• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    EL I skrev 2010-04-21 14:17:16 följande:
    Hittade både rågmjöl och kornGRYN på affären. Det står ju inget om vete i dem men frågan är vad det är kontaminerat av, fast han kanske inte reagerar på det??? Enligt henne var det ju omöjligt och att han reagerade på 2-3 bitar godis med glukossirap nästan skrattade hon åt så hmm kanske inbillar mig igen?!? Får se hur det blir. Just nu är han kinkig som fan, precis som förut, men det kan ju vara så ibland ändå... får se hur det artar sig
    Korngrynen kanske du kan skölja? Kan du det så bör du ju få bort största delen av ev. mjöldamm från vete.

Mjöl sägs alltid malas mm i kvarnar med annat så risken är att det kan vara upp till 5 % annat mjöl i men läste någonstans att det bör vara mycket mindre i. Men i och med att man inte vet säkert att det är rent och du vet att han reagerar på vete, så får ni väl se hur det går.

Å andra sidan resonerar dietisten att han inte kan reagera på glukossirap så spelar det ju ingen roll för hennes skull. Får du reaktion på det så tyder hon ju det ändå som att han reagerar på korn resp råg och inte det lilla ev. vetet. Så  det spelar väl egentligen ingen roll om det är rent eller inte.
  • Miralicia
    EL I skrev 2010-04-21 14:17:16 följande:
    Hittade både rågmjöl och kornGRYN på affären. Det står ju inget om vete i dem men frågan är vad det är kontaminerat av, fast han kanske inte reagerar på det??? Enligt henne var det ju omöjligt och att han reagerade på 2-3 bitar godis med glukossirap nästan skrattade hon åt så hmm kanske inbillar mig igen?!? Får se hur det blir. Just nu är han kinkig som fan, precis som förut, men det kan ju vara så ibland ändå... får se hur det artar sig
    Såväl rågmjöl/kornmjöl som korngryn kontamineras av vete på samma sätt som med vanliga havregryn - att är relativt finfördelade produkter vilket gör det omöjligt att kunna se en kontamination.

OM
    det skulle vara så att jag skulle få för mig att testa med råg och korn för att ge gluten, men att göra så mycket som möjligt för att undvika vetekontamination) så skulle nog jag snarast välja bort att ge det i mjölform utan satsa på rågkross
    www.kungsornen.se/Produkter/Bakning/
    samt matkorn www.kungsornen.se/Produkter/Matgryn/

Dessa skulle jag först skölja av ordentligt med kallt vatten så att man förhoppningsvis kan få bort ev vetedammsrester (samt även kolla igenom så att det bara verkar vara råg resp korn i den andelen som jag använder).  Därefter skulle jag skålla det genom att hälla över kokande vatten och låta stå en stund. Och sen skulle jag använda det att blanda i när jag bakar bröd på naturligt glutenfritt mjöl.

Det är nog det sätt som jag kan komma på att få råg & korn så lite vetekontaminerat som det går utan att själv gå ut på fälten och manuellt plocka råg/kornax som man rensar & krossar.
  • Miralicia

Jag är ju ute på praktik nu och jag måste nog passa på att av ren nyfikenhet prata med den dietist som jobbar där nästa gång jag träffar på henne och fråga lite kring hur hon resonerar kring det här med glukossirap.

Jag fick reda på igår vid lunchen när jag nämnde att jag inte kan äta ngt med spannmål utan att klia ihjäl mig, men att det inte visar något på några tester, att hon har DH, men inte heller för henne visar det absolut ingenting på några tester - varken allergi, transglutaminas, gastro - biopsi etc.

Själv vet jag ju inte vad mina besvär orsakas av - om det bara är allergi eller om det är kombination av allergi & DH, men egentligen spelar det ingen jättestor roll vad det är som gör det - sålänge som jag kan konstatera att jag är besvärsfri utan spannmål.
    För allergi talar ju att antihistaminer hjälper till viss del - de tar bort nässelutslag och huvuddelen av klådan, men jag får ju typ varblåsor och sår som tar lång tid att läka - nästan ett år innan alla jag fick förra våren var försvunna vilket talar mer åt DH-hållet.

