorier alls utan ren fakta.
    Foster kan känna t.ex. en strykning i handflatan vid 10,5 v, det står i den artikel jag länkade till. Jag tycker det är viktigt men inte du, och det respekterar jag så ... jag har inte så mkt mer att tillägga.
Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?