• saffe
    Miralicia skrev 2010-04-21 15:03:31 följande:
    Jag är ju ute på praktik nu och jag måste nog passa på att av ren nyfikenhet prata med den dietist som jobbar där nästa gång jag träffar på henne och fråga lite kring hur hon resonerar kring det här med glukossirap.Jag fick reda på igår vid lunchen när jag nämnde att jag inte kan äta ngt med spannmål utan att klia ihjäl mig, men att det inte visar något på några tester, att hon har DH, men inte heller för henne visar det absolut ingenting på några tester - varken allergi, transglutaminas, gastro - biopsi etc. Själv vet jag ju inte vad mina besvär orsakas av - om det bara är allergi eller om det är kombination av allergi & DH, men egentligen spelar det ingen jättestor roll vad det är som gör det - sålänge som jag kan konstatera att jag är besvärsfri utan spannmål.För allergi talar ju att antihistaminer hjälper till viss del - de tar bort nässelutslag och huvuddelen av klådan, men jag får ju typ varblåsor och sår som tar lång tid att läka - nästan ett år innan alla jag fick förra våren var försvunna vilket talar mer åt DH-hållet.
    Det står still i huvet.. DH?
  • Miralicia
    saffe skrev 2010-04-21 15:18:15 följande:
    Det står still i huvet.. DH?
    Inte så lätt, jag var lite lat och förkortade när jag skrev {#lang_emotions_wink}
     Dermatitis herpetiformis = "hudceliaki"
  • saffe
    Miralicia skrev 2010-04-21 15:23:39 följande:
    Inte så lätt, jag var lite lat och förkortade när jag skrev  Dermatitis herpetiformis = "hudceliaki"
    Tack, då förstår jag!
  • Kavat
    Miralicia skrev 2010-04-21 15:23:39 följande:
    Inte så lätt, jag var lite lat och förkortade när jag skrev  Dermatitis herpetiformis = "hudceliaki"
    Alltså samma diagnos som jag fick. Fast i mitt fall så visade det sig "precis" på transglutaminans (blodprov för gluten) samt att även gastron styrkte det.
    Jag var superdålig och har förmodligen haft det länge utan att veta om det.

Intressant, du måste fråga ut henne ordentligt!
  • EL I

Vart har du praktik någonstans???

Jag blir så irriterad när jag läser allt ni kunniga skriver och sen de svaren jag fick av dietisten. Det lilla jag lärt mig om veteallergi (o allergi överhuvudtaget) sedan jag gick med i denna tråd gör att jag börjar ifrågasätta många dietister och läkare. Är det av  ointresse? Oförmåga att se individer eller vad är problemet?? Är de SÅÅÅÅ insnöade på vad som är "vanligt" att de inte kan se att en del faktiskt KAN reagera på annat??

Jag sa ju till henne att det var väldigt tydligt med glukossirapen för han hade inte ätit NÅGOT annat konstigt och han hade varit bra i 2-3 veckor innan dess och det enda "nya" han hade ätit var godisbitarna...visst kunde  det varit kontaminerat av mjölk mm MEN han har ALDRIG reagerat med eksem på annat än vete så även om det var kontaminerat av mjölk så var det ju inte det han reagerade på, liksom stärkelsesirapen i krämen...men hon verkade inte tycka så

grejen är den att jag som är inom vården själv inte för mitt liv kan först hur man kan misstro patienter/anhöriga. Vad har de för anledning att hitta på??? Speciellt gällande barn?? VARFÖR skulle jag ge honom mat som kostar 3 ggr så mkt och som är 10 ggr så krångligt som "vanlig" mat om edt inte behövdes...förstår inte.

Får testa att göra det så "rent" som möjligt. tack för alla tips ni kunniga

• Tibell

ELI. Usch stackars er =( Vi har ju samma problem med en dietist som inte riktigt tror oss och som tycker vi ska köra på med både mat och gröt. Hon gillade inte alls att Bella bara äter ersättning. Men vi struntar faktiskt i vad hon säger just nu. Hönan måste få en chans att rätta till magen innan vi kör igång med mat =)

Sen till lite gladare nyheter! vi var på bvc besök idag. 3 veckor sedan sist och stumpan hade ökat 500 g !!!!
    Kolla hur viktkurvan ändrat sig sen vi började med mjölkfritt ( vid 3 månader )

Hon började på +1 på kurvan och hoppade ner till -2 på 2 månader. INTE ok va ?! Bvc brydde sig knappt. Men nu sen hon fick mjölkfritt följer hon sin kurva perfekt..hurra!!!
    ALLT tack vare er!!! Skickar en stor bukett rosor till er allesamman!!!!!!!!!!

Svar på tråden Allergitråden